LED touchsensor
LED touchsensor
Hej alla!
Ni kommer väll ihåg posten där en LED användes som touchsensor?
Där va ju prinsipen att den bakspända LEDen är som en kondensator som laddade ur sig snabbare när man var nära med något.
Och då när den inte är "berörd" så måste man väll kunna se om den fungerar som en kondensator så jag kopplade upp ocilloskopet till den men jag ser bara ett rakt stäck.
Ska det inte vara en frekvens när den laddar upp och laddar ur sig?
//Emil
Ni kommer väll ihåg posten där en LED användes som touchsensor?
Där va ju prinsipen att den bakspända LEDen är som en kondensator som laddade ur sig snabbare när man var nära med något.
Och då när den inte är "berörd" så måste man väll kunna se om den fungerar som en kondensator så jag kopplade upp ocilloskopet till den men jag ser bara ett rakt stäck.
//Emil
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Men, det vart ju bara en som fick det så.
Då ingen mer har testat så kan det vara en isolerad händelse så jag ska testa detta och se hur det är.
Men somsagt så ska en LED agera som en 15-60pF (?, jag tror de va du som läste det) kodensator så, alltså borde jag se en frekvens i vilket fall som hällst.
//Emil
Då ingen mer har testat så kan det vara en isolerad händelse så jag ska testa detta och se hur det är.
Men somsagt så ska en LED agera som en 15-60pF (?, jag tror de va du som läste det) kodensator så, alltså borde jag se en frekvens i vilket fall som hällst.
//Emil
Re: LED touchsensor
Hur kopplade du upp det hela?Korken skrev:(...)
så jag kopplade upp ocilloskopet till den men jag ser bara ett rakt stäck.
En komponent börjar inte spontanoscillera bara för att den har kapacitiva egenskaper. För att detektera förändrad kapacitans måste du t.ex. bygga en oscillator vars frekvens beror av lysdiodens kapacitans, sedan kan du mäta på oscillatorn.
Hursomhelst, om du vill ha en LED som touchsensor fungerar det nog bättre att använda den som en fotodiod för att detektera reflekterat ljus från närliggande LED. Om din kapacitansmätning nu inte visar sig vara bättre...
Ja, en LED är också en fotodiod, speciellt om man backspänner den. Det har jag själv provat på några matriser. Så här.
>> Korken
Kan du räkna på uppladdningen av vanliga kondensatorer? Det går att tillämpa ganska bra på en LED. Problemet är att lsdiodens kapacitans är starkt beroende på dess pålagda spänning, så du kommer alltså få varierad kapacitans beroende på vad du lägger på för spänning över den. Dessutom är sambandet inte linjärt (utan snarare kvadratiskt...).
>> Korken
Kan du räkna på uppladdningen av vanliga kondensatorer? Det går att tillämpa ganska bra på en LED. Problemet är att lsdiodens kapacitans är starkt beroende på dess pålagda spänning, så du kommer alltså få varierad kapacitans beroende på vad du lägger på för spänning över den. Dessutom är sambandet inte linjärt (utan snarare kvadratiskt...).
Hmm, hur gör den på filmen du visade? Det måste väll finnas ett ljus som kommer från omgivningen för att de ska fungera, eller hur gör dem?
Om kodensatorer, jag kan inte formeln för hur man räknar ut tiden det tar.
Men om någon vet en sida med fin formelsamling på så skriv gärna så jag kan lära mig.
Hehe, nu har jag 2 sätt att testa olika touchsensors.
//Emil
Om kodensatorer, jag kan inte formeln för hur man räknar ut tiden det tar.
Men om någon vet en sida med fin formelsamling på så skriv gärna så jag kan lära mig.

Hehe, nu har jag 2 sätt att testa olika touchsensors.

//Emil