Radar för privat bruk.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Fim
Inlägg: 19
Blev medlem: 15 augusti 2006, 17:41:49
Ort: Järfälla
Kontakt:

Radar för privat bruk.

Inlägg av Fim »

En tokig idé: En radar som man kan montera på hustaket och följa flygplansrörelser med. Någon som har tänkt tanken att bygga något sådant?? En radar för båt kan man inte använda, tror jag, den har för liten lobvinkel i höjdled.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18251
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

det finns en kul produkt som nästan ger vad du vill ha..

Ingen radar, men slutresultatet blir coolt...

Virtuell Radar

Och man kan följa rörelser, och se vilket plan det är...

Rätt sugen på en sådan då jag snart flyttar och kommer befinna mig under inflygningen till arlanda :)

Någon här som rent av har en? Eller liknande?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24576
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Intressant idé, men hade det krävts något sorts tillstånd för att få sätta upp en hemmabyggd aktiv radarutrustning med kanske någon KW effekt på sitt hustak?
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

En radar i bostadsområdet lär inte godkännas, jag skulle inte vilja ha en radar
på flera kW i min närhet. Lika lite som jag vill stoppa i huvudet i en mikrovågsugn och trycka på start.
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Inlägg: 206
Blev medlem: 27 december 2005, 00:06:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Nightsmoke »

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24576
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ja tillstånd lär det nog behövas för att sätta upp en radar i ett bostadsområde, fast tror nog man behövt det annars med om man så varit ute på landet med säg 1 km till närmaste granne.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Visst går det göra rent tekniskt, men även en enkel flygradar är rätt stökig. Du behöver högre medelefffekt än för en fritidsbåtsradar och helst lite längre våglängd, smalare lob (för att öka antennvinsten med samma klena sändare) och du behöver en antenn som du kan vinkla i höjdled (med det följer en lite knepig vågledarskarv som är vinklingsbar), du måste sänka avsökningshastigheten för rimlig chans för att få säkra träffar.

Helst så använder du koherent sändare så att du kan utnyttja doppler för MTI-funktionallitet och med en koherent sändare kan du också öka på medeleffekten kraftigt med hjälp av pulskomrission. Tyvärr så måste du köra med TWT som effektrör för detta och dessa är ju lite dyra...

Sen så lär du få svårt att få tillstånd att sätta en 2 metersantenn på taket (helst i en liten mast för att få vettigare horizont... Nästa fråga är bara varför.... Vill du "hitta" plan så köp Termisk IR-kamera istället, så länge det inte är regn så kommer den ge dig bäring och höjdvinkel till civila plan lite effeiktivt som en dålig radar.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

Det är ju min våta dröm det där kan jag säga.

Eftersom jag är begåvad med att få bo RAKT under inflygningen (ja åkejdå inte rakt under utan mellan inflygningarna) till ESSA's bana 01 R/L så passerar det ett par plan om dagen.

Det vore ju tufft som fan att ha en radar hema på balkonen. Inte för att jag vet vad den skulle tillföra, men det är ju en klar "tuffhets" faktor på det =) .

Lapplands-in-da-h00d.

/-=-
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

För de som sett Rat Race... ta jeepen och sno flygplatsens radar vetja :P
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är stora volymer att täcka för att göra en bra flygradar, så de tenderar till att bli rätt dyra komplicerade tingestar. Det är ju bra att kunna täcka flera olika höjdvinklar, men om man har en mönster där man scannar olika vinklar per varv och dessutom måste ha låg rotationshastighet för upptäcktssannolikhetens skull så bli uppdateringen väldigt dålig. Alla lösninga som finns på det problemet är mer eller mindre omständiga. Man kan ha flera lober som altenerar med samma sändare, man kan köra med snakefeedantenn och variera frekvensen och på det viset få flera lober i samma puls, men då tappar man närområde och får en mycket invecklad burk... Fasstyrd radar och också ett alternativ, men inte ekonomsikt direkt.

Som passus kan nämnas att flygplatsradar inte ser flygplanen - de ser bara transponern som svarar på utsänd radarpuls.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Har flygplatser ingen "vanlig" radar också?
Känns som om transpondrar har en tendens att kunna gå sönder, plockas bort.
Bengan
Inlägg: 154
Blev medlem: 28 augusti 2004, 17:54:04
Ort: Mölndal

Inlägg av Bengan »

bengt-re skrev:Det är stora volymer att täcka för att göra en bra flygradar, så de tenderar till att bli rätt dyra komplicerade tingestar. Det är ju bra att kunna täcka flera olika höjdvinklar, men om man har en mönster där man scannar olika vinklar per varv och dessutom måste ha låg rotationshastighet för upptäcktssannolikhetens skull så bli uppdateringen väldigt dålig. Alla lösninga som finns på det problemet är mer eller mindre omständiga. Man kan ha flera lober som altenerar med samma sändare, man kan köra med snakefeedantenn och variera frekvensen och på det viset få flera lober i samma puls, men då tappar man närområde och får en mycket invecklad burk... Fasstyrd radar och också ett alternativ, men inte ekonomsikt direkt.

Som passus kan nämnas att flygplatsradar inte ser flygplanen - de ser bara transponern som svarar på utsänd radarpuls.
Är det inte så att radarn ser flygplanen men tar emot höjddata ifrån transpondern? Annars skulle det ju gå att plocka bort sig genom att stänga av sin transponder.

/Bengt
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, på långa håll så ser flygplatsradar bara transpondern. Som bonus ger den höjdinfo samt har möjlighet att ställas in på "nödkod" om planet fått problem så att trafikledarna på alla plygplatser omedelbart vet vilket plan det är som har problem även om de själva inte har just det planet i sitt trafikområde.

På marken har i stort sätt alla flygplatser idag en bra bra markradar som ser var planen befinner sig för att undvika krockar på taxibanor eller att ge ett plan starttillstånd om någon har förvirrat sig ut på en landningsbana.

Att göra flygplatsradar så att den verkligen ser planen är ett onödigt dyrt och komplicerat jobb - civila plan måste ha transponer så det är en enklare och bättre lösning som dessutom innebär att man slipper ha ständig bemanning av kvalificerade radaroperatörer som annars have varit fallet. Bara militär radar ser plan på riktigt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Om man nu vill ha en radar... varför inte åkat till något gamlat WP land och byta till sig en mot en BMW?

Bild

Så får du kvällskurser i ryska så att du kan förstå dom krylliska bokstäverna.

Och om den nu inte skulle vara till belåtenhet så kan du ha den att hänga tvätt på.
Skriv svar