Radar för privat bruk.
Radar för privat bruk.
En tokig idé: En radar som man kan montera på hustaket och följa flygplansrörelser med. Någon som har tänkt tanken att bygga något sådant?? En radar för båt kan man inte använda, tror jag, den har för liten lobvinkel i höjdled.
det finns en kul produkt som nästan ger vad du vill ha..
Ingen radar, men slutresultatet blir coolt...
Virtuell Radar
Och man kan följa rörelser, och se vilket plan det är...
Rätt sugen på en sådan då jag snart flyttar och kommer befinna mig under inflygningen till arlanda
Någon här som rent av har en? Eller liknande?
Ingen radar, men slutresultatet blir coolt...
Virtuell Radar
Och man kan följa rörelser, och se vilket plan det är...
Rätt sugen på en sådan då jag snart flyttar och kommer befinna mig under inflygningen till arlanda

Någon här som rent av har en? Eller liknande?
- Nightsmoke
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Visst går det göra rent tekniskt, men även en enkel flygradar är rätt stökig. Du behöver högre medelefffekt än för en fritidsbåtsradar och helst lite längre våglängd, smalare lob (för att öka antennvinsten med samma klena sändare) och du behöver en antenn som du kan vinkla i höjdled (med det följer en lite knepig vågledarskarv som är vinklingsbar), du måste sänka avsökningshastigheten för rimlig chans för att få säkra träffar.
Helst så använder du koherent sändare så att du kan utnyttja doppler för MTI-funktionallitet och med en koherent sändare kan du också öka på medeleffekten kraftigt med hjälp av pulskomrission. Tyvärr så måste du köra med TWT som effektrör för detta och dessa är ju lite dyra...
Sen så lär du få svårt att få tillstånd att sätta en 2 metersantenn på taket (helst i en liten mast för att få vettigare horizont... Nästa fråga är bara varför.... Vill du "hitta" plan så köp Termisk IR-kamera istället, så länge det inte är regn så kommer den ge dig bäring och höjdvinkel till civila plan lite effeiktivt som en dålig radar.
Helst så använder du koherent sändare så att du kan utnyttja doppler för MTI-funktionallitet och med en koherent sändare kan du också öka på medeleffekten kraftigt med hjälp av pulskomrission. Tyvärr så måste du köra med TWT som effektrör för detta och dessa är ju lite dyra...
Sen så lär du få svårt att få tillstånd att sätta en 2 metersantenn på taket (helst i en liten mast för att få vettigare horizont... Nästa fråga är bara varför.... Vill du "hitta" plan så köp Termisk IR-kamera istället, så länge det inte är regn så kommer den ge dig bäring och höjdvinkel till civila plan lite effeiktivt som en dålig radar.
Det är ju min våta dröm det där kan jag säga.
Eftersom jag är begåvad med att få bo RAKT under inflygningen (ja åkejdå inte rakt under utan mellan inflygningarna) till ESSA's bana 01 R/L så passerar det ett par plan om dagen.
Det vore ju tufft som fan att ha en radar hema på balkonen. Inte för att jag vet vad den skulle tillföra, men det är ju en klar "tuffhets" faktor på det =) .
Lapplands-in-da-h00d.
/-=-
Eftersom jag är begåvad med att få bo RAKT under inflygningen (ja åkejdå inte rakt under utan mellan inflygningarna) till ESSA's bana 01 R/L så passerar det ett par plan om dagen.
Det vore ju tufft som fan att ha en radar hema på balkonen. Inte för att jag vet vad den skulle tillföra, men det är ju en klar "tuffhets" faktor på det =) .
Lapplands-in-da-h00d.
/-=-
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är stora volymer att täcka för att göra en bra flygradar, så de tenderar till att bli rätt dyra komplicerade tingestar. Det är ju bra att kunna täcka flera olika höjdvinklar, men om man har en mönster där man scannar olika vinklar per varv och dessutom måste ha låg rotationshastighet för upptäcktssannolikhetens skull så bli uppdateringen väldigt dålig. Alla lösninga som finns på det problemet är mer eller mindre omständiga. Man kan ha flera lober som altenerar med samma sändare, man kan köra med snakefeedantenn och variera frekvensen och på det viset få flera lober i samma puls, men då tappar man närområde och får en mycket invecklad burk... Fasstyrd radar och också ett alternativ, men inte ekonomsikt direkt.
Som passus kan nämnas att flygplatsradar inte ser flygplanen - de ser bara transponern som svarar på utsänd radarpuls.
Som passus kan nämnas att flygplatsradar inte ser flygplanen - de ser bara transponern som svarar på utsänd radarpuls.
Är det inte så att radarn ser flygplanen men tar emot höjddata ifrån transpondern? Annars skulle det ju gå att plocka bort sig genom att stänga av sin transponder.bengt-re skrev:Det är stora volymer att täcka för att göra en bra flygradar, så de tenderar till att bli rätt dyra komplicerade tingestar. Det är ju bra att kunna täcka flera olika höjdvinklar, men om man har en mönster där man scannar olika vinklar per varv och dessutom måste ha låg rotationshastighet för upptäcktssannolikhetens skull så bli uppdateringen väldigt dålig. Alla lösninga som finns på det problemet är mer eller mindre omständiga. Man kan ha flera lober som altenerar med samma sändare, man kan köra med snakefeedantenn och variera frekvensen och på det viset få flera lober i samma puls, men då tappar man närområde och får en mycket invecklad burk... Fasstyrd radar och också ett alternativ, men inte ekonomsikt direkt.
/Bengt
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nej, på långa håll så ser flygplatsradar bara transpondern. Som bonus ger den höjdinfo samt har möjlighet att ställas in på "nödkod" om planet fått problem så att trafikledarna på alla plygplatser omedelbart vet vilket plan det är som har problem även om de själva inte har just det planet i sitt trafikområde.
På marken har i stort sätt alla flygplatser idag en bra bra markradar som ser var planen befinner sig för att undvika krockar på taxibanor eller att ge ett plan starttillstånd om någon har förvirrat sig ut på en landningsbana.
Att göra flygplatsradar så att den verkligen ser planen är ett onödigt dyrt och komplicerat jobb - civila plan måste ha transponer så det är en enklare och bättre lösning som dessutom innebär att man slipper ha ständig bemanning av kvalificerade radaroperatörer som annars have varit fallet. Bara militär radar ser plan på riktigt.
På marken har i stort sätt alla flygplatser idag en bra bra markradar som ser var planen befinner sig för att undvika krockar på taxibanor eller att ge ett plan starttillstånd om någon har förvirrat sig ut på en landningsbana.
Att göra flygplatsradar så att den verkligen ser planen är ett onödigt dyrt och komplicerat jobb - civila plan måste ha transponer så det är en enklare och bättre lösning som dessutom innebär att man slipper ha ständig bemanning av kvalificerade radaroperatörer som annars have varit fallet. Bara militär radar ser plan på riktigt.