Snart dags för gymnasiet..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Regalia

Snart dags för gymnasiet..

Inlägg av Regalia »

Tjenare!

Jag har precis flyttat till Hudiksvall och ska börja läsa el på bromagymnasiet. Nu är det två veckor kvar innan
vi börjar och man funderar ju lite kring hur det kommer att bli. Har ni någon erfarenhet ifrån ellinjen? Vad var
roligt/tråkigt, vad var lätt/svårt? Bomba på med svar så jag får se lite hur ni upplevde det :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Välkommen till Hudiksvall!!!
EDIT> Och till forumet!
neezzen

Inlägg av neezzen »

Välkommen till forumet! Börjar tredje året på elprogrammet inriktning elteknik i Vimmerby på torsdag.
Vad gäller första året så är det viktigt att försöka hänga med eftersom all grundläggande teori ligger i ettan.
Inte så mycket praktiskt första året men mycket teori.
Se till att du förstår Ellära A, Ellära B, Växelström trefas och elektronik-kursen till fullo eftersom dem kurserna är oerhört viktiga.
En del naturare å tekniker påstår att elprogrammet är ett slapp-program utan någon matte o.s.v.
Bullshit! Sätt en naturare å låt han läsa och förstå Växelström trefas-kursen på tre veckor så får du se :) Nä men som sagt.
Oerhört viktigt att hänga med från början och att du verkligen är intresserad av att lära dig det du läser.
För min del valde jag absolut rätt utbildning. Hoppas att du tycker det är lika kul.
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Kontakt:

Inlägg av Nightsmoke »

Grattis!
Hur många poäng måste man ha för att komma in?
Regalia

Inlägg av Regalia »

Lägsa intagningspoängen var 165 på elprogrammet och jag hade 285
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Började el i s:t eriks gymnasium och det har varit himlen, hur kul som helst. :)
1:an var väldigt lätt för mig då det mesta gäller att tänka logiskt, kan du det är det inga problem alls men dom tråkiga kärnämnena är kvar som vanligt.
Har också hört många säga att el är för slappa, dom borde testa ellära ett par veckor :twisted:.
2:an valde jag inriktning data som också är något av det roligast men mer krävande och om en vecka börjar jag 3.an, få se hur den blir :?

Hoppas du är riktigt intresserad så kommer gymnasiet inte vara några problem alls :)

EDIT: när jag började var den 145, G i alla ämnen är 160 :?
Användarvisningsbild
patrik

Inlägg av patrik »

jag ska börja i kungsbacka på tekniklinjen med inriktning el, lägsta där var 175 och på ellinjen här i varberg var lägsta 205 kom in som reserv men tackade nej.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Ähum, nu senast var lägsta intagna på 30 poäng här i Ludvika. :humm:
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Själv ska man börja 2an i Teknikprogrammet fast inte i Hudiksvall, utan här i Arboga.
Det roliga är att jag ska lästa de 2 inriktingar (Design & Data) som finns i Teknikprogrammet (har gjort klart ena och halva andra) och samtidigt läsa så mycket jag hinner av Elprogrammet.

Den tur jag har är att Tekink är mycket CAD inriktat och jag har hållt på med mycket CAD innan så jag gjorde klart Design inriktningen under första halvåret, kör Data nu och jag kör El på Individuella valet timmarna. :D
Så med lite tur så kommer jag hinna de mesta.

Puhh, detta kommer bli jobbit. :lol:

//Emil
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Jag tyckte inte alls elläran var svår. Men det kan ju ha och göra med att jag redan kunde all ellära innan jag började (förrutom trefas, då). :)

Men det kan ju vara bra att hänga med från början. Det är det alltid när man ska börja med något nytt.
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Gick själv el-programmet i Hudiksvall för en herrans massa år sedan 97-99 var det. Sen lumpen, sen läste jag in mer matte/fysik/kemi/biologi så jag kom in på högskolan i Gävle, elektronik där oxå. Vet inte hur det är nu, men jag läste in matte B och C under gymnasiet för att komma in på basåret. Värt att kolla upp. Annars kommer jag inte ihåg så mycket från Bromantiden. Vi satt ju mest där nere på Norrlandia, så det var ett evigt rännande upp till huvudskolan och trökkärnämnen. Men det var en trevlig tid iaf.

Kom på en sak nu, du kanske får en av mina gamla klasskompisar som lärare, Andreas Olsson, träffar du han så hälsa från "Munken" :)
Regalia

Inlägg av Regalia »

hehe, roligt att fler har kopplingar till hudiksvall! Jag lovar att hälsa om jag stöter på honnom ;)
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

För att få komma in på basår så brukar kraven vara att man har läst Matematik B, ibland behövs bara Matematik A. Skolan är hur som helst skyldig att kunna erbjuda Matematik B till elever som bara läser A.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

I gymnasiekursen jag gick ingick bara Matte A. Därför lade jag lite extra krut andra året på att läsa in Matte B. Långt senare (förra året) upptäcker jag att på grund av en felskriving i mitt betyg så ser det ut som jag läst Matte A två gånger i följd :shock: Hade jag tittat lite nogrannare på mitt betyg då så kanske det gått att räta till. Men det var inte så viktigt just då, jag hade ju redan kommit in på nästa utbildning.

Såg att det var någon här som gick på gymnasie i Arboga. Där tillbringade jag ett år på Datateknikum för att läsa Datorkommunikation. Bästa utbildning jag någonsin tagit del av.

Mvh
Nils
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag gick ut elprogrammet inriktning Elektronik i somras. Tre roliga och lärorika år för min del :) Kan bara hålla med föregående talare. Se till att du hänger med på Ellära A och B och håller det i liv annars blir kan det bli jobbigt senare.. Och viktigast är att man utvecklar ett intresse för det man gör! Hade flera klasskamrater (varav en som var 100% teoretiker) som inte alls var intresserade av el som bara gled igenom åren med ganska kassa betyg.
Skriv svar