Läckande Ellyter orsakar omstart?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Läckande Ellyter orsakar omstart?
Som topic säger undrar jag och läckande uppsvullna ellyter på ett moderkort kan orsaka plötsliga omstartar.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- EagleSpirit
- Kontakt:
Det har ju varit stora problem med Compaq datorer som tillverkades för några år sedan, de körde med ellyter som hade kass kvalitet och typ alla moderkort la väl av efter några år. Lösningen var helt enkelt att byta ellyterna och så fungerade datorn efter det. Det tråkiga är väl att dom är ganska dyra. Tänkte att det kanske är nåt sånt dom har råkat ut för?
Kan fungera alldeles utmärkt i vissa fall. Spänningen till cpu m.m. blir nog dock inte lika stabil vid lite kraftigare belastning men det kan hanteras till en viss gräns och sedan lär nog lytarnas livslängd förkortas då dom inte klarar att hantera dom kraftiga strömmarna som uppkommer. Men det fungerar så länge det fungerar och ibland kan det tom fungera väldigt länge om belastningen är låg.
Visst låter det som ett det är läckande uppsvullna ellyter, men:
Ett bra knep som jag har är att först göra skillnad på om det är ett hårdvarufel (dvs fel i elektroniken) eller mjukvarufel (dvs fel i windows).
Det tar bara 5 - 10 minuter att starta på en KNOPPIX-skiva och köra lite. Funkar det eller funkare det inte? Där har man svaret!
Det är bara så trist att sitta och byta saker för att se att felet att kvarstår. Eller för den delen att ominstalllera windows och datorn fortfarande är strulig.
Man kan slösa timmar...
Ett bra knep som jag har är att först göra skillnad på om det är ett hårdvarufel (dvs fel i elektroniken) eller mjukvarufel (dvs fel i windows).
Det tar bara 5 - 10 minuter att starta på en KNOPPIX-skiva och köra lite. Funkar det eller funkare det inte? Där har man svaret!
Det är bara så trist att sitta och byta saker för att se att felet att kvarstår. Eller för den delen att ominstalllera windows och datorn fortfarande är strulig.
Man kan slösa timmar...

Jag bytte nyligen på ett moderkort själv, dessa lyter var de bästa jag hittade på elfa med avseende på lågt ESR och tilltagen maxspänning. Tyvärr är några 12.5mm istället för 10mm som på moderkortet, men i mitt fall gick det att få dit ändå med lite våld. Det verkar vara ett allmänt problem att få tag på passande 10mm kondningar. Nåväl, har fungerat klockers i nån vecka nu.
67-233-57 Ellyt 3300uF/10V
67-234-07 Ellyt 1000uF/16V
67-234-64 Ellyt 1500uF/25V
Här finns en teori om varför vi drabbats av denna kondensatorepidemi.
http://badcaps.net/causes/
67-233-57 Ellyt 3300uF/10V
67-234-07 Ellyt 1000uF/16V
67-234-64 Ellyt 1500uF/25V
Här finns en teori om varför vi drabbats av denna kondensatorepidemi.
http://badcaps.net/causes/