Jag har kopplat en gammal display till datorn. använder an gammal skrivarkabel till detta.
jag har kopplat efter:
men efter detta, vad gör jag då.. jag har laddat ner två program. lcdhype och fastlcd. Men när jag kopplar in lcd:n händer det ingenting.. någon som kan berätta hur jag skall göra för att se om lcd:n funkar?
Ett tips kan vara kolla vilket läge som parallell ska vara, ex. ECP, EPP osv.
De program du kör kanske kan ge någon fakta vilket mode som ska köras.
Denna iställning finns i bios.
Du är säker på att dioderna är rättkopplade och displayen rättkopplad, testa också att verifiera att du har spänning till kortet.
Nu vet jag vad jag ska göra med min gamla 3310
Få se om man hinner det i morgon och få det att fungera, har skruvat isär den nu och tittar på kontakterna på skärmen, grymt små är dom rätt lödda där? sladdarna i paralellkabeln sitter rätt?
Sitter trådarna rätt?
Får du någon indikation på lysdioderna när programvaran snackar med displayen.
Kör du ett gammalt win9x prog på NT(2k eller xp) så kan det vara problem med direktaccess till lpt porten. Har för mig att det finns ett prog som heter något med portio.
Mår verkligen displayen bra av 5V? ...har för mig att den endast accepterade 3.3V. V+ blir ju någon volt lägre tack vara dioderna, men de övriga signalerna ligger ju på 5V...
Finns ju risk att det blev "friskt kopplat hälften brunnit" eller nått åt det hållet... Rätt matningspänning är nog att föredra.. och jag vet inte om det går att lösa med bara ett diodframspänningsfall eftersom strömmen är så låg...
Jorden för LED och display ska kopplas till jorden på PC:ns parallellport (den längst till vänster, som du inte ringat in).
Eftersom den ser likadan ut på båda sidor så är det ingen elektrolyt, annars brukar ena sidan vara formad som en liten båge eller så sitter det ett + tecken på ena sidan. http://www.geocities.com/g_wellwood/ele ... mbols.html