slutsteg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fesoj_92

slutsteg

Inlägg av fesoj_92 »

hej.
har någon enn enkel ritning på ett slutsteg som kan drivas med ett 9v batteri? hadde tänkt att koppla i ipoden och sätta på cykeln :wink:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

För det första. SÖK! http://www.google.se

Sen för det andra, Lycka till. Det finns ju bilsteg, men tanken på att driva det med ett 9-voltbatteri... erhhm,.. hallo??

om du vill ha tips på lite slutsteg så kan det väl ordnas... men då komemr du få ha ett blyacc på cykeln samt får du räkna med att få lägga ut ett antal tusen. Om du vill ha ett bra.

Däremot, vill du ha en liten förstärkare, som driver ett par datorhögtalare t.ex... det är lite mer rimligt. Men samma sak där. SÖK.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Denna kan du driva på ett 9V batteri. Dock inte så länge eftersom det är en klass A förstärkare. Men den är relativt enkel att bygga...
fesoj_92

Inlägg av fesoj_92 »

citizendildo skrev:För det första. SÖK! http://www.google.se

Sen för det andra, Lycka till. Det finns ju bilsteg, men tanken på att driva det med ett 9-voltbatteri... erhhm,.. hallo??

om du vill ha tips på lite slutsteg så kan det väl ordnas... men då komemr du få ha ett blyacc på cykeln samt får du räkna med att få lägga ut ett antal tusen. Om du vill ha ett bra.

Däremot, vill du ha en liten förstärkare, som driver ett par datorhögtalare t.ex... det är lite mer rimligt. Men samma sak där. SÖK.
men förlåt att man inte är så skillad då och jo jag sökte men hittade inga enkla!
Loial

Inlägg av Loial »

Ett 9-voltbatteri är tyvärr lite för klent för att driva en förstärkare, en ide kan ju vara att köpa till exempel biltems billigaste blyack (59,90) och knåpa ihop ett litet steg med hjälp av t.ex. TDA2003 (kolla elfa/kjell)
- Det är nog det enklaste jag kan komma på om du vill bygga själv, du kan nog komma undan med ett par hundringar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Med en Klass-A-förstärkare (t.ex min som Rehnmaak länkade till) räcker ett 9V-batteri i knappt 12 timmar. Jag förbrukade 3st batterier bara under testerna. Även med "bättre" förstärkare tar batteriet slut ganska fort tyvärr. Tråkigt men sant.

Hur högt vill du kunna spela förresten?

En lös tanke: Man kunde kanske använda laddningsbara batterier som laddas upp av en eller flera generatorer/dynamo. Det behövs lite reglering och de ger inte så jättemycket ström, men det kanske kan fungera om inte förstärkaren äter så mycket ström.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja som jimmy säger. En dynamo så ska du kunna få upp det ltie bättre. Men du får cykla som en galning.

Det är det hela. En förstärkare är inte något man bygget så lätt. Det är det som är grejen.

Dock den som jimmy refererade till, sin egen smarta konstruktion är däremot lätt.

Så prova med den, det ska nog räcka till :)
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Jag kanske e ute å cyklar. Men jag håller ju på med denna:
Länkovic
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En (eller två åom du ville ha stereo) LM386-4. Använd hårdmembranhögtalare (exempelvis http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9726.htm ) bygg in högtalaren i en tät låda med volym på ungefär 1dl så kommer det att fungera bra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En lagom liten 12V blyack från BILTEMA (kostar under 100:-) och en KlassD-stärkare från http://www.41hz.com (eller dot se)
Skriv svar