Stegmotorer vad är vad?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Virr3

Stegmotorer vad är vad?

Inlägg av Virr3 »

Tjenare. Jag funderar lite på att köpa några stegmotorer.
Som jag har fattat det så är dem de mest exakta av de motorsorter som finns på marknaden idag?

Först och främst undrar jag lite vart jag kan läsa om motorerna för att bli lite mer förstående på ämnet.

Sedan har jag några fler saker jag undrar, programeringen, C... Vart kan jag få information om hur jag löser den biten? Är det bara att bläddra sig igenom här? Eller finns det andra ställen? Vilka ställen är de bästa?

Vilka kringkomponenter behövs för att få saken att flyta bra föruom mikroprocessorn?

Vilka är skilnaderna på de olika typerna av stegmotorer(PM, 2-fas High Torque, Disc Magnet)?

Hur ser priserna ut för de olika typerna vilken ska man välja?

Viken kraft behöver de ha för att göra någon nytta överhuvudtaget? Vart bör man lägga sig?

Det var nog allt jag kan komma på nu, får skriva till senare ifall jag kommer på fler frågor.

Skulle vara väldigt tacksam ifall någon kunde svara på mina frågor, så gott som ni kan i alla fall :)
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Låter någon som kan lite mer än jag svara på dom andra frågorna men här har du en bra sida som förklarar det mesta om stegmotorer.

http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det beror väldigt mycket på vad du ska göra.

Lite svårt att säga att de är mest exakta. Man kan ju växla ut en motor. Sedan finns det ju piezomotorer och liknande, motorer med quartzkristaller som rör sig mikrometer.

När det gäller programmeringen, ofta har du ett drivkort som vill ha step och direction pulser, så du behöver oftast inte bry dig om vad för lindningar motorn har...

Priserna, Kraft, osv... hehe beror ju precis på vad du ska göra
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Vad de ska användas till?
Mja, det första man vill använda dem till är väl en cnc maskin.

Men det kräver både mycket pengar och mycket kunskap om både de ena och andra. Det skulle kunna vara ett fint mål på det hela efter att ha lärt sig allting och kanske krapat ihop sig lite pengar med;)

Därimot att öppna ett fönster? Få någon sorts bil röra sig eller någonting i den stilen?

Kanske en motor i den storleken så att dne skulle kunna användas i framtida bruk till en cnc-maskin.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Man brukar alltid kunna få gamla trasiga bläckstråleskrivare av folk, de innehåller några stegmotorer... Och kanske användbara drivkretsar också om man har tur...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du kan hitta billiga motorer och kontroller hos http://www.kjell.com
Vill du ha med chopper, kan du hitta det på http://bergan.se

Välj Bipolära på en gång, så slipper du byta ut senare :D
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Okej.
Hur starka bör dom vara ifall man nu ska ha en cnc-maskin som klarar att kanske fräsa kretskort, tunn aluminium, trä och även någon mjuk plast kanske? Är allt beroende på motorerna? eller beror det på fräs-stål osv?

ungefär vart på newtonskalan bör man ligga för att vara lite på det säkra? man vill ju inte riktigt köpa dåliga saker, men man har ju inte råd med det som är bra heller om ni fattar vad jag menar. Jag kan inte lägga ut hur många tusen som helst på en cnc-maskin, för det är ändå det jag vill göra helst.
Vilka motorer är fördelaktiga och vart på kraftskalan ska man ligga?
geco motordrivare har jag fattat att det är de som är "the real deal". Antagligen börjar jag med något jag köpt från kjell bara för att se ifall allting fungerar.

När det gäller en cnc-maskin. Hur mycket eget byggande på den elektriska fronten blir det egentligen?

Man kanske ska göra en cnc-maskin men inte göra den så dyr. Eller är det ens möjligt? Att man börjar smått och byter ut och bygger på? Eller?:$ skulle nog behöva lite hjälp. Är det svårt? eller bara dyrt? måste det vara dyrt osv osv. Ni fattar nog ungefär hur jag tänker? Annars får ni skriva vad ni inte förstår.

jojje>> chopper? förklara...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Börja du med en motor och kontrollerkort från Kjell, eller hitta en skrotad printer. Det kostar väl ett par hundringar bara, så kan du testa å lära mera under tiden.

Chopper, läs här: http://www.allmotion.se/files/pdf/AMT_s ... teknik.pdf

Att använda "Gecko motordrivare" till ditt project är som att dela ut posten med semitrailer :lol:
Skriv svar