Jag har tills nu endast läst, men skriver nu istället ett inlägg som jag hoppas få bra svar på.

Jag bygger ett tidtagningssystem för en större bilbana men får inte rätt på det. Systemet bygger på ett dosprogram som känner av när någon av pinnarna 11,12,13,14 eller 15 på parallelporten dras mot jord. Jag använder mig av fyra av dessa pinnar pga av vi har fyra spår. Länk till program samt ritningar:
http://www.cenobyte.nl/slotracemanager/hoofdframe.html
Programmets funktion har testats genom att sänka inpinnarnas potential med ett motstånd ifrån obelastad potential på 4,5 till den punkt där programmet reagerar (ca 1,2v). Inget konstigt alls och det är inte där problemet ligger.
I syfte att få till en bra lösning har vi valt att använda oss av en ir-båge (opulsad) över banan samt fotodioder monterade i banan, vilka skyms av bilarna. Dessa dioder från Elfa har jag valt eftersom de har en helt slät övre yta (5x5mm) vilken efter viss möda har limmats snyggt flush med banytan; PIN Fotodiod BP 104.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 011580.htm
Det ser mycket bra ut men jag kan inte få datorn att detektera med hjälp av dessa dioder. Jag hoppades givetvis kunna montera dem med katoden på jord, anoden på datapinnen, och sedan eventuellt justera resistansen med hjälp av en resistor.
Tji fick jag!
Hittills har jag dock i princip endast lyckats döda en diod genom att råka koppla in den rakt över 5-volten.

I övrigt leder dioderna bra nog för att sänka en pinne oberoende av ifall den är belyst eller ej. Med ett 10k pull-up fungerar det inte heller utan som bäst har jag mätt upp en potentialförändring från 0,32v till 0,15v på diodens anod med en pull-up på 6Mohm... 5-volten tas ifrån molex på disk i datorn.
Jag inser att det behövs mer information för att någon ska kunna få en bra bild men jag ska återkomma senare ikväll när jag antecknat ordentligt uppmätta värden.
Har ni några heta tips på vad jag ska göra? Behöver jag en liten förstärkare efter dioden och i så fall hur ser dessa typiskt ut i dessa sammanhang?
Stoor bana!

Startsektionen

Och JA, det är jättekul att köra på en sådan här bilbana ifall nu någon skulle undra över det