6volt och många ampere?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

6volt och många ampere?

Inlägg av Gimbal »

Jag behöver ca 6Volt (Jag har 12-14V) samt rejält med ström, vet ej exakta siffror förrän jag får hem servot (ett Hitec HS-805BB) men jag kan tänka mig att det slickar i sig en hel del när det går tungt. Iallafall mångfallt mer än vad en enkel 7805 klarar av.

Det känns som någon form av switchad grej behövs för att hålla förlusterna nere, någon som kan rekomendera något. Eller kan man rent av bygga sig något enkelt med säg en trissa, någon konding samt en op med lite hysteres.

Skulle det funka att när op'n känner att spänningen över kondingen sjunker under 5.8V öppna upp trissan för fullt som fyller på kondingen tills 6.2 volt uppnåts varpå trissan stängs? En sorts adaptiv switchad spänningsregulator, eller nåt....
Millox

Inlägg av Millox »

Mitt HS-815BB vill ha runt 0.5 A (vad jag kan minnas) vid hög belastning. Det är väl samma servo fast med annan utväxling så du bör väl också hamna däromkring...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det låter märkligt lite. Den enda spec jag hittat nämde dessa siffror "8mA/IDLE AND 700mA/NO LOAD RUNNING" de säger dock inget om ström vid max belastning, de rackarna. Men det borde ju vara åtskilligt mer.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Eftersom det är ett RC-servo och de flesta RC-prylar inte lämnar mer än 1A till radion så låter det märkligt att det ska dra mycket ström.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag hoppas du har rätt, drar den lite ström är det bara bra.

Men att 1A skulle räcka till radion och samtliga servon i en större RC modell låter högst otroligt. Bara två av dessa servon drar ju 1.4A obelastade.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Mmmm, men till stora modeller med många starka servon kopplar de ofta separat strömmatning till servon. Min bror har en polare som tävlar med modellbåtar och har har en switchad separat matning fast det där bara är ett starkt servo, så idén att göra en separat matning är nog inte så tokig.

En vanlig hederlig stepdownomvandlare passar nog bra, men med tanke på risken för radiostörningar så bör du vara noggrann med avkopping och sätt gärna ferriter på både in och utgång ifrån omvandlaren så känns det tryggare.

Testa att söka på nätet, det måste finnas radioflygnissar som har haft samma problem tidigare och hittat på bra lösningar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I databladet till 7805 står det hur man kan koppla en extern transitor för att klara mer ström. Serie dioder är en anna lösning. Serieresistor hjälper också.
Skriv svar