Funderingar kring vattendroppar.....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Detraw

Funderingar kring vattendroppar.....

Inlägg av Detraw »

Hej,

Sitter och spånar lite på ett nytt projekt (fast hexapoden är långt ifrån närheten av att vara klar, men men).... Vad jag vill är att få vatten att droppa ifrån en smal gummi slang och sammtidigt mäta dropfrekvensen, jag har alltså en microkontroller som behöver veta när en droppe lämnar slangen....

Skulle det fungera med en kabel i slangen som man skalar i slutet, och sedan mäter resistansen i kabeln, för den borde väl förändras när det hänger en droppe i slutet? Behöver man då filtrera störningar??

Om man använder sig av en akvariepump, kan man då reglera pumptrycket så att man kan ändra droppfrekvensen?

Vad jag sen ska använda det till blir lite av en överaskning, om jag nu lyckas med det :)

/Daniel
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En "läsgaffel" monterad vid änden av slangen ?

> Vad jag sen ska använda det till blir lite av en överaskning,

"Kinesisk tortyr" ? :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad jag förstår vill du alltså räkna dropper.

På den droppräknare (regnmätare med en upplösning på 1/100mm) jag har liggande används en läsgaffel.

Det speciella är att det då kommer 2 pulser per droppe om man gör "som vanligt" men trimmer man det hela ordentligt kommer det bara 1 och den kommer när droppen är mitt i gaffeln, då fungerar den som förstorningsglas och koncentrerar strålen. Detta betyder egentligen att man skruvar ner för soppan till LED'n till en droppa nätt o jämt kan trigga systemet.

Lite knepigt att förklara, en del lättare att utföra.
Detraw

Inlägg av Detraw »

hehe nej jag ska inte börja ägna mig åt kinesisk tortyr :D

Nja jag behöver inte räkna de, utan bara så att microkontrollern vet när en droppe droppar, men om jag kan räkna de så vet jag ju också när de droppar så.....

Så ni tror alltså inte på att mäta resistansen :) Hmm läsgaffel.... Hur ser denna läsgaffel ut da? är det en led på ena sidan och en fotodiod på andra?

/Daniel
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Läsgaffel = LED på ena sidan, fotodiod/transistor på andra...
Så.... jupp, så är det.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Hur ser denna läsgaffel ut da?

Gå till www.elfa.se, sök på "läsgaffel", klicka "Visa produktbilder" i menyn
til vänster. Så ser de ut...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja.... man ska ju ha plats till vattendroppen utan att den slår i LED eller mottagaren, alltså kan det vara befogad att ha en lös LED och en lös fotomottagare. Men funktionen är den samma ändå.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag såg en kille som byggt en riktigt tuff grej med en vattenpump, fluorecerande vätska, en PIC och UV-dioder som gör att man kan "stanna tiden" genom att synca dioderna och dropparna.
Han hade ett litet förgyllt stift som droppräknare, allt annat korroderade snabbt.

kolla http://cre.ations.net/creation/44
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

WOW vad coolt :shock:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket snyggt!! :shock:
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Wow, inte illa :shock:
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Riktigt imponerande.... :shock:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Riktigt fräckt. Kommer nog att läggas till på "att göra" listan tror jag. Hade nog dock döljt lysdioderna.
Detraw

Inlägg av Detraw »

aaaah..... dar303 nu förstörde du ju överraskningen :D Det är precis en sån jag håller på med, jag har haft mailkontakt med ett amerikanskt företag som jag ska köpa den fluorecerande vätskan av, den borde komma om 1 till 2 veckor, uv ledsen är på väg också, sen saknas det bara en batteridriven vattenpump, lite plexi och lite mjukvara.....

Men jag hängde inte riktigt med på hur han kände av dropparna, nån som förstod det bättre?....

/Daniel
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Läste nånstans att "tonic water" är UV-fluorescerande pga. att det innehåller kinin, stämmer det?
Skriv svar