Musikprogram?
Musikprogram?
Har fått en förfrågning av min svåger om det finns bra program att skriva noter i, han vill kunna skriva lite "pling plong" till lite olika instrument o spela det på datorn.
Jag känner egentligen bara till "Musicator" men jag skulle tro att det finns många andra som klarar det.
Men vilka?
Jag känner egentligen bara till "Musicator" men jag skulle tro att det finns många andra som klarar det.
Men vilka?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Musicator är ingen dum idé. Annars finns t.ex Sibelius och Finale i olika versioner.
Några tips från www.musikborsen.se :
* Sibelius SUSTAR (Art: 127485) 1595kr.
* FINALE PRINT MUSIC 2004 SVENSK (Art: 121612) 1795kr.
* FINALE ALLEGRO (Art: 106811) 2695kr.
Alla Finale-versioner tillverkas av www.codamusic.com som även har ett program som heter Finale Notepad (som är freeware), men jag vet inte så mycket om det. Bild på programmet.
Sedan är det nog inte omöjligt att det kanske finns fler freeware-versioner på nätet. Kanske Fritzell och övriga pianister på forumet känner till fler program...
Några tips från www.musikborsen.se :
* Sibelius SUSTAR (Art: 127485) 1595kr.
* FINALE PRINT MUSIC 2004 SVENSK (Art: 121612) 1795kr.
* FINALE ALLEGRO (Art: 106811) 2695kr.
Alla Finale-versioner tillverkas av www.codamusic.com som även har ett program som heter Finale Notepad (som är freeware), men jag vet inte så mycket om det. Bild på programmet.
Sedan är det nog inte omöjligt att det kanske finns fler freeware-versioner på nätet. Kanske Fritzell och övriga pianister på forumet känner till fler program...

- funkis
- Utsparkad, på semester
Köp honom en standard Steinberg Cubase version, brukar komma
med som fett fri variant med många remote keyboards!
Har för mig att den är ned packad med många ljudkort ochså.
Eller de billigare DAW korten. brossan din behöver något billigt och enkelt.
Många musik tidningar brukar slänga med en variant av Cakewalk.
Noter i massor och massvis med folk online som kan hjälpa
svåger din när det strulkar! Japp, strulkar! datorer strulkar inte strular.
/funkis
med som fett fri variant med många remote keyboards!
Har för mig att den är ned packad med många ljudkort ochså.
Eller de billigare DAW korten. brossan din behöver något billigt och enkelt.
Många musik tidningar brukar slänga med en variant av Cakewalk.
Noter i massor och massvis med folk online som kan hjälpa
svåger din när det strulkar! Japp, strulkar! datorer strulkar inte strular.
/funkis
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Cubase är mycket bra program, men tyvärr har det ganska hög inlärningströskel. Särskillt om man inte är van vid den typen av program. Det är ungefär samma grejj med Cakewalk, men det är aningen lättare att lära sig.
Jag (som ändå använt Cubase nästan dagligen i ca 10 år) kör fortfarande med en ganska gammal version. I de nyare versionerna har de stoppat in lite för mycket finnesser för att det ska vara överskådligt.
Jag (som ändå använt Cubase nästan dagligen i ca 10 år) kör fortfarande med en ganska gammal version. I de nyare versionerna har de stoppat in lite för mycket finnesser för att det ska vara överskådligt.