Hexapod

Berätta om dina pågående projekt.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Hexapod

Inlägg av Detraw »

Då va det kanske dags för mig att starta en tråd om mitt hexapod bygge.... Tanken är att varje benpar ska sitta på en egen sektion, för att sen koppla ihop tre sektioner till en hexapod. Lite liknande Polypoden som Lynxmotion säljer, sen i framtiden hade jag tänkt att koppla på lika många sektioner till för att få en robot med 12 ben... Vad den sen ska göra när den är klar återstår att se, har en liten kamera som kanske kommer sättas på....

Jaja här kommer i alla fall lite bilder:

Bild
Här är det servot som jag hade tänkt att använda.... Jag hoppas att det är starkt nog, annars skiter sig alltihopa....

Bild
Här är paketet från Fagge med alla plastdetaljer som ska byggas ihop att robot kroppen.... Tackar Fagge för det fina jobbet :D

Bild
Detta är ett av de sex benen, det är väl en ganska basic kontruktion....

Bild
Här är då ett helt segment ihopbyggt, utom de skruvar som sen ska hålla ihop över och underkroppen....

Jag hade tänkt att börja leka med detta segment innan jag beställer servon till de andra... Så nu är det med andra ord dags att bygga en servo driver... Jag hade tänkt mig nått som styrs av en mpu som skickar ut en gradangivelse och sedan ser drivern att den vinkeln hålls.... Kommunikationen mellan mpu:erna tänkte jag skulle vara seriell, och att man ska kunna haka på flera servo drivare eftervarandra, eftersom jag hade tänkt att varje segment ska ha en egen drivare....

Vad tror ni om det???
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

:tumupp:

Har du en snygg cad-ritning att visa upp också?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser mycket bra ut!
Bra bilder. Man ser precis hur allt är gjort. :tumupp:

Det ser lite ut som varje benpar får en böjbar led till nästa benpar, dvs som en tusenfoting?


Litet tips bara: Bilderna har ju en filstorlek på igenomsnitt 220kB/st. Även med ADSL tog det en liten stund att ladda in de fyra bilderna. Man kan lätt minska filstorleken till ca 30kB utan att bildkvalitén blir märkbart sämre. Då visas även tråden snabbare. Kan vara värt att tänka på. :)

Hur som helst så ska det bli *mycket* kul att se den här varelsen utvecklas. :D
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ser kul ut, hoppas på lite filmer när den börjar röra på sig!
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Snyggt, detta projekt ska bli spännande att följa!
Tänk igenom protokollet och bussen bara, så du får alla funktioner du önskar. Om du t.ex. vill kunna röra servon i varje segment i olika hastigheter så måste både hastighet och önskad vinkel skickas. Ska du exempelvis använda tidsmultiplex eller en separat chipselect till varje segment?

Jag gillar designen, kommer att se ut som en spindel när den den är färdig.. fast två ben mindre... :)
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

Hehe tackar för all fin respons!

strombom>> jo jag har en halv 3D cad ritning, kan kasta upp den om du vill....

När den är klar kommer den se ut som en tusenfoting som sagt, och meningen är att man lätt ska kunna koppla till fler segment, varje servo drivare ska hakas på den som sitter framför den....

Jo man behöver ju tänkta igenom protokollet lite..... Jag hade inte tänkt att använda tidsmultiplex, det hade vart kul att använda kodmultiplex (code division multiple access), men det känns lite överflödigt... Vad menar du med chipselect? om du menar så att huvudenheten först säger vem den skickar till... Så är det i alla fall det håll det lutar åt nu...... Men jag googlar för fult för att hitta en bra metod... Alla tips är självklart välkommna...

Sen är det ju självklart att det kommer filmer på den sen när den rör på sig :D

/Daniel
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ja, vad säger man. På detta forum samlas helt klart en massa väldigt begåvade människor! Mycket imponerande och postar du fler bilder är det nog inte bara jag som blir överlycklig! Snyggt jobb av Fagge också må jag säga! Spännade projekt!
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Grymt projekt!

Jag skulle gärna också se CAD ritnignen. :)
Vi vill också ha film när benen fungerar!

//Emil
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

På allmän begäran kommer då 3D cad ritningen upp... det är inget specielt egentligen, ganska simpel design, men jag är nöjd i alla fall...

Hit me!
Jag vet inte om alla lagren är tända, är de inte det är det bara att tända allt....

De närmaste dagarna ska jag koppla upp servona mot en AVR, så då kanske vi får se lite rörelse :D

/Daniel
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Nu är jag inte hemma så har inte kollat på ritningen men, hur kommer det vara mellan de 3 delarna?
Kommer dem ha egna servon som vrider lederna eller blir det att dem bara rör sig fritt?

//Emil

Edit: Hur starka servon kör du? 3kilos?
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

Varje segment kommer sitta löst i varandra, så att de kan röra sig fritt....

Japp det är 3 kilos servon... och benen sitter ungefär en centimeter ut på servo armen.. Jag gissar på att ett segment med batterier, driver och servon kommer väga straxt under kilot.... men det återstår att se....

/Daniel
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Ok!

Om dem inte räcker till så finns 5kilos (eller va det 7kg?) till inte så mkt dyrare slant.
Och vilket CAD kör du? Det fungerade inte i Inventor.

//Emil
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

aha, jag hoppas att de räcker eftersom plastdelarna är formgjorda för just dessa servon.....

Jag har använt mig av AutoCAD 2006

/Daniel
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

Då va det dags för en liten update da.... Efter ett par timmars ASM knackandes har jag lyckats få den att röra på sig, eller i alla fall att röra ena benet fram och tillbaka :D

Här finns en film snutt på det. Som ni ser går den väldigt hackigt åt ena hållet, det beror på att den rör sig mindre steg åt gången (detta för att kunna kontrollera hastigheten). Jag ska minska varje steg sen för att se om den kan gå lite mindre ryckigt...

Sen har jag också samplat tre stycken ATtiny2313, dessa ska sitta på de tre servo drivarna, ATtiny2313 är tydligen den ända tiny som har UART

Hur protokollet ska se ut för serial kommunikationen har jag inte funderat på nått mer än... Först ska drivaren kunna styra alla servon på rätt sätt innan den ska få mer uppgifter...

Neee nu är det dags att lägga sig tror jag allt, det har redan blivit ljust ute...

/Daniel
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ser bra ut!

Skall bli intressant att se när den börjar gå. Har du tänkt att ha någon återkoppling, till exempel sensorer som känner av om fötterna står på backen ?

/Johan
Skriv svar