Överföra .jar filer till mobilen via bluetooth..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DonPulpito

Överföra .jar filer till mobilen via bluetooth..

Inlägg av DonPulpito »

Hejsan. jag har en Samsung SGH-D500E, trevlig liten mobil telefon med välfungerande kamera och bluetooth mm.

För inte så länge sedan skaffade jag en USB bluetooth adapter till min PC, och efter att installerat den medöljande programvaran för USB bluetooth dongeln så kunde jag ladda upp mp3or och midifiler mm till mobilen, jag kunde ladda ned bilderna tagna ned mobilkameran. Så inga problem där.

Problemen kommer när jag vill ladda upp JAVA applikationer och spel till min telefon, sk midlets. Det är vanliga .jar filer men de går inte att ladda upp till telefonen! Det verkar som om man bara kan ladda ned dem via WAP, det är ju löjligt! Varför ska man behöva punga ut med massa pengar till de snikna operatörerna när man investerat 200 kr redan på en USB-bluetooth dongle?

Jag har försökt på flera olika sätt, bland annat med programvaran som följde med dongeln. Efter det inte fungerade så avinstallerade jag den medföljande programvaran och testade ett program som heter "floAt's Mobile Agent" som fungerar med native bluetooth stödet i WinXP, och försökte föra över filer med det, det fungerar att ansluta med programmet och synka telefonens klocka med datorn men ingeting annat.
Jag har lyckats få programmet ansluta med både bluetooth och virituell serieport över bluetooth..

Efterssom programmet inte fungerade sådär jättebra så testade jag hyperterminalen, via virituell serieport över bluetooth.
Telefonen svarar på AT kommandon, samt de mer specefika AT kommandona man kan skicka till GSM telefoner (typ, "AT+CPBR=1,10" osv) och det fungerade utan problem eftrssom jag fick ned den del av kontakt lista som låg på telefonens SIM-kort, vilket är lustigt då jag inte kunde ladda ned mobiltelefonens kontaktlista (från simkortet) med Float's Mobile Agent..
Men när man försöker starta en OBEX för att ladda upp en fil till telefonen från datorn (tror det heter så) så får jag felkoden "+CME ERROR: 3" huh?

Blir inte klok på detta! Finnd det någon kunig person som kan peka mig i rätt rikting? Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Jag har oxå stöt på liknande problem med min ny inköpta Samsung SGH-Z540!
Bild
Man kan bara ladda upp vissa filer i vissa mappar i telefonen och stöder inte mapparna den typen av ljud, video m.m. så går det inte att ladda upp filerna till mobilen.

Sen är det lite märkliga begänsningar i mobilen...
Man kan använda MP3:or som ringsignal och som andra ljud men som SMS/MMS signal kan man bara ha midi/polyfoniskaringsignaler!? Varför?

Jag fick med ett program som har en filhanterare som visar vilka filer som man kan ha var och kan synca antingen via USB eller Blåtand, det heter "Samsung PC Studio".

Kolla om din mobil stöds av programmet och prova synca och där igenom kan ladda upp dina .jar filer.
DonPulpito

Inlägg av DonPulpito »

Jag har inte det programmet.. Finns det på samsungs hemsida eller något sådant?
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Jag fick det med i lådan till min mobil men du kan ju alltid kolla på Samsungs hemsida!!!
Skriv svar