Ce-märkning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Syntex

Ce-märkning?

Inlägg av Syntex »

När måste tillverkade saker ce-märkas och av vem? Om en sak inte har nån märkning allas, var får den eventuellt säljas då?
Finns det nån motsvarande märkning i t ex Usa?

Om jag vill tillverka en liten sak utan nån märkning, var kan jag sälja den, dels som privatperson, dels som företagare?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Här är dom: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 134197.htm
Du kan själv klistra på dom! :lol:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

CE märkningen är en självcertifiering som intygar att du som tillverkare GARANTERAR att den uppfyller alla krav som tänkas kan på just din produkt i sitt användningsområde och inte skadar andra, natur, miljö eller stör andra produkter.

Dvs du "måste" inte testa något för att få sätta på märket. Men om du gör det och det senare visar sig att den inte uppfyllde kraven så är du fullständigt skadeansvarig både för produktskada (på andra och tredje person) samt ekonomisk skada (du får ersätta produkten och allt vad den ställt till med).

Så av ren självbevarelsedrift så skall man testa och dokumentera allt som bara går innan man sätter en ny produkt på marknaden.

Det svårase brukar vara att ta reda på vilka normer man skall uppfylla. Detta är en djungel och alla testhusen hjälper sååå gärna till att komma upp med nya tester á 5kSEK-25kSEK per test.
En normal testomgång (om allt går bra) ligger på ca 100kSEK ex moms.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Så som jag har förstått det, så skall en CE-märkt produkt
uppfylla vissa krav/vilkor. *MEN*, och där är en stor skillnad mot t.ex
våran egen gamla "S" märkning, det finns inget krav på tester av produkten
i förväg. Det är alltså producentens ansvar att prylen uppfyller CE-kraven.

Det finns många exempel (bl.a inom leksaker) där prylar har varit CE-märkta
och uppenbarligen inte uppfyllt kraven. Importörerna kör på så länge
det går, och när en pryl blir anmäld, plockar de bara bort den och in
med en annan...
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

man lär sig nåt nytt hela tiden... inte visste jag att man inte var tvungen att testa prylarna...

Nu förstår jag varför kines tillverkade billiga skitsaker som jag inte tror skulle bli godkända har CE märkning...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag svarade inte fullt ut här kommer lite kompletering.
Jag har inte testat någon produkt för den amerikanska marknaden (och hoppas slippa) men deras system är mera som vår gamla S märkning. Du hitta informationen du behöver på www.ul.com
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man bör även veta att om någon klagar och vill se testprotokollen som CE-märkningen baseras på har man 1 arbetsvecka till att skaka fram den!
Syntex

Inlägg av Syntex »

Men kan jag som företagare sälja en liten mätare som drivs på 12V utan att den är märkt?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Javist kan du det.

OM den inte innehåller elektronik som KAN generera frekvenser eller övertoner över 300Hz och det inte finns några skadliga späningar eller skarpa kanter att skära sig på eller inte vara möjligt för småbarn att äta/försöka äta med skada osv.

Dvs. om du är fullständigt trygg med din produkt och helt säker på att ingen kan komma att stämma skiten ur dig för något problem som har uppstått hur obskyrt och långsökt det än kan vara.

Då är det bara att sälja.
GFEF

Inlägg av GFEF »

sodjan > Det är alltså producentens ansvar att prylen uppfyller CE-kraven.

I normal fallen ja.
Men för del saker krävs testning av godkända provninganstalleter.

Personlig skyddsutrustning som skyddskor gasmasker m.m.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Men om prylen du säljer inte är avsedd for stand alone bruk så är man också rätt trygg. För om det du säljer är en OEM-komponent så flyttas ansvaret över till producenten av apparaten som din produkt sitter i. Inte hela sanningen, men i princip.

Du kan sälja en eltrtrisk stol och CE-märka den så länge du inte levererar med anslutningskabeln och man man måste skruva för att ansluta den. För produkten är säker och uppfyller alla krav så länge köparen inte modifierar produkten.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det verkar ju mycket säkrare att köra en elektriks stol "un-plugged"... :-)
Loial

Inlägg av Loial »

Är det kanske därför så många av t.ex. dom mer tvivelaktiga PC-nätaggregaten levereras utan nätsladd? Förmodligen är väl anledningen endast kostnadsskäl, men ändå :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det finns apparat-jack till att koppla in strömmen (alltså inte "plocka-isär-o-skruva") gäller märkningen inkl. en standart-sladd!

Den följer inte med av den vanliga "man-får-vad-man-betaler-för" orsak: om tillverkaren kan spara 1kr blir det 10kr billigare till slutkund och det ser bra ut i reklamen.
Loial

Inlägg av Loial »

Det var ungefär vad jag misstänkte =)
Skriv svar