Hej
Sitter just nu och reparerar min logger, det har tydlingen varit lite för höga strömar på ingången.
Till en PIC18f är det kopplat en optokopplare, ett mostånd och en diod.
Kan jag byta ut dioden 1N4001 mot det jag har hemma 1N4148 eller 1N4448 ??
Göran
Söker diod ersättare, reparation pågår idag Hjälp !
- Göran Nilsson
- Göran Nilsson
Tyvärr har jag inget kretschema bara kretskortslayout med komponentlista.
Dioden och ett motstånd på 330ohm sitter före en optokopplare PC817.
När jag lägger en spänning på denna ingång som är elektrisk isolerad från PICen, loggas tidpunkten i loggern.
När jag har dioden 1N4001 fri i kretsen så mätte jag på den med en ohm mätare ca 600ohm ena hållet och ca200och åt andra hållet, ska det va så ?
Kan jag plundra något gamalt kretskort på en större diod och få det att funka
.
Edit: Yes det funkade
Dioden och ett motstånd på 330ohm sitter före en optokopplare PC817.
När jag lägger en spänning på denna ingång som är elektrisk isolerad från PICen, loggas tidpunkten i loggern.
När jag har dioden 1N4001 fri i kretsen så mätte jag på den med en ohm mätare ca 600ohm ena hållet och ca200och åt andra hållet, ska det va så ?
Kan jag plundra något gamalt kretskort på en större diod och få det att funka
.
Edit: Yes det funkade
ClasOhlson dioder.
Har du ClasOhlson affär i närheten så tjacka packet om 5 st 19:-
1N5406 då har du redundans i ditt projekt.
1N5406 då har du redundans i ditt projekt.
Hur mycket spänning lägger Du på den aktuella ingången?
Jag antar att dioden ligger motriktad optokopplarens lysdiod för att denna inte skall ta skada av för hög backspänning och att 330R är förkopplingsmotståndet. I så fall är 5V nog en lagom spänning. 12V ger c:a 30mA och det är nog lite i mesta laget. Skall Du ha mera än 5V bör Du koppla in ett extra motstånd (tänk på att det skall palla effekten) i serie med ingången. På så sätt kan de anpassas till vilken spänning Du än önskar.
Mäter Du på en kiseldiod så skall det gå ström åt ena hållet och åt andra skall instrumentet inte visa någon förändring alls om den är hel.
1N4148 klarar 75mA och ligger den parallellt med lysdioden så är spänningen inget att bekymra sig över.
Jag antar att dioden ligger motriktad optokopplarens lysdiod för att denna inte skall ta skada av för hög backspänning och att 330R är förkopplingsmotståndet. I så fall är 5V nog en lagom spänning. 12V ger c:a 30mA och det är nog lite i mesta laget. Skall Du ha mera än 5V bör Du koppla in ett extra motstånd (tänk på att det skall palla effekten) i serie med ingången. På så sätt kan de anpassas till vilken spänning Du än önskar.
Mäter Du på en kiseldiod så skall det gå ström åt ena hållet och åt andra skall instrumentet inte visa någon förändring alls om den är hel.
1N4148 klarar 75mA och ligger den parallellt med lysdioden så är spänningen inget att bekymra sig över.
- Göran Nilsson
Jag fick igång min logger då jag bytte optokopplaren och förkopplingsmotståndet. Ja det kan nog vara rätt att höja värdet på detta motstånd då det var aldeles svart. Problemet med dioden löste jag med att plundra ett gamalt nätaggregar på en diod som såg någerlunda lika ut.
Jag får köpa hem lite bättre grejor snart
Jag får köpa hem lite bättre grejor snart