Två stegmotorer på samma kanal?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Sungam

Två stegmotorer på samma kanal?

Inlägg av Sungam »

...antar jag inte går sådär utan vidare.
Men vad finns de för lösningar på problemet? Har börjat tänka på en 3-axlig fräs med två motorer på x och en vardera på y och z. Vill ogärna behöva lägga mina surt förvärvade stålars på ett 4-kanals, isf som tänkt, ett 3-kanals kontrollkort.

//Magnus
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag har inte testat själv, men jag antar att det kan bli problem om man parrarellkopplar motorerna, om dom inte är helt identiska med varandra.
Däremot borde man kunna seriekoppla lindningarna med varandra, men då ökar ju induktansen & motorerna blir slöare, men men.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du kan köra detta i Mach3, dvs med en 4-drivers kort och ställa in att X ska slava med A som ett exempel. Du kan INTE driva 2 motorer från en driver.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, men med dubbla effektsteg och samma drivmodul borde väl fungera utan problem?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ett drivsteg / motor är vad som gäller, du ska kunna synka upp axlarna!
dvs skicka ett G28 kommando och alla axlarna vandrar iväg till sitt homeläge. Om nu Sungam har 2 motorer på X så måste dessa 'nollas' och detta kan bara ske om de olika motorerna har var sitt drivsteg som styrs från separata utgångar från PC:n. Att rörelserna sen slavas internt i styrprogrammet är nåt annat.

Kör man ett sådant system så rekommenderas det vid längre körningar att man 'homar' axlarna för att bibehålla parallelliteten.

Personligen skulle jag välja att ha en större motor och remsynka axlarna istället för att slippa ev. glidning mellan Xa och Xb så att säga.
Skriv svar