Jag fick en bärbar dator av en kompis (dell inspiration 8000) som inte längre verkar fungera. Problemet är att den platta skärmen är helt svart. Man kan skymta lite text och iconer om man har tur, och det hjälper inte att ställa upp kontrasten/höja ljusstyrkan. Antagligen så är det väl backlighten eller nått som gått sönder.
Frågan lyder: Är datorn död? eller finns det nått sätt att laga den? Jag vill givet vis inte lägga ner en massa pengar på detta gamla härke, så om det är nått man kan fixa själv hade det varit finfint! Några förslag??
Med vänliga hälsningar/ Daniel Grafström
Är datorn död?
Hej!
Om du kan skymta lite saker på skärmen så är inte dataorn död, antagligen är det något fel med backlighten.
Har du tur är det bara invertern som är trasig och isåfall går den att byta.
Har själv en gammal Dell Latitude med exakt samma fel, bytte ut den trasiga invertern mot en som är till för CCFL lysrör och det funkar bra. Dock kan man inte ändra ljusstyrka med de inbyggda funktonerna i tangentbordet utan jag har en extern on/off knapp och ett vred för att ställa styrka mm.
Om du kan skymta lite saker på skärmen så är inte dataorn död, antagligen är det något fel med backlighten.
Har du tur är det bara invertern som är trasig och isåfall går den att byta.
Har själv en gammal Dell Latitude med exakt samma fel, bytte ut den trasiga invertern mot en som är till för CCFL lysrör och det funkar bra. Dock kan man inte ändra ljusstyrka med de inbyggda funktonerna i tangentbordet utan jag har en extern on/off knapp och ett vred för att ställa styrka mm.
Nej det jag syftade på var en drivkrets för ccfl rör, de brukar kallas inverters också.
typ en sådan.
http://www.ceti.pl/~anok/inverter/inverter2.jpg
Jag har använt en liknande i min burk, är inte säker om den hade funkat på alla datorer men i just mitt fall så gick det i alla fall.
typ en sådan.
http://www.ceti.pl/~anok/inverter/inverter2.jpg
Jag har använt en liknande i min burk, är inte säker om den hade funkat på alla datorer men i just mitt fall så gick det i alla fall.