Teori:
För att en LED skall lysa så måste man koppla positivkraft till Anoden och negativkraft/GND till Katoden. På engelska kallas den kopplingen att man ger LEDen "forward-bias". Men om man vänder på kraftmatningen till LEDen och ger den så kallad "Back-bias" så fungerar LEDen som en kondensator som laddas upp. LEDen håller laddningn en stund, lite beroende på vilken typ av diod man kör med. Om man kontrollerar nivån på LEDens Katod så kommer den att vara "Hög" under den tiden som LEDen klara att hålla laddningen. Därefter är det dax att ladda upp LEDen igen...
Skulle man nu komma i närheten av LEDen när den är uppladdad så laddar den ursig och det är detta vi kollar, om LEDen laddar ur sig innan det är dax för den att laddas igen.
Hur nära man måste komma LEDen för att den skall ladda ursig beror bland annat på under hur lång tid den fick "back-bias".

När jag skulle koppla upp och testa teorin så använde jag mig av följande komponeter:
- PIC16F648A
- Vanlig 5mm blå LED som sensor
- En liten 3mm gul LED som indikator
- Några 1k5 motstånd
Uppkopplingen skede enligt följande:
Kopplade upp en PIC16F648A µprocessor från Microchip med en Wisp628 programmerarer från Sodjan

Som ni kan se på bilden så är Sodjan oxå min elektronik "supplier" i djunglen!
µprocssesor program:
Ge sensor LEDen "back-bias" genom att dra katod till "Hög" via PORTB,5 i cirka 1ms. Därefter gör om PORTB,5 till en ingång och kolla den logiska nivå i några ms. Om det skulle vara nivå "Låg" under denna tiden tänd då den gula indikerings LEDen på PORTA,1. Därefter börja om från början igen och gör detta tills jag säger att du skall göra något annt din dumma lilla µprocessor....

Jag har valt att inte ha sensor LEDen "tänd" nu under tiden när det är test och försök. Men annars så kopplar man både LEDens anod och katod till µprocessorn och ger den "forward-bias" en liten stund innan kraften växlas och LEDen får "backward-bias".
Självklar så blir det lite film på detta:
LED Touch Sensor Film01!
LED Touch Sensor Film02!
Gammal didigtalkamera men filmerna fungerar i Windows Media Player

Som filmerna visar så räcker det att jag är några centimeter från Sensor LEDen för att den skall reagera...
/ Jeppsson