Metallsvarv 10.000kr

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ChrioN

Metallsvarv 10.000kr

Inlägg av ChrioN »

Tänkte utöka min verkstad med en svarv. Tänker dock inte lägga allt för mycket pengar. Max 10.000kr. Jag var och kollade i verktygsboden idag, http://www.verktygsboden.se/?id=56093

Den duger ganska bra för mig. Köper den antagligen imorgon, men tänkte kolla med er om det finns något alternativ. Vill helst inte se några "lägg några tusen till så får du en mycket bättre"-inlägg :)

btw, har jag postat i rätt forum tro? :o
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag köpte en sådan sk 9x20 svarv begagnad för några år sedan. Den kostade ca 4000kr. Det man blir galen på först är verktygshållaren. Det tar hur lång tid som hellst att byta verktyg eftersom man måste justera in höjden varje gång. Det resulterade i att jag köpte ett ToolFix, kostade drygt 10000kr + moms.

Sedan har kvaliteten på dessa Kina-svarvar mycket överigt att önska. Generellt är det mesta ganska vekt konstruerat. Drivremmen har jag kört av några gånger. Matningen är paj (det var den när jag köpte den). Halvmuttern för gängsvarvning är gjort i något mjukt material och är helt slut.

Om man köper en sådan för 9200 och ett fäste för 12000 så är man en bit över 20000 och för det priset går det att hitta "riktiga" svarvar begagnat.... och då brukar det gå att få endel verktyg med i priset....
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

Jaså är det så illa? Tror du även att den på verktygsboden är likadan som den du hade?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde utan tvekan kollat efter en beg kvalitetssvarv
har själv en från början av 50talet och det ända som kunde varit bättre där är högre spindelhastighet, men det är glidlager i den så jag kör som det är
om du har plats, köp en lite större, dom brukar var billigare än dom i halvsmå
hh

Inlägg av hh »

Jag sällar mig till dem som rekommenderar begagnat. Själv har jag en Blomqvist från länge sedan (kostade ca 7000kr inkl ordentligt verktygsfäste och en hel del tillbehör), och det är klasskillnad mot de billiga kineserna. Värdet håller sig också mycket bättre på "riktiga"svarvar.

Se även lathes.co.uk för en hel del information, både om olika märken och modeller samt vad man skall tänka på då man köper en svarv.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Svårt att säga om den är lika dålig som den jag har. Din verkar ha en riktigt växellåda vilket inte min har. Däremot så verkar den inte ha Bergströmfäste (eller ToolFix).

Hade jag bara plats skulle jag köpa en sån här:

http://www.blocket.se/vi/8146756.htm?ca=11_s

Edit: Här är en fin Blomkvistare för 12000+moms

http://www.gnosjomaskin.se/detail.asp?Id=557
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

Grejen varför jag vill köpa en ny är att det finns inga begagnade i mitt område. Västra Götaland. Om det hade funnits så är det ju givet att jag hade köpt en.

Har kollat industritorget och blocket, hittar i princip ingenting här. Tips på andra sidor med annonser?
Skriv svar