Tänkte att jag lägger upp en lista på vad dom flesta motstånden har för värden och färgkoder. Gjorde jag när jag började med elektronik för att lära mig färgkoderna, och använder den fortfarande . jag tror att alla "värden" stämmer men om ni ser nått fel är det bara att skrika.
Däremot blir jag grymt frustrerad över kondensatorer och då särskilt keramiska sådana. Fattar inte att det ska vara så svårt för min skalle att räkna ut vilka Farader kondensatorn besitter. Det är siffrorna/numren emellan de egentliga talen som irriterar mig mest.
Senast redigerad av v-g 5 juni 2006, 18:35:51, redigerad totalt 1 gång.
Ett annat stort "problem" med listan är att den bara har med
en bråkdel av alla motståndsvärden...
Nej, en helt onödig lista, det är bara 10 olika färger att lära sig
(eller att sätta upp på väggen, kanten på bildskärmen eller liknande...
EDIT : Kollade ELFA's färgkodplansch. Inte klokt att de tar betalt för en
reklambild. Den borde skickas med fritt i varje beställning. Det finns
dessutom massor av sidor på nätet med färdiga färgscheman...
Jag hade nytta av den när jag började med elektronik. Nu börjar jag lära mig färgerna däremot. Den enda anledningen till att jag la upp listan var at jag tänkte att det kanske fans nån som inte kunde färgerna utantill. Jag hade inte tänkt mig att "alla" skulle få användning av den här
EDIT: Skrev "använder den fortfarande" då menade jag ibland . Det finns tillfällen när man inte orkar tänka.
Skulle det inte vara bättre att bara lista de olika färgkoderna? Då täcker det alla värden istället för några få.
Varför gjorde du två trådar? Vill du lägga till en omröstning klickar du bara på ändra. Ifall det inte lyckas går det att skicka PM till första bästa moderator...
Som ny innom detta skulle jag nog hellre se en ombytt tabell.
Dvs lista färgerna först i ordning. I färg och följd typ:
röd, gul, gul, blå = XXX
röd, gul, gul grön = XXX
Ja ni kanske fattar iden, är ju lättare då att se vad det är för något man håller i handen.
Känns dock som oerhört mycket jobb för något man lika bra kan testa med en enkel multimeter.....
Tanken var god, men det hade nästan varit bättre med en lista på färgerna och en liten förklaring över Guld och Silver.
Personligen kan jag färgerna utantill. Motstånd som man använder ofta (som t.ex Röd, Röd, Brun. eller Brun, Svart, Röd eller Brun, Svart, Orange) brukar jag se som färgkombinationer i stället för Ohm-tal. Det går fortare på något vis. Blicken fastnar automagiskt på dem.
För de som inte vet:
Ohm-tecknet, dvs Ω kan man få genom att skriva & # 8 4 8 6 ;
Men utan mellanslag mellan varje tecken.