"Dimma" lysdioder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tenhultan

"Dimma" lysdioder

Inlägg av tenhultan »

Hej. Jag vill "dimma" ett antal lysdioder. Jag har tänkt att använda mig av en 555 med det här schemat. KTH Funkar det?och vad ska man ha för typ av motstånd? har ni något artikelnr till ett sådana motstånd? Har ni artikelnr till alla komponenter från ELFA som man ska på använda så vore jag glad.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Motståndsvärdena står i schemat. Det används 2st 1k ohm.

Gå in på www.elfa.se och välj Motstånd -> Motstånd, och t.ex Kolytskiktsmotstånd. Leta sedan rätt på det värdet du behöver.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller bättre, köp ett motståndsset från (t.ex) C-O eller Kjell (ELFA's
är lite för dyrt men lite snyggare packeterat). Vanliga värden som
t.ex 1 kohm brukar det vara lite extra av (i alla fall i det från C-O)...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag kan rekomendera att köpa dom storpacken (motstånd, kondensatorer + vanliga trasistorer och vad mer du tror att du behöver) som finns hos www.kjell.com . Dom är billiga och det är bara så bra att ha i "lager" när man bygger något.
Biltema har billiga "fiske-lådor" med 18fack i (flyttbara väggar) dom passar bra att läggaupp det i. 8)

PWM går att göra snyggast med två 555: http://casemods.pointofnoreturn.org/pwm/circuit2.html

Transistorn där på slutet är till för att styra upp till 60W och det är ju lite onödigt. Kanske kan någon föreslå en mindre ersättare? :?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

BC108 styr definitivt inga 60W, men det är en gammal och dyr trissa i TO-18 metallkapsel. 20 eller 30V 100mA vill jag minnas att det var. Välj valfri NPN som klarar ström, spänning och effekt. För bara några få vanliga dioder så räcker BC547 fint.

Istället för två 555 kan man använda en stycken 4098 om det skall vara en lösning. Den kan inte driva lika stor trissa, men en BC547 (och för den delen BC(108) klarar den av.

edit: fast vd närmare eftertanke kankse det inte är så bra ändå med 4098, vill minnas att den har vissa problem att starta som pulsgenerator. Oftast fungerade det, men inte alltid.
Skriv svar