För ett halvår sedan eller så ropade jag in 7 stycken SMR032-moduler på SeSols konkursauktion. Tror jag gav 15800kr för dem. Lite av en chansning men. LiFePo4 är rätt stabila djur.
Det är alltså batterimoduler i aluminiumchassie med 3,2kWh per modul. 20st 50Ah LiFePo4-celler i serie.
Jag har redan en batteristapel med 6 sådana moduler och en Sungrow hybridväxelriktare.
Dessutom fick jag en likadan växelriktare av en kompis som hans kompisar skulle göra sig av med.
För att bygga en komplett stapel behöver man även under och överdel och en anslutningsmodul som jag köpt innan de utgår, kostade ca 5000kr.
Modulerna är gjorda för att stapla på höjden och ansluter då automatiskt i varandra, de seriekopplas automatiskt.
De var märkta med en spänning och enligt de märkningarna låg alla moduler över 2,5V/Cell.
Jag har äntligen lånat labbagg som klarar spänningen (uppåt 72V) och riktiga kontakter mot modulerna.
Har laddat dem med 1-3A upp till ca 3V/cell och därefter har jag laddat dem med 6A upp till 68V ungefär.
Jag har mätt cellspänningarna på resan och sett att alla följer med någorlunda jämnt. De låg i CC rätt länge (ca 6h) och även i CV ganska länge med fallande ström.
Jag har stoppat laddningen i CV vid ungefär 1A.
En av modulerna hade en död cell, mätte 0,7V, de andra låg fint runt 3V. Så 6 moduler verkar ok och en har problem.
Frågan är vad jag ska göra med den dåliga modulen. Jag skulle ju vilja byta cellen helst, men cellerna är svetsade och delvis inlåsta i plast i överkant.
Det är självklart görbart, men med mycket försiktighet! Jag har förstås ingen utrustning för att kunna svetsa blecken igen, så det blir ett problem.
Claude funderade på om det kunde vara balanseringskortet som får cellen att ladda ur sig genom att ha en dålig balanseringstransistor, men. Ska försöka verifiera vilket.
Ett alternativ är att slakta modulen och använda de bra cellerna till något/spara dem ifall någon annan cell i någon modul blir dålig.
Vad tror ni?
Batterimoduler - Sungrow SMR032
Batterimoduler - Sungrow SMR032
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.