Bandvagnslyft behöver nya batterier

Berätta om dina pågående projekt.
marcuswa

Bandvagnslyft behöver nya batterier

Inlägg av marcuswa »

1.jpg
Har en gammal bandvagnslyft som börjar få dåliga batterier, använder den några gånger om året för att rensa hängrännor, byta lysrör i taket osv....

Sitter nu två vanliga blybatterier 12V 100Ah , har fyllt på vatten och underhållsladdat regelbundet, men nu efter 9 år har batterierna gjort sitt.

Måtten på varje batteri är :

Höjd 240mm
Längd 400mm
Bredd 175mm

Finns ca 20mm extra utrymme runt om.

Känns lite konstigt att köpa nya blybatterier år 2026..... Tänkte kanske någon komplett låda med 24V Lifepo4 på runt 100Ah, sett att sådana finns på nätet för under 4000:- kr, självklart är det oändligt mycket sämre kvalitet än riktiga kvalitetsbatterier men det kanske skulle duga till denna aplikation.

Eller skall jag satsa på två seriekopplade 12V Lifepo4 ?

Bandvagnslyften drar 62A när jag höjer plattformen, 2A när jag sänker plattformen och 0,8A när den står still med påslagen tändning, vilket den gör 95% av tiden den används, när de gamla blybatterierna var nästan nya så kunde jag köra omkring lyften och hissa upp och ner í flera timmar innan lågspänningsskyddet löste ut och lyften vägrade hissa. Så 100Ah räcker mer än väl till. Att hissa plattformen tar ca 7 sekunder till min normala arbetshöjd, så det drar inte särskilt mycket energi per arbetstimme.

3.jpg
Onboardladdaren börjar lite lågt och ställer sig sedan efter typ 10 minuter stilla på 28,7V (okalibrerad multimeter), jag har hört att vissa laddare skickare ut korta pulser på 35+V för att motverka sulfatering, och det skulle kanske förstöra BMS på ett Lifepo4 batteri, ja om det nu inte bara är hörsägen..... så att använda Onboardladdaren är nog dumsnålt. Helst skulle jag vilja ladda ett 24V Lifepo4 med 28,6V ~8A över natten, och INTE använda de dedikerade Lifepo4 laddare som ger väl höga 29,2V.

Om någon har erfarenhet av Lifepo4 så är jag glad för all input, har ingen erfarenhet alls av Lithiumbatterier, förutom att jag kört elbil sedan 2014 :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Bandvagnslyft behöver nya batterier

Inlägg av grym »

https://www.nkon.nl/en/rechargeable/lif ... tisch.html

behöver fysisk spännram och bms

funkar bra
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Du skriver: Känns lite konstigt att köpa nya blybatterier år 2026.....
Tja, känns det konstigt att de flesta bilar med någon typ bensin eller diesemotor + hybrid (för 12VDC) använder än idag oftast blybatterier. Köper du nya blybatterier behöver du troligtvis ej heller fylla på vatten.
Du har en fungerande lösning inklusive laddare. Du skall fråga dig, vad förväntar du dig för fördelar av ett eventuellt batteribyte?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Blybatterier är billigast per kWh :-)
(men kanske 5 gånger tyngre)

Jag skulle köpa två billiga "fritidsbatterier" i den vanligaste/billigaste storleken (runt 60Ah)
och justera ner laddspänningen till 27-27.5 Volt.

motsvarade:
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000067123

testa alltid batteriet innan köp

Funkar nog i nästan 9 år till då :D
marcuswa

Inlägg av marcuswa »

grym skrev: 12 september 2026, 05:30:42 https://www.nkon.nl/en/rechargeable/lif ... tisch.html

behöver fysisk spännram och bms

funkar bra
Garanterat bästa lösningen och billigt sett till vad man får, men BMS gör att det blir för stort/svårt för mig just nu eftersom jag just nu inte har intresset och vill prioritera tid på att lära mig BMS.

Prins Valiant skrev: 12 september 2026, 14:33:47 Du skriver: Känns lite konstigt att köpa nya blybatterier år 2026.....
Tja, känns det konstigt att de flesta bilar med någon typ bensin eller diesemotor + hybrid (för 12VDC) använder än idag oftast blybatterier. Köper du nya blybatterier behöver du troligtvis ej heller fylla på vatten.
Du har en fungerande lösning inklusive laddare. Du skall fråga dig, vad förväntar du dig för fördelar av ett eventuellt batteribyte?
Onboardladdaren tror jag lever på övertid, trots allt över 30 år gammal elektronik, fördelarna jag förväntar mig är att överhuvudtaget vilja köpa nya batterier eftersom "identiska" batterier som sitter nu skulle kosta väldigt mycket pengar och ändå vara extremt gammal batterikemi, känns bara fel att betala väldigt mycket för de egenskaperna. Nästan 10 000:- per batteri sist jag letade runt.

nifelheim skrev: 12 september 2026, 15:49:44 Blybatterier är billigast per kWh :-)
(men kanske 5 gånger tyngre)

Jag skulle köpa två billiga "fritidsbatterier" i den vanligaste/billigaste storleken (runt 60Ah)
och justera ner laddspänningen till 27-27.5 Volt.

motsvarade:
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000067123

testa alltid batteriet innan köp

Funkar nog i nästan 9 år till då :D
Exakt min första tanke, men ju mer jag inhämtar information, ju mindre tror jag att några fritidsbatterier mår bra av att köras ner till kanske 30% SOC.
Särskilt inte billiga fritidsbatterier från Biltema, som väger mycket mindre än de dyra fabrikaten, dom bör vara sämre på allt.
Att justera ner laddaren... ja det kanske inte är så svårt faktiskt, har inte öppnat och undersökt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bms, köp, koppla in, efter ett tag , kolla så det är ungefär lika cellspänning, sedan upprepa årligen

kan du ha nytta av batterier till annat?
ups ?
solenergi?

vad som som kan göra det mer motiverat att ha ok batterier ståendes och användandes
Prins Valiant

Jag har svårt att förstå varför 2 batterier skulle kosta 10.000 kr. Exempelvis Bosch gör i mitt tycke både tunga och gedigna batterier som är prisvärda. Följande batteri ger 95 Amp, med topp på 800 Amp. Jag är inte insatt i lyftar, så min undran är varför detta ej skulle fungera:
https://www.thansen.se/bil/bildelar/bat ... -233682870

1950kr x 2 = 3900kr
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Prinsen, här får du en förklaring på varför ett startbatteri som det från Bosch du länkade till är olämpligt i detta sammanhang-

https://www.batteriproffs.se/kunskap/tr ... artbatteri
Prins Valiant

Tack carpelux, då har man lärt sig något nytt även idag. :oops:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tycker att 20 000:- för 2st fritidsbatterier låter väldigt mycket. :humm:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Fritidsbatterier är gjorda för att laddas ur 40-70% 10 ggr per år. De skulle fort bli förstörda i en lyft som laddas ur 80% varje vecka.

Detta är en maskin där det kan löna sig med LFP istället för de dyra blybatterier som tål djupurladdning.
Skriv svar