Alcatel Lucent fiber kontakt?
Alcatel Lucent fiber kontakt?
Bara nyfiken.
TV-boxen har en grön kontakt från fibern, samma som i den här förlängningskabel https://www.amazon.se/Enkell%C3%A4ge-Si ... 07X4V92W3
Finns det lösa sådana som man kan montera på en fiber själv? Behövs i så fall något specialverktyg
?
TV-boxen har en grön kontakt från fibern, samma som i den här förlängningskabel https://www.amazon.se/Enkell%C3%A4ge-Si ... 07X4V92W3
Finns det lösa sådana som man kan montera på en fiber själv? Behövs i så fall något specialverktyg
?
Re: Alcatel Lucent fiber kontakt?
Någon TV-box med fiberanslutning existerar så vitt jag vet inte (på den svenska marknaden för privatpersoner i.a.f.).
Vad exakt är det du vill göra? Det hjälper sannolikt om du postar lite bilder och anger vad det gäller för produkter.
Vad exakt är det du vill göra? Det hjälper sannolikt om du postar lite bilder och anger vad det gäller för produkter.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är inte ekonomiskt försvarbart att skaffa utrustning för att själv kontaktera en fiber.
Det är nog ingen som köpt lösa kontakter på 30 år.
Det är en liten process så att säga, att kapa, limma och slipa/polera till korrekta toleranser.
Idag kommer de färdigmonterade på en stump fiber (pigtail), och denna skarvar man ihop med fibern man vill ha en kontakt på.
Och då använder man en fibersvets
Det är nog ingen som köpt lösa kontakter på 30 år.
Det är en liten process så att säga, att kapa, limma och slipa/polera till korrekta toleranser.
Idag kommer de färdigmonterade på en stump fiber (pigtail), och denna skarvar man ihop med fibern man vill ha en kontakt på.
Och då använder man en fibersvets
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Köpa Svenskt eller Kina?
Här har du en i mängden i Sverige:
https://www.direktronik.se/direktronik/ ... ngelmode2/
för det var väl SC du behövde?
Och vill du vara säker så köp ex: https://www.amazon.se/SC-LC-fiberoptisk ... 1ZDRQY3BSP
Då får du dubbla uppsättningar med både hona och hane.
Här har du en i mängden i Sverige:
https://www.direktronik.se/direktronik/ ... ngelmode2/
för det var väl SC du behövde?
Och vill du vara säker så köp ex: https://www.amazon.se/SC-LC-fiberoptisk ... 1ZDRQY3BSP
Då får du dubbla uppsättningar med både hona och hane.
Och en sådan behöver väl inte svetsas? Kapmasiner finns till överkomligt pris har jag sett.
Köp färdig fiber. Inte så noga med längden bara den är tillräckligt lång.
Rulla upp extra fiber snyggt.
Rulla upp extra fiber snyggt.
Mediaomvandlare kanske är den rätta benämningen?
Nej, dom är tom återanvändningsbara men jag skulle nog först prova att försiktigt skåra fibern runtom med ett rakblad så du kommer igenom plastlagret och sen bryta av fibern. Med lite tur får du tillräckligt bra snitt så det duger.
Har aldrig skarvat/terminerat fiber (det fick bara vissa med utbildning göra), bara dragit den så ta inte mina råd för allvarligt.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Snabbkontakter... ja vill man pyssla med det så.
(skulle aldrig falla mig in)
Är det inomhus så köp en färdig villapatch. De finns i flertalet olika längder, är lite tjockare och ganska böjtåliga.
Är det inomhus så köp en färdig villapatch. De finns i flertalet olika längder, är lite tjockare och ganska böjtåliga.
Du vill alltså förlänga din inkommande fiber för att kunna flytta din mediaomvandlare? Det var inte helt enkelt att fatta från ditt första inlägg
Det finns förlängningar att köpa. Denna borde fungera: https://www.amazon.se/SC-APC-Fiberoptis ... B0F1SZGCHF
Senast redigerad av RoAd 14 juli 2026, 19:49:57, redigerad totalt 1 gång.
Och vad skulle man annars använda om man har en lös fiber utan kontakt och vill göra det själv billigt och (tänkte skriva bra men då vet jag vad som händer...) enkelt.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ska du bara bryta av fibern så blir det en kolossal reflektion trots indexgelen som finns där i, plus en redig dämpning.
Visst, har du en stark signal in och mediaconvertern inte får spatt av att skjuta rakt ut på en ruggigt dålig skarv så funkar det.
Jag tror inte det finns någon som har en lös fiberände hängandes någonstans där det går att koppla in sig och få en aktiv förbindelse till sin leverantör.
De säger "där finns inget fiberuttag, så där kan vi inte leverera".
Det fattas viktig info från 4kTRB. Det är en del spekulationer nu.
Visst, har du en stark signal in och mediaconvertern inte får spatt av att skjuta rakt ut på en ruggigt dålig skarv så funkar det.
Jag tror inte det finns någon som har en lös fiberände hängandes någonstans där det går att koppla in sig och få en aktiv förbindelse till sin leverantör.
De säger "där finns inget fiberuttag, så där kan vi inte leverera".
Det fattas viktig info från 4kTRB. Det är en del spekulationer nu.
Då får han väl köpa en fiberkapare för 400:- då.
Betydligt billigare än fibersvetsen i alla fall, vad kostar den utrustningen? 20 tusen för att laga en fiberanslutning?
Jag skulle ju faktisk ta kontakt med bolaget som står för fibernätet och höra vad dom tar för att skarva/terminera, skulle tro dom inte är så dyra som man tror.
EDIT/
Läs innantill:
Grön fiberkontakt som i länken.
"Finns det lösa sådana som man kan montera på en fiber själv? Behövs i så fall något specialverktyg?"
Betydligt billigare än fibersvetsen i alla fall, vad kostar den utrustningen? 20 tusen för att laga en fiberanslutning?
Jag skulle ju faktisk ta kontakt med bolaget som står för fibernätet och höra vad dom tar för att skarva/terminera, skulle tro dom inte är så dyra som man tror.
EDIT/
Läs innantill:
Grön fiberkontakt som i länken.
"Finns det lösa sådana som man kan montera på en fiber själv? Behövs i så fall något specialverktyg?"
Jag ville bara veta hur jag får fast en sådan, rätt sorts, kontakt på en fiber. Om den lossnat från befintliga kontakten eller gått av spelar ingen roll antar jag.
Har den lossnat borde änden på fibern vara slipad och klar. Har den gått av så bör man kapa den med en speciell kap innan man terminerar.
Oftast drar man fibern utan kontakter och sen svetsar man fast en pigtail med kontakt, då får man bäst signal men svetsutrustningen kostar ju lite också.
Alternativet är att dra fiber utan kontakter och använda snabbkontakter, det blir troligtvis sämre men är ju betydligt billigare.
Ska du laga/skarva så hör med fiberbolaget om det går, här i byn har vi Sollefteå Stadsfiber som står för själva fysiska anläggningen och sen har vi olika aktörer som
tillhandahåller olika tjänster på nätet.
Oftast drar man fibern utan kontakter och sen svetsar man fast en pigtail med kontakt, då får man bäst signal men svetsutrustningen kostar ju lite också.
Alternativet är att dra fiber utan kontakter och använda snabbkontakter, det blir troligtvis sämre men är ju betydligt billigare.
Ska du laga/skarva så hör med fiberbolaget om det går, här i byn har vi Sollefteå Stadsfiber som står för själva fysiska anläggningen och sen har vi olika aktörer som
tillhandahåller olika tjänster på nätet.