Två robotklippare på samma slinga?
Två robotklippare på samma slinga?
Hej
Jag har en husqvarna automower men funderar på att skaffa en till som jag skulle vilja köra på samma slinga.
Min teori är då att jag ska ha två laddstationer och kunna överlagra signalen på samma slinga.
Vad tror ni. Är det dödsdömt från start eller kan det gå? Förstår att jag behöver bygga en egen slingsignal förstärkare som lägger ihop signalerna, men om man utgår ifrån att det löses.
Jag har en husqvarna automower men funderar på att skaffa en till som jag skulle vilja köra på samma slinga.
Min teori är då att jag ska ha två laddstationer och kunna överlagra signalen på samma slinga.
Vad tror ni. Är det dödsdömt från start eller kan det gå? Förstår att jag behöver bygga en egen slingsignal förstärkare som lägger ihop signalerna, men om man utgår ifrån att det löses.
Re: Två robotklippare på samma slinga?
Själva slingan är väl inget problem, klipparen identifierar väl bara fasskillnaden när den hamnar utanför slingan?
Får dem att hitta till rätt laddstation kan nog blir svårare...
Får dem att hitta till rätt laddstation kan nog blir svårare...
Vissa system använder kodade slingor vilket jag anser kan ge seriösa problemer.
Att blanda ihop dessa signaler o skicka ut dom kommer rimligt säkert att betyda att ingen av maskinerna fungerar.
Det kan kanske fungera vid att växla signalerna så att det skickas ett pulståg från ena slingan, sedan från andra osv.
Om dessa kodtåg sedan är stabila eller er med rullande kod anar jag inte.
Att blanda ihop dessa signaler o skicka ut dom kommer rimligt säkert att betyda att ingen av maskinerna fungerar.
Det kan kanske fungera vid att växla signalerna så att det skickas ett pulståg från ena slingan, sedan från andra osv.
Om dessa kodtåg sedan är stabila eller er med rullande kod anar jag inte.
Inget mer att bidra med än en anekdot.
Jag och grannen har samma typ av Wiper robotgräsklippare som vi köpte för 8 år sedan.
Emellanåt har vi nyttjat det faktum och burit över en robot man vet fungerar för att kolla om det är slingan eller roboten eller laddstationen som felar.
Så jag har vid tillfälle haft 2st robotar igång samtidigt mot en laddstation.
Det fungerar så att på något vis så lyckas båda robbotarna krocka ett flertal gånger, trots en tomt på nära 3000 m2. Och när en robot behövde ladda upp sig och ockuperade laddstationen så stannade den andra för när den laddar så driver den inte slingan.
Men det är en intressant tanke.
Vad är syftet med att vilja ha 2 robotdammsugare igång samtidigt på samma yta?
Om man gör 2 olika områden skulle det fungera?
Jag och grannen har samma typ av Wiper robotgräsklippare som vi köpte för 8 år sedan.
Emellanåt har vi nyttjat det faktum och burit över en robot man vet fungerar för att kolla om det är slingan eller roboten eller laddstationen som felar.
Det fungerar så att på något vis så lyckas båda robbotarna krocka ett flertal gånger, trots en tomt på nära 3000 m2. Och när en robot behövde ladda upp sig och ockuperade laddstationen så stannade den andra för när den laddar så driver den inte slingan.
Men det är en intressant tanke.
Vad är syftet med att vilja ha 2 robotdammsugare igång samtidigt på samma yta?
Om man gör 2 olika områden skulle det fungera?
Vi har en Husqvarna på sommarstugan och en Gardena hemma.
Dom är identiska i storlek och utförande, och har en exakt likadan laddstation.
Man kan felsöka genom att skifta robotar mellan laddstationerna, men varje gång skapas en ny slingsignal.
Jag provade en gång, medan Husqvarnan var ute och klippte, att köra Gardenan på samma slingsignal. Men det gick inte.
Satte jag in Gardenan i laddstationen och skapade en ny signal, så stannade Husqvarnan.
Det går säkert att lösa för någon fiffig person, men det är nog inte helt trivialt.
Dom är identiska i storlek och utförande, och har en exakt likadan laddstation.
Man kan felsöka genom att skifta robotar mellan laddstationerna, men varje gång skapas en ny slingsignal.
Jag provade en gång, medan Husqvarnan var ute och klippte, att köra Gardenan på samma slingsignal. Men det gick inte.
Satte jag in Gardenan i laddstationen och skapade en ny signal, så stannade Husqvarnan.
Det går säkert att lösa för någon fiffig person, men det är nog inte helt trivialt.
På Automower kan man ju välja om den ska följa slingan medsols eller motsols till laddstationen. Det går också göra zoner var den ska köra så på det viset bör man kunna ha två klippare på samma slinga. Kanske man får ha två laddare och sätta schemat olika när de ska köra. Ett tidrelä kan växla slingsignalen så garanterar man att de aldrig blir förvirrade, då kommer den köra in till den laddstation där slingan just nu är inkopplad.
Detta resonemang blir jag nyfiken på. Varför tror du att det skulle gå att ha två klippare inom samma slinga för att klipparen kan välja vilket håll den ska följa signalen in till laddstationen?
Olika zoner går så vitt jag vet bara att göra med hjälp av gps.
Att växla fysiskt mellan två laddare bör fungera, men vad är vinsten med det?
Personligen ser jag inte riktigt vitsen med huvudfrågan. Är det ökad kapacitet man vill åt så delar man väl lämpligen in ytan i två olika områden.
Olika zoner går så vitt jag vet bara att göra med hjälp av gps.
Att växla fysiskt mellan två laddare bör fungera, men vad är vinsten med det?
Personligen ser jag inte riktigt vitsen med huvudfrågan. Är det ökad kapacitet man vill åt så delar man väl lämpligen in ytan i två olika områden.
Jag menar alltså att de inte ska köra samtidigt.
Den ena laddar medan den andra kör.
Vitsen är minimal såvida man inte råkat köpa två klippare som är för små.
Klipparen kan ställas in på hur långt från laddstationen den ska börja klippa och hur många % av sin tid som ska spenderas i det området, GPS behövs ej.
Den ena laddar medan den andra kör.
Vitsen är minimal såvida man inte råkat köpa två klippare som är för små.
Klipparen kan ställas in på hur långt från laddstationen den ska börja klippa och hur många % av sin tid som ska spenderas i det området, GPS behövs ej.
Ok, men då tycker jag fortfarande att den enda (vettiga) lösningen är att göra två ytor och låta varje klippare sköta sin egen. Vi verkar väl överens känns det som.
Misstänkte att det var guidekabeln du tänkte på, men jag skulle verkligen inte kalla utgång via den för zoner. Ja, den går ut och startar på ett ställe, men hela idén med de automowers som inte har GPS-styrning är att de klipper helt slumpmässigt, så den kommer inte vara kvar i "zonen" man skickade ut den till mer än om den hade startat på ett annat ställe och hittat dit av sig självt.
Jag har (efter att ha ägt en i 10 år) insett att den idén antagligen kom "på köpet" med guidekabeln, vars stora (enda?) fördel är att klipparen kan hitta hem snabbt.
Misstänkte att det var guidekabeln du tänkte på, men jag skulle verkligen inte kalla utgång via den för zoner. Ja, den går ut och startar på ett ställe, men hela idén med de automowers som inte har GPS-styrning är att de klipper helt slumpmässigt, så den kommer inte vara kvar i "zonen" man skickade ut den till mer än om den hade startat på ett annat ställe och hittat dit av sig självt.
Jag har (efter att ha ägt en i 10 år) insett att den idén antagligen kom "på köpet" med guidekabeln, vars stora (enda?) fördel är att klipparen kan hitta hem snabbt.
Min tanke var att kunna skapa lite redundans, jag har en 430x idag med slinga men har bytt shus och den nya tomten ligger närmre vattnet och gräset växer mycket mer här, även viss inblandning av vass som säkert kommer kräva lite mer kapacitet.
Därav var jag sugen på att köpa en till bättre begagnad 430/450 som jag kan komplettera med. Att det är ett fritidshus och att det skulle vara bra med lite redundans om den ena fastnar och jag inte hinner dit på några dagar är också en anledning.
Guidekablarna hade jag inte tänkt på förstås. Lösningen med reläer så att man växlar mellan laddstationerna skule förstås fungera men det mer eleganta skulle ju vara om de verkligen kan gå samtidigt så att man får så hög kapacitet som möjligt
Därav var jag sugen på att köpa en till bättre begagnad 430/450 som jag kan komplettera med. Att det är ett fritidshus och att det skulle vara bra med lite redundans om den ena fastnar och jag inte hinner dit på några dagar är också en anledning.
Guidekablarna hade jag inte tänkt på förstås. Lösningen med reläer så att man växlar mellan laddstationerna skule förstås fungera men det mer eleganta skulle ju vara om de verkligen kan gå samtidigt så att man får så hög kapacitet som möjligt
50% av tiden står de ju ändå och laddar, så det blir inte direkt någon högre kapacitet av att de går samtidigt.
Hur menar du nu?
Givetvis blir det högre kapacitet med dubbla klippare.
Givetvis blir det högre kapacitet med dubbla klippare.
Den andra datapunkten som gör att jag funderar i dessa banor är att husqvarna automower’s första generation klippare hade ett system där man kunde ha flera klippare igång. Därför tänkte jag att detta kanske var lösbart.
Njae, när jag kollade lite mer noggrant på min klippare så klipper den ca 65-75% av tiden, resten laddar den. Så lite mer kapacitet skulle man allt få om båda går helt samtidigt, jämfört med om man kör den ena när den andra laddar. Kanske får börja med en sådan ”relä lösning” och ta som vinterprojekt att klura ut det andra. Skulle vara intressant om någon hade lite mer detaljerad insikt i hur husqvarnas lösning fungerar så att man kunde reda ut vad som skulle vara möjligt.
Njae, när jag kollade lite mer noggrant på min klippare så klipper den ca 65-75% av tiden, resten laddar den. Så lite mer kapacitet skulle man allt få om båda går helt samtidigt, jämfört med om man kör den ena när den andra laddar. Kanske får börja med en sådan ”relä lösning” och ta som vinterprojekt att klura ut det andra. Skulle vara intressant om någon hade lite mer detaljerad insikt i hur husqvarnas lösning fungerar så att man kunde reda ut vad som skulle vara möjligt.
Att slingan stängs av när den laddar kan du ändra genom att flippa en dipswitch. Då kan klippare "2" fortsätta medans den första laddar.norlin skrev: ↑28 juni 2026, 18:23:08 Jag och grannen har samma typ av Wiper robotgräsklippare som vi köpte för 8 år sedan.
Sätter man sedan dit två laddstationer på slingan så borde klippare 2 försöka köra in i den första den träffar på, skulle det vara upptaget så får iofs den som redan står där en knuff, men tvåan betraktar krocken som en krock, och backar, svänger 90 grader och försöker runda hindret för att sedan fortsätta till nästa laddstation. Borde fungera.
Ovan gäller alltså tidiga wiper och stiga.
Körtiden är helt klart längre än laddtiden.
Vi har haft en hel del problem med Husqvarnan medan den äldre Gardenan funkar klockrent.
Dock har både verkstad och Husqvarna skött sig, så numera funkar den felfritt.
Nu i helgen bytte vi ut Husqvarnan mot en Mammotion Luba 3, och det är en enorm skillnad.
Gräsmattan har aldrig tidigare varit så fint klippt, på en bråkdel av tiden som Huskyn behövde.
Dessutom klipper den drygt 1500 m2 utanför tomten där sambon tidigare gått med motorklippare.
Vi har haft en hel del problem med Husqvarnan medan den äldre Gardenan funkar klockrent.
Dock har både verkstad och Husqvarna skött sig, så numera funkar den felfritt.
Nu i helgen bytte vi ut Husqvarnan mot en Mammotion Luba 3, och det är en enorm skillnad.
Gräsmattan har aldrig tidigare varit så fint klippt, på en bråkdel av tiden som Huskyn behövde.
Dessutom klipper den drygt 1500 m2 utanför tomten där sambon tidigare gått med motorklippare.