Digitalisera dia och film.
- SeniorLemuren
- Inlägg: 8996
- Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
- Ort: Kristinehamn
Digitalisera dia och film.
Såg denna apparat. Kanske man kunde tillverka med 3D-skrivaren. Som bakgrundsbelysning kanske man kunde använda en skrotat gammal LCD av lämpligt format?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Digitalisera dia och film.
Körde på en skrotad tft när jag scanna 35mm film.
I 8mm projektet kör jag med belysningen från en skrotad filmscanner..
Tycker jämn belysning är det svåraste att få till..
I 8mm projektet kör jag med belysningen från en skrotad filmscanner..
Tycker jämn belysning är det svåraste att få till..
Re: Digitalisera dia och film.
Jag har också sneglat på dessa med liknande tankar. Men, jag har inte börjat cadda på den ännu...SeniorLemuren skrev: ↑21 juni 2026, 11:24:26 Såg denna apparat. Kanske man kunde tillverka med 3D-skrivaren. Som bakgrundsbelysning kanske man kunde använda en skrotat gammal LCD av lämpligt format?
digitaliceringsadapter.png
/π
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35847
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Digitalisera dia och film.
Photax i Nybro säljer swmå fina (och inte överdrivet dyra) ljusbord.
Re: Digitalisera dia och film.
Jag skulle behöva något liknande för att "scanna" vanliga kort.
Då har väl belysningen ingen betydelse?
Då har väl belysningen ingen betydelse?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35847
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Digitalisera dia och film.
Då får du ha bra belysning som lyser upp fotot jämnt och som inte orsakar reflexer.
Re: Digitalisera dia och film.
Ja typ en led bygglampa riktad upp mot ett vit tak får han ha och inte kökslampan eller en ficklampa som gloomar upp en ful sol
Re: Digitalisera dia och film.
Jag tycker att med min Google-telefon blir det ganska bra bilder utan blixt.
Vad det beror på vet jag inte.
Vad det beror på vet jag inte.
Re: Digitalisera dia och film.
Du skall iaf inte anvanda blixt for o plata av fotografier
Big Fail
Big Fail
Re: Digitalisera dia och film.
Skiljer mycket , har en fold o en ultra o folden ar mycket vassare i lowlight / Bada Samsungs
Re: Digitalisera dia och film.
Den här bilden tog jag lite snabbt, utan blixt och med dunkelt ljus.
Det vart väl hyfsat?
Det vart väl hyfsat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Digitalisera dia och film.
Det beror ju helt på vad du tänker att du ska ha bilden till, om det bara är en digital kopia för att visa snabbt på nätet, eller faktiskt försöka göra en så bra bild som möjligt för att i framtiden kunna använda den till mer saker, kanske tom trycka den i någon bok eller så. Men en medelmåttig digital kopia är ju bättre än ingen digital kopia!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 35847
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Digitalisera dia och film.
Jag funderar på detta på annat ställe (en egen tråd kanske tom
), men ungefär så här ska det se ut. Dock har jag ett bekymmer, klämman funkar fint men i infästningen finns det lite "gung"vilket gör att kameran inte spanar rakt ner i 90°. Tänker att det går att fixa med en bricka. Det är fel fjärrkontroll men en fjärris är obligatoriskt.
Ljusbordet kommer från Photax (https://www.photax.se/product/art-slim- ... natadapter)
Ljusbordet kommer från Photax (https://www.photax.se/product/art-slim- ... natadapter)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Digitalisera dia och film.
Testade lite för att göra en filmskanner för 8 mm film. Insåg ganska snabbt att en färdig skanner var inte så dyr och gjorde ett bättre jobb.
