Digitalisera dia och film.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8996
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Digitalisera dia och film.

Inlägg av SeniorLemuren »

Såg denna apparat. Kanske man kunde tillverka med 3D-skrivaren. Som bakgrundsbelysning kanske man kunde använda en skrotat gammal LCD av lämpligt format?
digitaliceringsadapter.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 19231
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av AndLi »

Körde på en skrotad tft när jag scanna 35mm film.
I 8mm projektet kör jag med belysningen från en skrotad filmscanner..

Tycker jämn belysning är det svåraste att få till..
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 8827
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: 08

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av pi314 »

SeniorLemuren skrev: 21 juni 2026, 11:24:26 Såg denna apparat. Kanske man kunde tillverka med 3D-skrivaren. Som bakgrundsbelysning kanske man kunde använda en skrotat gammal LCD av lämpligt format?
digitaliceringsadapter.png
Jag har också sneglat på dessa med liknande tankar. Men, jag har inte börjat cadda på den ännu...

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 35847
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Photax i Nybro säljer swmå fina (och inte överdrivet dyra) ljusbord.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36591
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av säter »

Jag skulle behöva något liknande för att "scanna" vanliga kort.
Då har väl belysningen ingen betydelse?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 35847
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Då får du ha bra belysning som lyser upp fotot jämnt och som inte orsakar reflexer.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6533
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av Biker »

Ja typ en led bygglampa riktad upp mot ett vit tak får han ha och inte kökslampan eller en ficklampa som gloomar upp en ful sol
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36591
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av säter »

Jag tycker att med min Google-telefon blir det ganska bra bilder utan blixt.
Vad det beror på vet jag inte.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6533
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av Biker »

Du skall iaf inte anvanda blixt for o plata av fotografier

Big Fail :mrgreen:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 19231
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av AndLi »

säter skrev: 21 juni 2026, 12:24:56 Jag tycker att med min Google-telefon blir det ganska bra bilder utan blixt.
Vad det beror på vet jag inte.
Ljuskänslig och lågbrusig sensor
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6533
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av Biker »

Skiljer mycket , har en fold o en ultra o folden ar mycket vassare i lowlight / Bada Samsungs
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 36591
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av säter »

Den här bilden tog jag lite snabbt, utan blixt och med dunkelt ljus.
Det vart väl hyfsat?
PXL_20260607_100241403.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 19231
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av AndLi »

Det beror ju helt på vad du tänker att du ska ha bilden till, om det bara är en digital kopia för att visa snabbt på nätet, eller faktiskt försöka göra en så bra bild som möjligt för att i framtiden kunna använda den till mer saker, kanske tom trycka den i någon bok eller så. Men en medelmåttig digital kopia är ju bättre än ingen digital kopia!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 35847
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag funderar på detta på annat ställe (en egen tråd kanske tom :humm: ), men ungefär så här ska det se ut. Dock har jag ett bekymmer, klämman funkar fint men i infästningen finns det lite "gung"vilket gör att kameran inte spanar rakt ner i 90°. Tänker att det går att fixa med en bricka. Det är fel fjärrkontroll men en fjärris är obligatoriskt.

Ljusbordet kommer från Photax (https://www.photax.se/product/art-slim- ... natadapter)
fotoskanner.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2781
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Digitalisera dia och film.

Inlägg av hummel »

Testade lite för att göra en filmskanner för 8 mm film. Insåg ganska snabbt att en färdig skanner var inte så dyr och gjorde ett bättre jobb.
Skriv svar