Prata med HP laptopbatterier via SMbus

Berätta om dina pågående projekt.
GalFisk

Prata med HP laptopbatterier via SMbus

Inlägg av GalFisk »

Jag har ett gäng HP laptopbatterier av två modeller från åren 2009-2013. Inuti dessa finns 6 st 18650-celler som man kan plocka ut och återanvända. Förr brukade jag öppna alla batterier och ta ut cellerna, och då var kanske hälften i ok skick, men nu börjar de batterierna som finns kvar att bli så gamla att flera inte är värda besväret att öppna, då alla celler har för låg spänning. Därför har jag påbörjat ett projekt för att prata med batteriernas SMbus och plocka ut cellspänningarna.

Först tänkte jag försöka med Arduino då jag hittade ett projekt för detta, men alla Arduino jag har är på 5V medan batterierna pratar 3.3V, och efter att jag konstaterade att jag nog behövde köpa en nivåskiftare blev projektet liggande "tills nästa beställning".

Sen kom jag på att Raspberry Pi pratar 3.3V, och hittade detta projekt: https://github.com/omarKmekkawy/Interfa ... aspberryPi

Chipet jag föröker prata med är detta: https://www.ti.com/lit/ds/symlink/bq20z70-v160.pdf

Jag har kopplat upp allt, men batteriet svarar inte på "anrop" (jag har kollat så Pi:n klockar ut data till batteriet). Såvitt jag förstår behövs det någon mer signal in på batteriets kontakt för att kommunikationen ska vakna till liv. Om jag sätter batteriet i laptopen, trycks det glatt fram en bunt anrop och svar som repeterar med några sekunders mellanrum. Om jag tolkar https://sbs-forum.org/specs/sbdat110.pdf rätt så ska en av pinnarna skicka ut signalen från en termistor för extra säkerhet (om den inte är inom gränserna ska laddningen stanna även om SMBussen tystnar), och då är det bara en pinne kvar som inte är +, -, buss eller termistor.

Men jag blir inte riktigt klok på pinnarna. Det är 8 st, varav jag har bra koll på 6:

GND GND 100k 11V SCL SDA VBAT VBAT

På "100k" är det ca 100 kohm till jord. På denna pinnen lägger laptopen 5V, som dippar till ca 3.3V när batteriet ansluts. Det borde vara termistorn.
På "11V" skickar batteriet ut en spänning som ligger ca 1 volt lägre än VBAT. Men vad ska man göra med den?

Förresten kanske jag kom på det - internt i laptopen är den pinnen jordad via ett 1M motstånd.

Jag märkte just att mina hemmagjorda kontaktbleck inte är helt hundra, så jag lär förbättra dem innan jag fortsätter. Har jag väldig tur är det bara det som är felet.

Så mitt nästa steg är att fixa kontaktblecken, jorda "11V" med 1M, och se om batteriet vill prata.

Om någon har gjort detta förr eller har andra tips och tricks är jag tacksam för info.

Anledningen till att jag inte bara kör HP battery check på laptopen är att den inte ger rätt info om cellspänningarna. Jag började så, men flera batterier som testade bra var för dåliga när jag öppnade dem. Kanske är det för att batteriet laddas medan det testas. Sen tycker jag det är kul och lärorikt att försöka få detta att fungera.
tingo

Re: Prata med HP laptopbatterier via SMbus

Inlägg av tingo »

Open Battery Information prosjektet er mer om verktøybatterier (tenk Makita og sånn), men kanskje du finner noen tips der?
Skriv svar