Hej!
Trådmataren till min brorsas svets pajade (bokstavligen, sprack) men han fortsatte svetsa; det märktes inte först.
Sedan pajade allt; svetsen dog. Det är en Telwin Maxmig 150/1 Turbo svets.
Jag kollade styrkortet, och även en uschlig elektronikpulare som jag såg att den feta motståndet (3,9kohm) var bränt (A på bilden)
Jag bytte det och då tänder svetsen; men den nya trådmataren reagerar inte (själva mataren funkar; har testat).
Det visar sig att trådmataren bara får 1,4-4,9 volt när jag vrider på potentiometern för hastighet; det borde naturligtvis vara mer.
Fick mataren att snurra långsamt med 9 volt.
Har testat alla dioder och kondensatorer (diderna med ett ben loss, kondensatorerna tog jag bort) + motstånd.
Återstår två komponenter transistor (B och C på bilden); jag är rätt kass på transistorer etc och hoppas på tolningshjälp
Transistorn B: kollat med min lilla testare och den visar:
”BJT-NPN; hFE=80,3; Ie=0,64mA; Ube=610 mV”
C verkar vara en tyristor (?) Mäter 97.1 ohm mellan pin 1 och 3 (känner inte av pin 2)
Ok?
Mina frågor:
1. Är transistorn B ok? Har 2 sorter hemma att ev byta med, kan de funka?
(2N3904 TO-92 NPN 50V 200 mA) & (BC337-40 TO – 92 NPN 45V 800mA)
Om inte, ngt som funkar?
2. Termistorn C. Här är jag ännu mer villrådig. Köper gärna ny, men har inte hittat samma; några tips?
Tack på Förhand!
Trådmatare till svets får knappt nån ström
Trådmatare till svets får knappt nån ström
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Trådmatare till svets får knappt nån ström
Nej det är det verkligen inte; ville skriva tyristor. Tack! Vet du hur man mäter den på ett bra sätt? Eller var jag kan köpa ny?ToPNoTCH skrev: ↑5 maj 2026, 22:24:24 C är inte en termistor.
https://datasheet4u.com/datasheets/ST-M ... 006/545224
Senast redigerad av Hzzz 6 maj 2026, 20:31:15, redigerad totalt 1 gång.