Hej.
Jag har en Stiron lödkolv 220V 90 W enligt märkning på kolven. Skall löda några EC5 kontakter. Tror att jag behöver en kraftigare lödspets till denna lödning. Har sökt lite grand men inte hittat någon som jag tror passar. Funderar då på att göra en spets som är grövre för bättre värmeöverföring. Kanske med en radie för att kunna värma runt hylsan till EC5 kontakten. Spetsen som sitter är låst med en 3 mm skruv. Den är dessutom lite svagt magnetisk, förhållande vis tung tycker jag. Jag har putsat lite med smärgelduk på spetsen och får en blank metallisk yta, som inte är mässing eller koppar/mässing.
Så till frågan vilket material är det i sådana spetsar. Skulle jag kunna ersätta med en hemgjord spets i mässing, eller i det stål jag har liggande som passar.
Material i en Stiron lödspets
-
John Eriksson
Material i en Stiron lödspets
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
John Eriksson
Re: Material i en Stiron lödspets
Tror inte jag har någon koppar som har rätt diameter eller kan svarvas till rätt diameter. Ätas upp gör inte så mycket då det är ett fåtal hylsor som skall lödas. Men mässing har jag mycket av och det innehåller en del koppar så jag får prova med detta.
Re: Material i en Stiron lödspets
90W ska räcka. Har lödat en del EC5. Ha spetsen i smält tenn eller i flussmedel för bra värmeöverföring.
1. Förtenna ändan på kabeln och nån mm upp.
2. Spetsen i koppen och smält tenn så koppen fylls till typ 70%
3. I med kabeln och fortsätt värma tills kabel suger tenn och allt har flutit ihop.
Med den tekniken borde nuvarande spets fungera.
1. Förtenna ändan på kabeln och nån mm upp.
2. Spetsen i koppen och smält tenn så koppen fylls till typ 70%
3. I med kabeln och fortsätt värma tills kabel suger tenn och allt har flutit ihop.
Med den tekniken borde nuvarande spets fungera.