Vaktis skrev: ↑14 april 2026, 12:32:29
Men jag fattar inte vad ett motstånd med så låga Ohm kan ge för skydd? Effektmässigt förstår jag ju en tjock ståltråd förstås...
Det är en bra fråga som kan vara värd lite förklaring som du själv kan addera till kunskapsbanken och ha nytta av vid framtida projekt.
Ett betydligt större eller mindre värde hade inte åstadkommit fungerande skyddet mot överström.
Rimligt värdet som sådant finns i ryggmärgen när man sett tillräckligt många liknande varianter och att man själv förstått och läst manualer och beskrivningar av IC-kretsens inre uppbyggnad.
Rent logiskt måste det finnas en någorlunda förlustfri väg från yttre spänningsmatningen till att det skapas en spänningskälla på 175 Volt. Då måste eventuelle serie-motstånd designas för att ha låga värden.
Reptilhjärnan reagerar på motståndsvärden på flera Ohm men det finns givetvis en mer teknisk huvudberäkning på vad som kan vara rimligt värde utan att fin-räkna eller läsa läroböcker.
Jag gjorde bedömningen på följande sätt:
När effekttransistorn leder till jord finns bara spolen och resistorn i serie som begränsar maxströmmen så att inte kablarna smälter av kortslutningen. Dessutom finns en rätt rejäl kondensator som ska se till att det ska finnas massor av ström att suga när trissan via spole och resistor kortsluter till jord.
Då spolen är strömtrög tar det några millisekunder innan strömmen vuxit sej till full kortslutning.
För att det inte ska bli härdsmälta i proppskåpet känner IC-kretsen av om strömmen blir för hög och kan då gå in och bryta effektrissan. Det gör I-kretsen genom en rätt vanlig lösning där man vill kunna känna av för hög ström som ett spänningsfall över motståndet. Samtidigt vill man ju inte elda bort förluster över motståndet. Därför känner man av vid en rätt lågt spänningsfall över trissn. Typiskt 0.3 -0.5 Volt över resistorn kan man förvänta att IC-kretsen vill se för att säkert detektera max-strömmen.
Maxströmmen kan förväntas bli 1-3 A som rimlig gissning i ditt schema.
Detta är kretsens grundfunktion som man ser direkt på schemat och förstår tänkt funktion helt baserat på gammal kunskap om liknande kretsar.
Man kan ta det ett steg längre och försöka beräkna
rimligt värde:
För att välja rätt storlek på motståndet har vi nu allt som behövs för ungefärliga uträkningen => R = 0.5V / 2A = motståndet ska vara
0.25 Ohm.
Det är litet värde men det är ju just det värdet som uppfyller villkoren för god funktion.
Då värdet är lågt blir även små förluster i övriga serie-komponeter av större betydelse. En av dessa är kondensatorns inre resistans och inte att glömma, förluster i jordplanet.
Nu är detta bara simplast möjliga överslagsberäkning för att se om värden är rimliga.
För att kunna göra en mer noggrann beräkning behöver man veta aktuella strömbehovet vid 175 Volt och ta reda på exakt vid vilken spänning IC-kretsen detekterar överström.
Det är nog inte allt för stor gissning att det är pinnen som är märkt
Ipk som känner denna spänningen relativt Vcc och därmed strömmen I peak.
I min överslagsberäkning fick jag ytterligare ledtråd då du beskrev det som en grov spole vilken då typiskt är en någon cm stor mm-tjock nikrom eller järntråds spole vilket jag då vet att det oftast blir rätt låga Ohm-värden,
Sådana spolar har jag erfarenhet av att dimensionera och handtillverka då man byggde större klass-B audio-slutsteg så det ligger i min minnesbank att förstå vad som är rimliga värden: Annat vanligt ställe man hittar sådana llågOhmiga avsedda för höga strömmar är inuti multimeter, för dess 10A strömmätning.
Detta är sådant som alla kan som hållit på med dessa sakerna i 100 år,
Att uppskatta komponentvärden utan att mäta är som att vara bilintresserad och kunna tala om vilken bilmodell man ser utan att läsa vad det står på bakluckan.
Det kommer med träning.
Detta är överslagsberäkning, skjutit från höften. Sådana beräkningar blir ibland helt fel. Det gäller även här. Jag kan grovt missförstått funktionen av kretsen. Nu är detta i min bedömning en rätt enkel krets så jag blir för vånad om jag gjort större miss, men infogar ändå varningen,. lite inte på vad andra tror. Studera switchade omvandlares grundfunktioner så att du kan mät och räkna på egen hand. Man kommer långt med Ohms lag och effektlagen så matten kan man hålla rätt enkel när man förstår grundfunktionen.
Skulle jag bygga min egna krets hade jag gjort korrekta mätningar/beräkningar av strömbehov och läst på om transistorernas och IC-kretsens olika egenskaper för att kunna räkna fram exakt värde på resistansen utan att gå utanför övriga kretsars arbetsområde.
Förståelse för överslag och en känsla för förväntade komponentvärde värden har man nytta av för att inse när man räknat fel.
Det händer mej lite då och då.
Att kunna göra bra uppskattningar av förväntade komponentvärden har man även stor nytta av när man ska felsöka kretsar där inget schema finns.
IC-kretsen har datablad som förklarar pinnar och har ofta applikationsexempel som kan vara en bra start om man vill lära sej lite mer om kretsen. Samma sak med transistorerna som måste väljas för att uppnå önskad funktion.
Även om det är en byggsats, med grund-kunskap är det lättare att felsöka. Det händer även mej att jag missar att följa bygginstruktioner.
Att förstå de i kretsens olika komponenternas funktion underlättar även att kunna modifiera för egna önskemål eller ändra funktioner. Det är ofta något man har med sej sedan barnsben, vad händer om jag plockar sönder och ändrar...

.
Detta var den korta förklaringen till varför motståndsvärdet är lågt...