IN-12 nixie clock kretschema, hjälp mig förstå några saker

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Vaktis

IN-12 nixie clock kretschema, hjälp mig förstå några saker

Inlägg av Vaktis »

Hejsan!

Har missat att det fanns såna här byggsatser & fick väldig lust att försöka. Har kommit en bra bit på väg (men fan vad svårt att få alla trådar så raka & fina som på bilderna, är som i hamburgarreklam, en jättehög vacker perfekt skapelse men den som kommer i handen är skev & vind) men det är en tveksamhet på kretsschemat. Det finns gott om foton på det hela & jag följer dem. Men vill ändå fråga & lära.

På åttonde rutan, nertill i schemat är det som kineserna kallar high pressure drive, d.v.s. de två pnp 5730 som är sist innan "tuberna" (ruta 2). Det är resistorer R11 & R12 på 390K vardera till basen men sen har vi R17 & R18 kopplade mellan emitter & kollektor. På fotona är de motstånden kopplade mellan bas & emitter & när jag sökt & läst så tror jag mig ha förstått att det bör vara pull-up-motstånd & att det är felritat på schemat? Jag har iaf inte ännu hittat att man har emitter-kollektor-motstånd. Eller finns det med & vad är det isåfall för funktion? Det finns några till lustiga komponenter som inte är inritade eller beskrivna mer än att de finns på fotona så det är väl inte helt hundra detta :roll:
Kretsschema.jpg
Högvoltskrets.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman

Re: IN-12 nixie clock kretschema, hjälp mig förstå några saker

Inlägg av E Kafeman »

Lite förvirrande med angivelsen "-170V" när det rimligen är en positiv spänning.
Motstånd mellan C-E ska bort.
För att bättre stänga trissan lägg ett motstånd på ca 100k mellan B-E.
Vaktis

Inlägg av Vaktis »

Nej, i det fallet bör man verkligen inte ha ett talminus före siffrorna.

Jag måste erkänna att jag trodde det borde ha varit en lägre siffra på b-e-motståndet om det ska stänga effektivare/snabbare? Tänkte att när 2n60 nedanför stänger så stoppas basen för 5730 men b-e R ser till att basen snabbt blir hög & håller den hög.

Jag får läsa på mer om dessa motstånd märker jag men huvudsaken är att jag fick bekräftat att schemat är fel.

För övrigt så i ruta 1, den där spänningenshöjningens krets sitter. Där har de skrivit R1 med tillhörande symbol istället för L1. För det är nämligen två spolar där. Den som borde heta L1 är en blank & fin luftlindad "ståltråd" som en fjäder medan den som borde vara L2 i mina ögon är en rund "kopparspole" med järnkärna. Jag är glad att jag inte är helt grön iaf. Man får se upp med vissa byggsatser.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad är det för byggsats - källa?

(Jag tror minustecknet inte är ett minustecken - utan bara ett sådant teckan jag nyss skrev)
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Vaktis skrev: 13 april 2026, 19:23:01 För övrigt så i ruta 1, den där spänningenshöjningens krets sitter. Där har de skrivit R1 med tillhörande symbol istället för L1. För det är nämligen två spolar där. Den som borde heta L1 är en blank & fin luftlindad "ståltråd" som en fjäder medan den som borde vara L2 i mina ögon är en rund "kopparspole" med järnkärna.
R1 är säkerligen ett motstånd som är lindad som en luft-spole. Kan vara lindad med någon motståndstråd. Resistansen styrs av totala trådlängden vilken i detta fallet kan vara vald under 1 Ohm. Det går ersätta tråden med vanligt motstånd men det är inte ovanligt att man väljer motståndstråd när det gäller så små motståndsvärden som dessutom ska kunna hantera rätt höga strömspikar.
Ett par varv luftlindad tråd ger så låg induktans att det ej inverkar på resistor-funktionen.
R1 bör enligt schemat i vart fall absolut inte vara något med nämnvärd induktans då det skulle motverka funktionen att reglera induktiva ladd-energin för L1 när Q2 sluter.
C1 ska vara av låg ESR-typ av samma anledning som att man väljer ett litet motståndsvärde för R1. Det skulle inte skada med en keramisk kondensator parallellt med C1 på typ 470nF för att minska rippel.

- direkt framför ett spänningsvärde anger i detta fallet ett negativt värde. Den som skapade schemat gjorde det troligen i oförstånd avsiktligt i cad-mjukvarans förteckning över noders värden liksom komponent-värden. I schemat sätts därefter värdena ut automatiskt av mjukvaran som hämtar värden från denna förteckningen.
Vaktis

Inlägg av Vaktis »

Nåt fel, ta bort....
Senast redigerad av Vaktis 14 april 2026, 12:33:05, redigerad totalt 1 gång.
Vaktis

Inlägg av Vaktis »

Hej Bävern & Kafeman!

Pratminus tror jag det är som författare & journalister brukar säga. Och jo, det är positiva volt som kommer ut! 195 styckna innan jag hade skruvat ner till stadiga fina (obelastat) 170 V. Kollade inte hur högt man kunde gå....

2024 New IN-12 Glow Tube Clock Glow Tube Shed Clock Handmade Shed Clock Kit heter byggsatsen hos Ali. Har sett den på t.ex. Amazon också. Men se upp om ni vill köpa den. Väldigt varierande priser & ibland inkl. frakt, ibland plus frakt. Men så är det ju med alla grejjer hos Ali. Det finns också en likadan klocka men med mestadels IC-kretsar & en "hatt", TO3-kapsel. Då tycker jag den här byggsatsen är roligare & ser mera SteamPunk ut. Med bl.a. den här blanka fina spolen som luras & alltså kan vara ett motstånd istället!

Det är typiskt, när jag tror mig veta att en komponent som verkligen ser ut som en spole också är en spole så kommer en Kafeman & har bra argument för att det visst kan vara ett motstånd :wink:
Men jag fattar inte vad ett motstånd med så låga Ohm kan ge för skydd? Effektmässigt förstår jag ju en tjock ståltråd förstås... Däremot förstår jag att det är bra om C1 har låg ESR (som jag just kollade vad det betyder....) & antirippelkondensatorn likaså.

Jag får be kineserna om ursäkt. Men de har faktiskt missat att rita in flera "surging 800 Gas Discharge Tube". Tydligen överspänningsskydd. Så det kanske är en säker produkt ändå...

Nåväl, de skriver också att man måste ha goda kunskaper & att kunna läsa ett kretschema så det är ju ingen nybörjarbyggsats. Men nåt jag saknar i många (alla?) byggsatser nuförtiden är ju en utförlig beskrivning av vad som faktiskt sker i kretsen. I de gamla böckerna på biblioteket när jag var grabb var det oftast beskrivet i detalj vad som hände var i kretsen. Mycket går att förstå men för en amatör är inte allt helt klart alla ggr även om man rent principiellt förstår hur det funkar.

Ska bli spännande att se om jag får ihop det. Tyvärr så saknades DS3231 & den lille fan verkar ha fallit ur redan vid packningen för den var inte i påsen. Den lilla plasten över dens lilla ask hade lossnat. Men säljaren har skickat en ny utan problem, som är nånstans i europa just nu. Nån som vet var Ali har sitt europeiska lager?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Dom verkar ha flera, jag har fått från olika länder, tyskland, holland och tjeckien vill jag minnas jag sett.
Vaktis

Inlägg av Vaktis »

Ok, ja jag förundras över hur det kan stå att tullen är avklarad & sen tar det en vecka till för transporten inom europa. Trist....
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Vaktis skrev: 14 april 2026, 12:32:29 Men jag fattar inte vad ett motstånd med så låga Ohm kan ge för skydd? Effektmässigt förstår jag ju en tjock ståltråd förstås...
Det är en bra fråga som kan vara värd lite förklaring som du själv kan addera till kunskapsbanken och ha nytta av vid framtida projekt.

Ett betydligt större eller mindre värde hade inte åstadkommit fungerande skyddet mot överström.
Rimligt värdet som sådant finns i ryggmärgen när man sett tillräckligt många liknande varianter och att man själv förstått och läst manualer och beskrivningar av IC-kretsens inre uppbyggnad.
Rent logiskt måste det finnas en någorlunda förlustfri väg från yttre spänningsmatningen till att det skapas en spänningskälla på 175 Volt. Då måste eventuelle serie-motstånd designas för att ha låga värden.
Reptilhjärnan reagerar på motståndsvärden på flera Ohm men det finns givetvis en mer teknisk huvudberäkning på vad som kan vara rimligt värde utan att fin-räkna eller läsa läroböcker.

Jag gjorde bedömningen på följande sätt:

När effekttransistorn leder till jord finns bara spolen och resistorn i serie som begränsar maxströmmen så att inte kablarna smälter av kortslutningen. Dessutom finns en rätt rejäl kondensator som ska se till att det ska finnas massor av ström att suga när trissan via spole och resistor kortsluter till jord.
Då spolen är strömtrög tar det några millisekunder innan strömmen vuxit sej till full kortslutning.
För att det inte ska bli härdsmälta i proppskåpet känner IC-kretsen av om strömmen blir för hög och kan då gå in och bryta effektrissan. Det gör I-kretsen genom en rätt vanlig lösning där man vill kunna känna av för hög ström som ett spänningsfall över motståndet. Samtidigt vill man ju inte elda bort förluster över motståndet. Därför känner man av vid en rätt lågt spänningsfall över trissn. Typiskt 0.3 -0.5 Volt över resistorn kan man förvänta att IC-kretsen vill se för att säkert detektera max-strömmen.
Maxströmmen kan förväntas bli 1-3 A som rimlig gissning i ditt schema.
Detta är kretsens grundfunktion som man ser direkt på schemat och förstår tänkt funktion helt baserat på gammal kunskap om liknande kretsar.

Man kan ta det ett steg längre och försöka beräkna rimligt värde:
För att välja rätt storlek på motståndet har vi nu allt som behövs för ungefärliga uträkningen => R = 0.5V / 2A = motståndet ska vara 0.25 Ohm.

Det är litet värde men det är ju just det värdet som uppfyller villkoren för god funktion.
Då värdet är lågt blir även små förluster i övriga serie-komponeter av större betydelse. En av dessa är kondensatorns inre resistans och inte att glömma, förluster i jordplanet.

Nu är detta bara simplast möjliga överslagsberäkning för att se om värden är rimliga.
För att kunna göra en mer noggrann beräkning behöver man veta aktuella strömbehovet vid 175 Volt och ta reda på exakt vid vilken spänning IC-kretsen detekterar överström.
Det är nog inte allt för stor gissning att det är pinnen som är märkt Ipk som känner denna spänningen relativt Vcc och därmed strömmen I peak.

I min överslagsberäkning fick jag ytterligare ledtråd då du beskrev det som en grov spole vilken då typiskt är en någon cm stor mm-tjock nikrom eller järntråds spole vilket jag då vet att det oftast blir rätt låga Ohm-värden,
Sådana spolar har jag erfarenhet av att dimensionera och handtillverka då man byggde större klass-B audio-slutsteg så det ligger i min minnesbank att förstå vad som är rimliga värden: Annat vanligt ställe man hittar sådana llågOhmiga avsedda för höga strömmar är inuti multimeter, för dess 10A strömmätning.

Detta är sådant som alla kan som hållit på med dessa sakerna i 100 år,
Att uppskatta komponentvärden utan att mäta är som att vara bilintresserad och kunna tala om vilken bilmodell man ser utan att läsa vad det står på bakluckan.
Det kommer med träning.

Detta är överslagsberäkning, skjutit från höften. Sådana beräkningar blir ibland helt fel. Det gäller även här. Jag kan grovt missförstått funktionen av kretsen. Nu är detta i min bedömning en rätt enkel krets så jag blir för vånad om jag gjort större miss, men infogar ändå varningen,. lite inte på vad andra tror. Studera switchade omvandlares grundfunktioner så att du kan mät och räkna på egen hand. Man kommer långt med Ohms lag och effektlagen så matten kan man hålla rätt enkel när man förstår grundfunktionen.

Skulle jag bygga min egna krets hade jag gjort korrekta mätningar/beräkningar av strömbehov och läst på om transistorernas och IC-kretsens olika egenskaper för att kunna räkna fram exakt värde på resistansen utan att gå utanför övriga kretsars arbetsområde.
Förståelse för överslag och en känsla för förväntade komponentvärde värden har man nytta av för att inse när man räknat fel.
Det händer mej lite då och då.

Att kunna göra bra uppskattningar av förväntade komponentvärden har man även stor nytta av när man ska felsöka kretsar där inget schema finns.

IC-kretsen har datablad som förklarar pinnar och har ofta applikationsexempel som kan vara en bra start om man vill lära sej lite mer om kretsen. Samma sak med transistorerna som måste väljas för att uppnå önskad funktion.

Även om det är en byggsats, med grund-kunskap är det lättare att felsöka. Det händer även mej att jag missar att följa bygginstruktioner.
Att förstå de i kretsens olika komponenternas funktion underlättar även att kunna modifiera för egna önskemål eller ändra funktioner. Det är ofta något man har med sej sedan barnsben, vad händer om jag plockar sönder och ändrar... :kortis: .

Detta var den korta förklaringen till varför motståndsvärdet är lågt...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

nyfiken fråga, hur är instruktionerna till det där bygget gjorda ? foton med steg för steg hur man bygger upp skatboet ?
Vaktis

Inlägg av Vaktis »

Men jag tackar stort även för denna "korta" förklaring hr Kafeman :bravo:

Jag brukar alltid slå upp både trissor & alla IC för iaf en snabb lektion i hur de jobbar. Inget slår såklart många års träning antingen via ordentligt seriös hobby eller också varierat arbete med det hela!

Och ja Glenn, det är en tjock bibba med foton. De flesta väldigt bra & skarpa så egentligen inget jättebehov av schemat men visst är det några ställen där det har varit värdefullt.

Man fick manualen mailad till sig efter köpet. Men jag vet inte om jag kan ladda upp den här på nåt sätt? Hmm, måste jag lägga den på nån sån där plats & länka dit kanske?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

E Kafeman skrev: 13 april 2026, 20:46:07 - direkt framför ett spänningsvärde anger i detta fallet ett negativt värde. Den som skapade schemat gjorde det troligen i oförstånd avsiktligt i cad-mjukvarans förteckning över noders värden liksom komponent-värden. I schemat sätts därefter värdena ut automatiskt av mjukvaran som hämtar värden från denna förteckningen.
Det är inte ett värde det är ett namn på en referens.
I benämningar är bindestreck ok.

Sen kan man ju tycka att det är otroligt olämpligt, då det finns risk för misstolkning (uppenbarligen).

Men jag har någon gång sett "VDD-IO" i datablad, vilket inte skall tolkas som "VDD minus IO" (och i min värld inte leder tanken dit heller).
Dom flesta med förnuft använder dock underscore om man nu nödvändigtvis skall blanda in streck i benämningar.
Det vanligaste är att man inte gör det.

Det finns fler exempel. Om du ser VDD = 10V-15V så tolkar du väl inte det som att du skall ansluta -5V
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

>Det är inte ett värde det är ett namn på en referens.
Hårklyveri. I detta fallet är värdet otydligt utskrivet men det är lätt att tolka siffervärdet som en spänningsangivelse av flera skäl.
Förbindelsetecken används mellan ord, ej siffror.
"-" i samband med siffror och det är ett negerande tecken.
Om man vill beskriva ett värdeområde är språkliga rekommendationen att man använder tankesträck, ─.
5-6 är därför en subtraktion som ger "-1"
5—6 anger värden mellan 5 och 6.
På MAC-tangreeentbord passande nog "ALT -".
På PC anges ─ enklast "Alt 196".

Nu är detta allt för komplicerat i PC-världen så man får utgå från att ett negerande tecken även används för att markera ett område mellan två positiva siffror. Man får gissa ur sammanhanget vilket det kan vara, negerande eller spann.

Inte allt för stor chansning är det ett schema från Altium i ovan aktuella fall.
Det är då en "power port".
Namnet har deklarerats till textvärdet [Vcc-175] vilket sedan känns igen av mjukvaran som unikt samma ledare när detta namnet används på olika ställen i schemat.

Altium-rekommendationen om man vill använda namnet som en del av värdet är att man skriver "Vcc 3V5" om man vill ange 3,5 Volt. "+" är underförstått när tecken saknas.
Vill man ange negativt värde ska "-" föregås av mellanslag typ "Vcc -3v5" för att visa att det är negerande tecken och inte ett förbindelsetecken. Eftersom man inte använder förbindelsetecken mellan bokstäver och siffror och det knappast anger ett sifferområde och man kan utgå från att den som ritat schemat är van vid elektriska angivelser och känner väl till att negativa spänningar är vanligt förekommande i elektriska sammanhang så är det knappast troligt att "-" framför siffror avser annat än signalera att det rör sej om negativa värden.
Det borde då föregåtts av ett mellanslag men då det inte gör det så är det högt troligt att det är slarv eller misstag.
Schemat är uppenbarligen av kinesiskt ursprung men det gäller samma även i Kina vad gäller bruket av "-" för att ange negerande siffervärden.

Labeln tilldelas ett värde i Altium i avsikt att den ska bli unik. Värdet är i detta fallet "Vcc-175". Altium bryr sej inte om som i detta fallet att det anges både siffror och bokstäver. Värdet är alltså inte något som mjukvaran tolkar numeriskt även om det i andra sammanhang just kan göra det för sådana angivelser, liksom att man kan tolka värden och artikelnummer i BOM för fortsatt elektrisk analys.

>Om du ser VDD = 10V-15V
Får utgå från att personen som skrivit detta valt att inte använda ─ utan riskerar bli otydlig genom att ange - för att ange en spännvidd.
Tecken och värdemässigt är det annars givetvis -5V.
Om man vill ange att det förekommer variationer eller toleranser är det inte så bra sätt att uttrycka det på.
Däremot är det som ofta inom olika teknik-fack att man erfarenhetsmässigt förstår att det i detta fallet inte är ett numeriskt uttryck utan "10V-15V" är en tolerans-angivelse.

Jämför angivelser man kan hitta märkskylt på PC-PSU typ 50-60Hz. Numeriskt är värdet då -10Hz, dvs negativ frekvens.
Om man är förstår vilken typ av elektrisk information som man vanligen vill förmedla vet man att det är ett frekvensområde och inte ett numeriskt uttryck.

"Vcc-175V" är en grå-zon. -175V är inget oväntat värde när det handlar om radio-rör. Negativa spänningar är vanligt.
I detta fallet fick jag kolla åt vilket håll olika komponenter var vända för att förstå att det var en positiv spänning som krävdes då en negativ spänning ej gav någon rimlig funktion.
Jag är van så det är inga problem, Van att även veta att slarv är vanligt.
Är man inte van, sitter med en tidig byggsats och ska tolka schema och kanske mäta med multimeter för att verifiera/felsöka så vore det inget större fel att tolka det som just "-175V" anser jag.

Motsatsen, "Vcc+175V" är rätt självklar vilken spänning som borde förväntas när man mäter/felsöker.
Hur uttolkas "Vcc-175" med samma självklarhet om inte som ett negerande värde?
Skriv svar