Hittade ett kuvert med en byggsats som jag tydligen beställde 2005. Problemet är att jag har glömt bort vad det är för något...
Det var ett projekt i nr 1 2005 av Datormagazin, har givetvis inte kvar tidningen så nu är frågan om man kan klura ut vad det är för något som var tänkt att byggas.
Beställde en komplett byggsats från en firma som hette Toritech men den verkar inte finnas längre. Koden till projektet skulle gå att ladda ned från någon sida som inte heller verkar finnas...
Projektet är byggt kring en PIC12F629-I och ser man på PCBet så ser det ut som att man skulle göra något skoj med ett antal lysdioder. Kretskortet har en skåra och verkar vara delbart, den PIC och lysdioder hamnar på ena sidan och en D-sub plus lite annat hamnar på den andra, kan det delen vara en enkel programmerare kanske?
Skulle vara intressant att bara få reda på vad tanken var med projektet och om det är en programmerare som är en del av kortet, knacka kod kan jag antagligen lösa själv.
Så, sitter någon på DMZ från 2005, nummer 1, eller är kung på att förstå vad det "blir av" ett PCB plus de listade komponenterna, så mottages tips, idéer osv tacksamt.
Se bifogade bilder för hjälp i detektivarbetet!
Behov av detektiv: vad är det för byggsats jag har hittat i mina gömmor?
Behov av detektiv: vad är det för byggsats jag har hittat i mina gömmor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Behov av detektiv: vad är det för byggsats jag har hittat i mina gömmor?
Den nedrre delen är en enkel PICprogrammerare skulle jag tro, och den övre verkar i princip bara vara en PIC med lysdioder anslutna till IO.
Så det beror helt på programmet du laddar in vad den gör isåfall.
Lite lustigt att varannan LED är ansluten åt fel håll, är det helt enkelt så att man dubbelutnyttjar iopinnarna för både hög/låg ?
Så det beror helt på programmet du laddar in vad den gör isåfall.
Lite lustigt att varannan LED är ansluten åt fel håll, är det helt enkelt så att man dubbelutnyttjar iopinnarna för både hög/låg ?
viewtopic.php?t=11367
https://web.archive.org/web/20130424011 ... na.com/240
Datormagazin nummer 1 2005 medföljer ett kretskort för att bygga en programmerae av JDM-typ för ICSP programmering av PICmcu kretsar!
https://web.archive.org/web/20130424011 ... na.com/240
Datormagazin nummer 1 2005 medföljer ett kretskort för att bygga en programmerae av JDM-typ för ICSP programmering av PICmcu kretsar!
Hmm jag minns rinnande ljus bygget och 12c picen.. jag tror jag var på elfa i Malmö och plocka upp grejor till det... men jag hade gissat att det varit 2001... för då jobbade jag "granne" med elfa... men 2005 var jag fortfarande kvar i regionen dock... så det var väl sannolik då 
Tror aldrig jag gjorde något med den dock
Tror aldrig jag gjorde något med den dock