Laddtrycksstyrning för turbo

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Laddtrycksstyrning för turbo

Inlägg av BEEP »

Skrev en hel roman om projektet men tyvärr så blev det strömavbrott :( och UPSn är trasig så nu orkar jag inte skriva om allt igen.

Jag ska bygga en laddtrycksstyrning med magnetventiler som ska fungera som på den här NLR AMS-1000 Boost Contoller men första bygget får bli utan display tills jag vet att allt fungerar och hur man skriver koden för ett sådant system. Tänkte börja med att prova en fart och varvtalsstyrd laddtrycksreglering som programmeras ifrån en dator. Programmet på datorn ska ha mappar för olika hastigheter och varje mapp ska ha staplar för varvtalen och höjden på stapeln är laddtrycket.

Delar:
AVR mikroprocessor
Trycksensor
MAX232
Optokopplare
Låda, kretskort, komponenter, sladdar och kontakter
2 st magnetventiler och tillbehör
Tryckregulator för maxtrycket
Hastighetsgivare
Senast redigerad av BEEP 6 mars 2007, 22:16:33, redigerad totalt 6 gånger.
bearing
Inlägg: 11672
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Intressant projekt!

Ska du känna av trycket innan eller efter spjället?

Ska du höja trycket genom att minska trycket på "ovansidan" av wastegatemembranet eller öka trycket på "undersidan"?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Jag ska öka och mäta trycket på undersidan av wastgaten.
EDIT: På bilden är det en separat wastgate så att på den så blir det ovansidan.

Bild

NLR AMS-1000 Boost Contoller

PDF fil
NLR AMS-1000 Boost Contoller

Bild
Senast redigerad av BEEP 25 maj 2006, 12:31:13, redigerad totalt 1 gång.
bearing
Inlägg: 11672
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Ahh, det blir alltså som att ha en "programerbar fjäderförspänning"?
Verkar vara en mycket bra lösning.

Jag har ett förslag, det är att göra trycket mapbart baserat på trottelpositionen också. Så att man t.ex. kan göra så att MAP är helt proportionellt mot gasläget. Då blir ju också drivkraften proportionell mot gasen. Borde bli väldigt lättkört då.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Dom måste ha ritat fel för så här ska slangarna kopplas till wastgaten.

Edit:
Har raderat bilden och hoppas på att ingen har sett den, hehe :oops:
Senast redigerad av BEEP 24 maj 2006, 22:52:33, redigerad totalt 1 gång.
bearing
Inlägg: 11672
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Det kanske beror nog på om det är intern/extern. Har bara sett interna och då är det ju som på din senaste bild det ska kopplas.
Möjligt att externa öppnas åt andra hållet.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Det stämmer, dom externa(separata) är vända åt andra hållet och orsaken till det är att tryckklockan inte ska fördärvas av värmen.
Senast redigerad av BEEP 25 maj 2006, 12:36:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

"Jag har ett förslag, det är att göra trycket mapbart baserat på trottelpositionen också."

En sådan hade varit mumma men jag ska först se att/hur laddtrycksstyrningen fungerar och sedan så får man fundera på vad som behövs ändras för att den ska bli bra. Har börjat lite med att löda fast komponenterna på ett experimentkort så jag slänger upp en bild på kortet i kväll.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Det blev inga bra närbilder med min kamera så jag får åka hem till kompisen i morgon och ta några bilder med hans kamera istället.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Här är den första bilden :)
T1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BEEP 1 februari 2012, 21:12:13, redigerad totalt 3 gånger.
bearing
Inlägg: 11672
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Inlägg av bearing »

Snyggt!

På vad ska du montera och testa systemet?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Jag ska testa den på min turbo hoj.
T2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BEEP 1 februari 2012, 21:11:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Halvfärdigt kablage
T3.jpg
Fick lite stjälp av kompisens barn när jag skulle fota spjäll lägesgivaren :)
T4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BEEP 1 februari 2012, 21:13:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Har lödat klart kretskortet och fixat kablaget så nu är det bara programvaran som fattas.

Första testet med ett bilrelä.
12 V och 6-7 pulser i sekunden.
T5.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BEEP 1 februari 2012, 21:14:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Det börjar bli spännande :D
Håll oss informerade... :)
Skriv svar