Vilket kontrollkort för LinuxCNC 2026 ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Vilket kontrollkort för LinuxCNC 2026 ?

Inlägg av Glenn »

Jag tänkte väl försöka få igång min 6040 vad det lider, men ett av problemen sist var ju att kontrollerkortet la av när det blev varmt, detta uppstod troligen efter att jag av misstag råkade bada det i kylvätska. (En slang hoppade av och sprutade kylvätskan rätt in i lådan)

Men detta var också parallellportsdrivet, och jag skulle vilja uppgradera till en modernare dator, som då inte har parport, eller ISA..

Vad finns det för hyfsat prissatta val här ? som stöds fullt ut av linuxcnc ? Planen är att då uppgradera till nyaste LinuxCNC (2.9.8) samtidigt.

Jag vill alltså koppla in fräsens stegmotordrivna axlar och koppla in dess ändlägesbrytare bara.

Helst även styra VFD'n till spindeln, men det behöver ju inte gå den vägen.

..Jag har läst dokumentationen till linuxcnc över supportade system men det är lite svårt att veta vilka som är bra och överkomliga.

Nån som har nån ide ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Vilket kontrollkort för LinuxCNC 2026 ?

Inlägg av Glenn »

Hur är tex mesakorten ? dom säger ju sig ha stöd för linuxcnc ?

Men med ett sådant måste jag väl ha drivkort för varje axel också ? ..som iofs inte så såå dyrt. (och möjligen kan återanvändas från den gamla kontrollern)

Jag har ju f.ö en fjärde axel också, så det vore ju bra med support för 4 axlar, även om prio är att få igång tre..

..och även en MPG (två egentligen) men den pratar ju snarast med linuxcnc så det är irrlevant här.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag vart lite sugen på att byta Mach3 på min maskin till LinuxCNC i vintras (men det har inte blivit något ännu). Då fastnade jag för MESA 7i76EU då det verkade, för mina behov, vara vara ganska "komplett" utan behov av ett eller flera add-on kort etc

Men ja, utöver detta behöver du drivkort för respektive axel. Där skulle jag undvika att köpa nån allt-i-ett-lösning (kontroll- och drivkort i en enhet) då det blir dyrt/svårt/omöjligt att byta/reparera/uppgradera.

Och när det gäller MPG så "pratar den" med LinuxCNC "genom" någon form av I/O-kort så det är i allra högsta grad relevant i valet av kort. 7i76EU, t.ex, sägs ha stöd för 2MPGs.

Jag har sett kopior på vissa av MESA-korten på AliExpress men kan/vet inget om dom.
hawkan

Inlägg av hawkan »

7i96 skulle jag säga. https://store.mesanet.com/index.php?rou ... uct_id=311
Har nog ett sånt över till och med efter jag började leka med EtherCAT.
Och en xhc-whb04b mpg, sitter på usb.
Pekskärm naturligtvis, välj ett av de nyare HMIerna som passar bra för pekfingrar.
hummel

Inlägg av hummel »

Använder ett 7I96S på min Emco Turn 242. Det fungerar väldigt bra med linuxcnc som körs på en Raspberry Pi 5. Skulle inte välja något annat än Mesa till linuxcnc.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Låter ju förtroendeingivande att folk kör mesakorten och det fungerar, kan vara bra om jag behöver lite support också :)

Jag har också sett kineskopiorna på aliexpress, ca 500 spänn för mesaklonerna, jag vet inte hurpass bra dom är jämfört med originalet.

Såg även att stegmotordrivkort var hyfsat billiga numera.

Hawkan: ska du sälja det ?

Jag har f.ö också en pekskärm som jag köpte begagnad som hade suttit på nåt POS-system, men jag fick stora problem att
kalibrera den i linux, och enligt google berodde det på att den URGAMLA drivern som medföljde dåtida linuxcnc hade dåligt
stöd för just min skärms touch, och det var fixat i nyare, vilket inte gick få igång med den urgamla kärnan linuxcnc körde då.

Jag hoppas och tror att det är fixat i nyare versioner.
hummel

Inlägg av hummel »

Skärvätskeindränkta fingrar liksom handskar fungerar väldigt dåligt på kapacitiva touch-skärmar. Det fungerar dåligt att tvätta händerna hela tiden.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Jag lånar tråden lite.
När jag för drygt 10år sedan satte upp en maskin med första ethernet-kortet från Mesa så var det mycket jobb att göra en Linux installation med uspace och mesa supporten fick bygga en special-firmware för att få ihop de olika mesa-korten m.m.

Hur smidigt är det nu för tiden att sätta upp linuxcnc till en svarv med två ethercat-servo och antingen mesa-io-kort eller beckhoff-io för div övrig kringutrustning?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

hummel skrev: 20 mars 2026, 21:54:52 Skärvätskeindränkta fingrar liksom handskar fungerar väldigt dåligt på kapacitiva touch-skärmar. Det fungerar dåligt att tvätta händerna hela tiden.
Jag är ganska säker på att min skärm är resistiv, men jag har som sagt knappt kunnat använda den pga kalibreringsproblemet.

Ska ta hem en ny dator och installera senaste linuxcnc på den och då försöka se om touchen hoppar igång.
hawkan

Inlägg av hawkan »

De fyra pekskärmar med kapacitiv touch jag har testat har fungerat bra.
Bara att plugga in, inga drivers, ingen kalibrering. Rejält smutsiga fingrar går bra.
Handskar fungerar inte tillförlitligt, ibland/ibland inte.
Har ett tangentbord med pekplatta som jag tar fram vid tillfälle.

Ja jag kan sälja 7i96.

Var lite diskussion på linuxcncforumet om mesa kloner. Följde inte så
noga men kontentan var nog att man kan bli hänvisad till kina tillverkaren
för bit-filer, även om det nog sågs som positivt. Man chansar en hel del
i utbyte mot prisskillnaden tänker jag.

Nu finns väl de vanligaste konfigurationerna färdiga till Mesa-korten,
har varit med ett tag. Annars är Mesa supporten mycket hjälpsam
med det och andra problem kring korten både via email och
linuxcnc forumet.

Det går bra att köra både Mesa och EtherCAT samtidigt om man har två ethernet
uttag som många PC har. Annars skaffar man ett med ett billigt PciE-kort.

I princip är det enkelt att sätta upp ett sånt EtherCAT-baserat system.
Det är väl att det saknas bra översikt och guider. Så det blir en del inläsande
innan man hittar rätt. Tekniskt går det bra.
Exempel-konfig https://github.com/dbraun1981/hal-cia40 ... in/example
Skriv svar