Kylfläkt?
Kylfläkt?
Om jag monterar en fläkt i en låda som i bilden med en luftkanal utmed kylelementet
kommer jag då få effektivast kylning om jag låter fläkten blåsa in i lådan från höger till vänster
eller blir det effektivare att låta den suga ur luften från vänster till höger?
kommer jag då få effektivast kylning om jag låter fläkten blåsa in i lådan från höger till vänster
eller blir det effektivare att låta den suga ur luften från vänster till höger?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kylfläkt?
Har själv gjort expriment med en multimediaspelare som ville överhetta titt som tätt.
Blåsa in var effektivast
Blåsa in var effektivast
Haha.. denna frågeställning känns igen...
Jag har ingen egentlig koll, men fick berättat för mig för mååånga år sedan att man vill ha övertryck i lådan.... Men ingen direkt förklaring varför....
Har funderat på det då och då, men inte kommit fram till annat än att det där o då handlade om att fläkten hade filter o man ville inte suga in dam genom andra otätheter i lådan....
Hoppas någon annan har ett mer faktabaserat förslag.
Jag har ingen egentlig koll, men fick berättat för mig för mååånga år sedan att man vill ha övertryck i lådan.... Men ingen direkt förklaring varför....
Har funderat på det då och då, men inte kommit fram till annat än att det där o då handlade om att fläkten hade filter o man ville inte suga in dam genom andra otätheter i lådan....
Hoppas någon annan har ett mer faktabaserat förslag.
Suger fläkten så passerar varmare luft fläktmotor så den kanske hämmas av det? Å andra sidan om den blåser så blir luften förvärmd av motorn?
-
John Eriksson
Hej.
Fläkten har ett visst specefikt luftflöde. Vid en given temeperatur på luften. Varm luft har en lägre densitet och expanderar även. Detta borde då göra att om fläkten suger ut den varma luften ur lådan så kommer den luft som sugs in i lådan att ha olika densitet och även volym. Om då fläkten istället trycker in luft så kommer den luften att expandera och öka i volym när den passerar kylflänsen. Av den anledning ar det även viktigt att utloppet i lådan är större än inloppet för att inte begränsa flödet igenom lådan.
Fläkten har ett visst specefikt luftflöde. Vid en given temeperatur på luften. Varm luft har en lägre densitet och expanderar även. Detta borde då göra att om fläkten suger ut den varma luften ur lådan så kommer den luft som sugs in i lådan att ha olika densitet och även volym. Om då fläkten istället trycker in luft så kommer den luften att expandera och öka i volym när den passerar kylflänsen. Av den anledning ar det även viktigt att utloppet i lådan är större än inloppet för att inte begränsa flödet igenom lådan.
Om fläkten är utlopp (sugvarianten) så kan alltså luftningshålen ha mindre yta?
Om fläkten suger in kabinettet via ett filter kommer smuts och damm inte in och du har ett övertryck i lådan, vilket är bra då det håller rent. Kravet är att filter bytes innan det är för smutsigt.