vilken transistor skall jag välja?
vilken transistor skall jag välja?
Hej!
Jag har ett relä som jag vill styra med hjälp av en optokopplare. Reläet är ett slutande 30A 12V biltema (42-303). Interna resistansen i spolen är ~85 ohm, vilket ger ~0.17A i ström vid 14.4V. Vilken transistor kan vara lämplig för att styra relät? 2N3904 klarar 0.2A men hur blir det med maxeffekten? 3904 verkar klara ungefär en halv watt. Räknas den ut med hjälp av strömmen och spänningsfallet över transistorn (~0.7V) eller totala spänningen 14.4V?
Jag tror jag har några 2N2222 någonstans. Skulle de duga ifall 3904:an inte gör det?
Jag har ett relä som jag vill styra med hjälp av en optokopplare. Reläet är ett slutande 30A 12V biltema (42-303). Interna resistansen i spolen är ~85 ohm, vilket ger ~0.17A i ström vid 14.4V. Vilken transistor kan vara lämplig för att styra relät? 2N3904 klarar 0.2A men hur blir det med maxeffekten? 3904 verkar klara ungefär en halv watt. Räknas den ut med hjälp av strömmen och spänningsfallet över transistorn (~0.7V) eller totala spänningen 14.4V?
Jag tror jag har några 2N2222 någonstans. Skulle de duga ifall 3904:an inte gör det?
Angående back-EMK, gjorde en väldigt enkel flyback trafo för några månader sedan till ett pågående projekt men med frihjulsdiod (ja det heter så) på drivspolen så svängde den inte, men utan fungerade den dock som den skulle. Orkade inte bråka med det just då så jag tänkte att eftersom den fungerar så får den klara sig så länge utan diod. Det var trots allt bara en enklare prototyp med 3 komponenter så om trissan skulle haverera efter tex någon timme eller så, så var det strunt samma.
Men det hela fungerade fint under flera timmars experimenterande under flera dagar i sträck så jag blev nyfiken på vad den egentligen fick ta emot på kollektorn, så jag tog fram oscilloskopet. Trissan var en helt vanlig BC547B och frekvensen den arbetade med var runt 92kHz. Trafon var hyfsat stor men en bred platt variant, uppskattat till en ren klump på kanske en 2cm³ eller så. På kollektorn i avstängningsögonblicket så var det en spänningsspik, om jag inte minns helt fel, på runt 300V i förhållande till jord och detta hamrade på kollektorn 92000ggr varje sekund.. Trissan håller dock än, trodde inte det var möjligt.
Men det hela fungerade fint under flera timmars experimenterande under flera dagar i sträck så jag blev nyfiken på vad den egentligen fick ta emot på kollektorn, så jag tog fram oscilloskopet. Trissan var en helt vanlig BC547B och frekvensen den arbetade med var runt 92kHz. Trafon var hyfsat stor men en bred platt variant, uppskattat till en ren klump på kanske en 2cm³ eller så. På kollektorn i avstängningsögonblicket så var det en spänningsspik, om jag inte minns helt fel, på runt 300V i förhållande till jord och detta hamrade på kollektorn 92000ggr varje sekund.. Trissan håller dock än, trodde inte det var möjligt.
Sitter med exakt samma problem.
Först koll.
Den sk "frihjulsdioden" skall väl polvändas så plus ligger mot jorfd ! ?
Jag fastnade för transistor BD 135. Elfa
Jag skall styra ut två relä parallellt i serie med denna transistor ca 200 mA
Tänkte koppla 12 volt direkt på basen i serie med ett motstånd.
Hur skall jag tänka när jag dimmensionerar motståndet ?
Den sk "frihjulsdioden" skall väl polvändas så plus ligger mot jorfd ! ?
Jag fastnade för transistor BD 135. Elfa
Jag skall styra ut två relä parallellt i serie med denna transistor ca 200 mA
Tänkte koppla 12 volt direkt på basen i serie med ett motstånd.
Hur skall jag tänka när jag dimmensionerar motståndet ?
När man "ladda upp" en induktans och sedan "släpper den" bildar den en "mot-spänning" där värdet beror på vilken kapacitet den belastas av. Frihjulsdioden ska därför sitta över spolen/induktansen och då spolan polvänder ska dioden sitta så att den spärrer vid normal drift. Har man den vanliga NPN - relä_till_+ ska dioden sitta med katoden till +.
En BD135 har en strömförstärkning som är ganska hygglig, räknar man med 50 blir det nog bra. Du ska alltså planera på 200mA/50 = 4mA som bastrsöm.
12V - Vbe = 11,3V @ 4mA = 2,8K = 2,7K standartvärde.
En BD135 har en strömförstärkning som är ganska hygglig, räknar man med 50 blir det nog bra. Du ska alltså planera på 200mA/50 = 4mA som bastrsöm.
Tack för lektionen
Reläerna skall bryta/koppla båda ledarna,därför tänkte jag lägga spolarna
i serie ~ 85 ohm / spole, men fundering, kommer strömmen då att räcka
för att manövrera båda reläerna,skall kanske spolarna ligga parallellt ?
Reläerna skall bryta/koppla båda ledarna,därför tänkte jag lägga spolarna
i serie ~ 85 ohm / spole, men fundering, kommer strömmen då att räcka
för att manövrera båda reläerna,skall kanske spolarna ligga parallellt ?
Javisst elementa !
Usch ja så är det givetvis.Dom skall ju dra sina 170mA och då
får jag dubbla spänningen,men det varken jag kan eller vill.
Tack nu har jag protypkopplingen klar.
Projekt Nmea GPS LapTop parallellport optokopplare och styrmotor.
Då får BD 135 koppla ~ 340 mA men det fixar väl den lätt ?
får jag dubbla spänningen,men det varken jag kan eller vill.
Tack nu har jag protypkopplingen klar.
Projekt Nmea GPS LapTop parallellport optokopplare och styrmotor.
Då får BD 135 koppla ~ 340 mA men det fixar väl den lätt ?