Hur kan man enklast rita detta i Fusion 360?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Hur kan man enklast rita detta i Fusion 360?

Inlägg av Klas-Kenny »

Har 3D-scannat in ett handskydd till min motorcykel, som jag tänkt rita och 3D-printa någon slags förlängning till.

Men det är för mig inte helt uppenbart hur man enklast ska gå tillväga för att åstadkomma detta.

Målet är att rita någonting likt det jag kladdat i rött här, men det ska ju passa "perfekt" mot befintligt handskydd och följa dess kontur, förmodligen även med någon liten kant som överlappar eller kanske klämmer runt hela kanten.
Skärmbild 2026-02-17 195357.png
Det kändes initialt som att det skulle vara enkelt. De flesta kanterna är raka, och sen en radie mellan varje rak kant.
Men när jag började rita så gick jag snabbt vilse med alla olika plan som jag försökte definiera.

Problemet är ju att konturen så att säga, svänger i tre dimensioner. I varje dimension (X-Y, X-Z, Y-Z) är konturen rätt enkel. Men att försöka rita det blir för mig inte alls så enkelt.
Har jobbat i Fusion 360 och Inventor en hel del under många år, men har väl mestadels jobbat väldigt "traditionellt" med mestadels vinkelräta plan. Känns som att man behöver använda någon lite annan princip för att få detta bra och till en rimlig arbetsmängd?

Någon som har några goda idéer och kan peka mig i rätt riktning? :D

Tillägg: Bifogar 3D-modell på handskyddet ifall någon känner sig manad att prova själv.
Handskydd.step
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel

Re: Hur kan man enklast rita detta i Fusion 360?

Inlägg av hummel »

Vad har du gjort för försök med att rita i modellen? Vad är det som ställer till problem?

Förresten så bytte Autodesk namn från Fusion 360 till Fusion för drygt 2 år sedan.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Skulle göra något liknande för nått år sen. Det här kan vara helt fel väg att gå, men det funkade för mig just då.
handskydd.png
Tog in modellen.
Använde section analys för att se ett tvärsnitt av modellen.
Gör ett nytt construction layer på samma ställe som tvärsnittet är på.
Rita av tvärsnittet med enkla geometrier. Helst fyrkantiga boxar.
Flytta section analys 10 mm, gör ett nytt construction layer, rita av.
När hela modellen är "avritad" kan du ta loft och sätta samman alla lager.
Då har du en clean modell som är lätt att bygga vidare på. När allt är klart lägger du till champers så det blir mjukt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

hummel skrev: 18 februari 2026, 17:47:07 Vad har du gjort för försök med att rita i modellen? Vad är det som ställer till problem?
Det jag försökte med var att direkt skapa plan lite likt de röda rutorna i min bild, och där i rita rätt form osv.
Den första går ju bra, men när man sen ska försöka knyta ihop den bra med nästa segment så blir allt bara helgalet. :D
hummel skrev: 18 februari 2026, 17:47:07 Förresten så bytte Autodesk namn från Fusion 360 till Fusion för drygt 2 år sedan.
Hah, hur har jag kunnat missa det?
Använder ändå programmet regelbundet både privat och i jobbet, ser det i mail och fakturor mm.
GeekJoan skrev: 18 februari 2026, 20:08:13 Använde section analys för att se ett tvärsnitt av modellen.
Gör ett nytt construction layer på samma ställe som tvärsnittet är på.
Rita av tvärsnittet med enkla geometrier. Helst fyrkantiga boxar.
Flytta section analys 10 mm, gör ett nytt construction layer, rita av.
När hela modellen är "avritad" kan du ta loft och sätta samman alla lager.
Då har du en clean modell som är lätt att bygga vidare på. När allt är klart lägger du till champers så det blir mjukt.
Du är nog inne på något bra där.
Resonerade lite med ChatGPT och den föreslog något lite liknande, fast den föreslog att börja med att rita en spline som följer hela konturen för att använda som guard rail för loft'en.
Din metod är kanske lite mer "rå", men borde också kunna fungera för mina ändamål, kanske enklare.

Det är nog så att steg ett är att översätta scanningen till en "bra" modell utan allt ojämnt som i mesh'en. Och sen kunna utgå ifrån den.

Har åstadkommit detta nu, återskapar inte *hela* detaljen utan bara kanten som är intressant för vad jag vill göra.
Det röda är alltså min "återskapade" kant, med hjälp av loft.
Skärmbild 2026-02-18 221944.png
Fortsättning följer.
Skriv svar