Långtidslagra AAA batterier ?? Hur
Långtidslagra AAA batterier ?? Hur
Jag har köp på mig el låda AAA alkaline batterier. Min förbrukning är ju inte så stor. Hur långtidsförvarar jag dom bäst ?
Frys ? Kylskåp? Rumstemperatur?. Hittar ingen info om detta när jag söker på nätet.
Frys ? Kylskåp? Rumstemperatur?. Hittar ingen info om detta när jag söker på nätet.
Re: Långtidslagra AAA batterier ?? Hur
Historiskt har väl kylskåpslagrig rekommenderats. Vill minnas att de förvarade dem så på pappas jobb när jag var liten. (Han var flygtekniker på F6).
Det viktigaste är att när man köper batterierna ska det vara minst 9 år kvar till bäst-föredatum. Köp inte fler än du förbrukar på fem år.
Köp endast lithium eller alkaliska batterier, inte "Pro Power", "Industrial", "Long Life" etc.
Läckage brukar hända antingen på alkaliska som närmar sig bäst före, eller de billigare modellerna oavsett årtal.
Köp endast lithium eller alkaliska batterier, inte "Pro Power", "Industrial", "Long Life" etc.
Läckage brukar hända antingen på alkaliska som närmar sig bäst före, eller de billigare modellerna oavsett årtal.
Alkaliska +10 år i frys eller så , Energizer L91 +20 år i rumstemp ,extremt länge frysta
Specen är inte komplett utan kapacitetsförlust under den angivna lagringen.
20 år vid 20 grader C förefaller orimligt.
20 år vid 20 grader C förefaller orimligt.
L91 Är Energizers lithium primärceller 1.6V
Duracell alkali klarar +10 år i kyla
Skall vara konstaterat från riktig långtidslagring , man har 80-90% kvar
Duracell alkali klarar +10 år i kyla
Skall vara konstaterat från riktig långtidslagring , man har 80-90% kvar
Ok tack Ska jag tolka detta som att kylskåp är rekommendationen ?
Jag förvarar i ca 12-14°C, i ett utrymme i källaren.
Jag tycker att det fungerar ganska bra.
Jag har noterat att Jula säljer två typer av Duracell AAA.
AAA-batterier 4-pk, Artikelnr: 026908, nu 39:90 (ordinarie pris 59:90?)
AAA-batterier 4-pk, extra life, Artikelnr: 033436, 59:90 (ordinarie pris 59:90)
Det är stor skillnad på "bäst före"-datum på dessa.
/π
Jag tycker att det fungerar ganska bra.
Jag har noterat att Jula säljer två typer av Duracell AAA.
AAA-batterier 4-pk, Artikelnr: 026908, nu 39:90 (ordinarie pris 59:90?)
AAA-batterier 4-pk, extra life, Artikelnr: 033436, 59:90 (ordinarie pris 59:90)
Det är stor skillnad på "bäst före"-datum på dessa.
/π
De billigare 026908 har legat på lager många år, de verkar inte tillverkas längre med den förpackningen.
033436 är Duracells aktuella "Plus"-batterier som är deras näst bästa modell.
De har också några dyrare "Optimum" som har ca 10% längre drifttid vid vissa förhållanden.
Väldigt intressant att se temperaturberoendet för plus-batterierna: https://datasheet.celltech-group.com/wp ... l-plus.pdf
100 mA vid +21° räcker 9h
100 mA vid +0° räcker 6h
100 mA vid -10° räcker 3h
033436 är Duracells aktuella "Plus"-batterier som är deras näst bästa modell.
De har också några dyrare "Optimum" som har ca 10% längre drifttid vid vissa förhållanden.
Väldigt intressant att se temperaturberoendet för plus-batterierna: https://datasheet.celltech-group.com/wp ... l-plus.pdf
100 mA vid +21° räcker 9h
100 mA vid +0° räcker 6h
100 mA vid -10° räcker 3h
Ja men värmer man upp batterierna sen få man ut allt.
Min eltandborste med alkali är död i -20 men funkar bra sen i värme.
Med Energizer L91 R6 är det bra fnurr i -20 o snurrar i -30 (som frysen går till)
Lithium engångs R003/R6 ger ström nedåt -40 där alkali/nmhi dör vid noll mycket
Min eltandborste med alkali är död i -20 men funkar bra sen i värme.
Med Energizer L91 R6 är det bra fnurr i -20 o snurrar i -30 (som frysen går till)
Lithium engångs R003/R6 ger ström nedåt -40 där alkali/nmhi dör vid noll mycket
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
D-cellen jag anslöt till ett LCD-spel för 39 år sen är fortfarande som nytt utseendemässigt och spelet funkar fortfarande bra. Så visst går det om man tillverkar något på rätt sätt.
Det lär dock inte vara ett alkaliskt batteri då det står R20 på det. Troligen zink-kol.
Ett alkaliskt hade nog vittrat sönder helt vid det här laget.
För 39 år sedan fanns inga miljötomtar.
Enkla, gamla batterier använde zink, zalmiak och mangandioxid (brunsten). Zinken var amalgamerad (Hg, hu vad hemskt) för att inte frätas sönder. Tyckte ändå de var väldigt läckbenägna då det begav sig.
Duracell, nja, namnet till trots är de nog mest läckbenägna av de batterier jag råkat på.
Det är dumsnålt att långlagra batterier. Gamla batterier skall till en batteriholk. De blir läckbenägna och när något förstörts av läckaget kostar det. Batterier är alltid ett förbaskat otyg. De flesta hållare är ankomna av läckage...
Enkla, gamla batterier använde zink, zalmiak och mangandioxid (brunsten). Zinken var amalgamerad (Hg, hu vad hemskt) för att inte frätas sönder. Tyckte ändå de var väldigt läckbenägna då det begav sig.
Duracell, nja, namnet till trots är de nog mest läckbenägna av de batterier jag råkat på.
Det är dumsnålt att långlagra batterier. Gamla batterier skall till en batteriholk. De blir läckbenägna och när något förstörts av läckaget kostar det. Batterier är alltid ett förbaskat otyg. De flesta hållare är ankomna av läckage...
Julkortsspelmojs kopplad till R20 cell
Spelat i 24 år
Spelat i 24 år
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.