Akai AC-3800L med nätbrum

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mungärderud
Kontakt:

Akai AC-3800L med nätbrum

Inlägg av Mungärderud »

Hej! Jag har problem med 50 Hz brum i båda högtalarna när volymen är noll. Jag har bytt ut alla elektrolytkondensatorer, men det har inte hjälpt. Jag har kontrollerat att alla kablar och brytare är smorda och sprayade så att allt är i sin ordning. Jordanslutningarna till chassit är okej. Nätaggregatet har tre olika system med bryggade likriktardioder. Kan det vara någon av dessa 12 dioder som läcker, är det troligt? Om någon har erfarenhet av detta problem skulle jag vara mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
Användarvisningsbild
ajje

Re: Akai AC-3800L med nätbrum

Inlägg av ajje »

Avbrott i en likriktardiod ger dig halvvågslikriktning som mycket väl skulle kunna ge dig brum.

Diodmät och se om du får rimligt framspänningsfall på alla dioder.
Mungärderud
Kontakt:

Inlägg av Mungärderud »

Tack ajje! och tack för din support!
Har kontrollerat alla dioder i framriktningen och de ligger på ca. 0,6 volt i framriktningen . I spärriktningen (minus till anod och plus till katod) visar de fyra större dioderna till slutstegen D3 och D4 på en sakta stigande spänning upp till 1,9 volt, de övriga två D1 och D2 visar 0,8 volt.
Av de mindre dioderna ( D5-D16) så visar hälften av dom samma värden ( 1,9 volt) om man mäter i backriktningen. Jag kan tänka mig att jag i dessa fall mäter genom någon annan komponent längre fram i kedjan?!
Jag borde nog byta ut samtliga dioder för nytt är nytt eller vad tycker du? Bifogar kopia på kretsschema
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Konstiga värden i backriktningen är inget konstigt när man mäter med kretsarna monterade.

Som nästa steg skulle jag nog försöka lokalisera vilken av DC-bussarna som kan vara orsak till brummet genom att mäta med multimetern i AC-läge och se om det finns ett tydligt mätbart rippel på någon av dem.

Sen får man gå vidare därifrån.
Mungärderud
Kontakt:

Inlägg av Mungärderud »

Hej ajje!
Jag har mätt förekomsten av rippel med min millivoltmeter och den diodbryggan som matar slutstegen mäter 150mV mellan plus 12 och minus 10 anslutningarna. Plus minus spänningarna relativt mittuttaget 11 är ungefär 80mV så 150mv verkar vara riktigt. Har också mätt diodbryggan D5-D6-D9-D10 och där får jag värdet 0,5 mV. Jag mätte även över dioderna D7-D8 (över + - ) anslutningarna på C9 och där var ingen mätbar spänning. Vad säger värdet 150mV för matningen till slutstegen? Är detta för högt och kan vara orsaken? Som du förstår så är jag en amatör på området men det är aldrig försent att lära sig, även om man är en pensionär! :)
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Då är vi i samma båt. Har aldrig slutat att vara nyfiken
Jag tycker inte att det är för högt
Börjar fundera på om det kan vara rent jordfel,avbrott
eller någon av omkopplarna som är dålig vilket inte är så ovanligt
Motionera omkopplarna ordentligt och länge
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Hmm, nu är jag ingen expert, men 150 mV tycker jag verkar vara acceptabelt.

En väg framåt kan väl vara att kortsluta insignalen till slutstegen och se om de tystnar.

Gör de det får du jobba dig bakåt i signalkedjan med kortslutningen och se om du kan lokalisera var brummet uppkommer.

Var lite uppmärksam bara på eventuell DC-nivå som kan ställa till oreda om den kortsluts.

Sen är breflabbs förslag bra, motion är alltid bra för äldre mekaniska komponenter. :D
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du har kommit så pass långt att Ajjes förslag är den naturliga fortsättningen. En variant på Ajjes förslag är ju att gå in med oscilloscope och mäta signale för att se i vilket steg brummet kommer in i signalvägen. Båda sätten leder till samma resultat fast på olika sätt. Antar att Ajje antagit att du ej har ett oscilloscope. Har du ett är det ett utmärkt tillfälle att börja träna använda det.
Båda metoderna har för och nackdelar.
Kortslutning är enkel och behöver ingen dyr utrustning. Farligt att kortsluta på fel ställe.
Oscilloscope, det bästa är att man får en bild på utseendet av signalen. Ser man t.ex att en halvperiod på brummet är borta ger det information om att mest troligt är en diod orsaken. (Nu har du avskrivit det med att mäta brummet på matningsspänningarna.) Bilder är lite mera svart på vitt. Man har fortfarande en risk att göra kortslutningar med ett oscilloskop, men risken är så mycket mindre. All mätning innebär faktiskt en risk att kortsluta. Speciellt om man har dåliga mätprobar.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Ja, jag antog att oscilloskop saknades då jag förmodade att det hade nämnts annars vid rippelmätningen.

Har man ett skop så brukar det ju alltid vara förstahandsvalet när man letar störningar. :D
Mungärderud
Kontakt:

Inlägg av Mungärderud »

Ett stort TACK för alla åsikter och goda råd!
Nu ska jag gå vidare enligt förslagen och se vart det leder till.
Jag har sedan tidigare prövat med att lägga signalvägen till jord på slutstegens ingångar och då försvann brummet.
På ingångarna till slutstegen är den skärmade signalkabelns mantel ansluten mot chassi/signaljord så det var lätt att bygla över där med en krokodilklämma, andra änden på signalkabeln har bara mittledaren ansluten vid det matande förförstärkar kortet.
Jag vill minnas att jag har prövat med att jorda även där, men att det fortsatte att brumma då, men jag ska kolla detta igen om det är så och om det är samma nivå på brummet när jag jordar signalen till noll nivån.
Jag har ett enklare digitalt oscilloskop som har en snabbinställningsknapp som jag gärna använder (på gott och ont) så det ska jag testa med också.
Alla förbindningar mot chassiet har jag kollat, även den gemensamma jordpunkten vid trafon .
Återkommer förhoppningsvis med någon typ av resultat senare under dagen när det inte krockar med vinterspelen.
Önskar alla en riktigt härlig onsdag!
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Mungärderud skrev: 11 februari 2026, 10:02:29 Jag vill minnas att jag har prövat med att jorda även där, men att det fortsatte att brumma då
Här kanske du är något på spåret.
Kan någon "jordledare" mellan korten tappat kontakten så att den ena jorden ligger och svävar lite i förhållande till den andra?
Med lite kapacitiv koppling här och där skulle det kunna inducera brum.

Vad händer om du drar en egen jordtråd mellan korten?
Garmen

Inlägg av Garmen »

Om det går att mta vilken frekvens brummet har, kan inte det ge en fingervisning om vad problemet kan ligga?
Om brummet är 100 Hz kan det väl antagligen ligga i nätdelen. om 50 Hz kan det röra sig om jordproblem som föreslagits.
Naturligtvis kan det finnas andra källor till brum med men att sortera ut lite kan väl vara en bra början?
Att mäta vilken frekvens brummet har kan det kanske finnas en app för om man inte har dedikerad mätutrustning för frekvensmätning tillgänglig.
Skriv svar