En timer som styr en paxfläkt har slutat fungera. Det är en återfjädrande tryck-knapp med justerbar tid.
Trycker man på knappen blinkar dioden till lite snabbt, samtidigt som man hör ett relä. Dock låter reläet inte som förväntat, dvs 'klick' utan lite mer som ett kort surr. Den andra timern i närheten, av samma fabrikat och typ, låter som förväntat 'klick' och dioden tänds och lyser under inställd tid. Jag slog av säkringen och monterade ut timern och tog en titt. Under den gröna plastbaksidan såg man att kortet gått varmt i ett hörn. På framsidan ser det ut att vara ett (av de två) orange effektreläna som gått varmt.
Fabrikat TE Connectivity och modell RY530048. Det var svårt att hitta det relät. Verkar ha utgått. Om jag förstått rätt kan RY531048 vara en ersättare men har svårt att hitta den också. I alla fall inte utan att MOQ ligger 1000 och så många behöver jag inte.
Här stannade jag upp och insåg att jag faktiskt inte bekräftat att det är det orange:a effektreläet som är problemet. Kanske är kondningen intill? Eller termosäkringen som man skymtar precis intill plinten, den med svarta sleevade ben. Men då tänker jag att dioden inte ens borde blinka till, om säkringen löst ut? Dessutom, har det blivit så varmt att kortet missfärgats och säkringen löst ut, är det väl fel någonstans som föränlett värmen?
Så vilken ordning är bäst här? Börja med att löda bort kondningen och undersöka den?
Reparera Timer, Schneider (Lexel) at10A?
Reparera Timer, Schneider (Lexel) at10A?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reparera Timer, Schneider (Lexel) at10A?
Ja, kondingen och den brända lödpunkten. (Högst upp till höger på sista bilden)
Löda även om reläna
Löda även om reläna
Re: Reparera Timer, Schneider (Lexel) at10A?
Bytte kondensator och nu fungerar den. Tusen tack! Skönt att slippa köpa relät.