Har kommit så långt nu att jag läser filer på SD-kortet, formaterat med FAT16. Coolt så mycket man kan göra med 1093 instruktioner!

Nu kör jag med en PIC 16F688, klockat med intern oscillator på 8 MHz som jag programmerar med en PICKit från Microchip.
Nu vill jag byta upp mig till en större krets, ca 28 ben, den ska vara ytmonterad och jag vill kunna programmera den ICSP. Hela projektet går på ca 3.3 volt, eftersom det är det som både SD-kort och mp3-decoders vill ha. Vill gärna kunna använda wisp628 eftersom den verkar bra.
Nu behöver jag försöka reda ut lite grand om ICSP och relaterade frågor. Har läst en massa datablad och application notes från Microchip och andra ställen:
HVP och LVP: Verkar som om skillnaden mellan dessa är att HVP på en modern (flashbaserad) PIC-krets innebär att en högre spänning (>= 13 volt) på MCLR används för att signalera att kretsen ska programmeras. När den appliceras i rätt sekvens med Vdd så börjar PIC:en aldrig exekvera. Däremot används inte de 13-15 volten för att driva själva flashskrivningen och därför behövs inte mycket ström här. Det är väl så här wisp628 funkar?
LVP använder en separat pinne för att initiera programmeringen, där behövs ingen hög spänning (>13v). Verkar som om bara några få PIC:ar (18F...) klarar detta va?
Erase av programminne:
Det finns olika typer av erase. Bulk erase rensar typ allt (även OSCCAL och sånt), men verkar i vissa PIC:ar behöva högre spänning (>4.5 volt Vdd). Men räcker "vanlig" erase till för att bara radera/programmera programminnet?
En idé jag har är att jag kan mata själva PIC:en med 5 volt om det krävs under programmeringen och ta ner spänningen till 3.3 med en zenerdiod för resten av kretsen. Under programmeringen är ändå alla pinnarna på PIC:en high-impedance så det bör inte bli någon risk att resten av kretsen utsätts för 5 volt.
Enklast vore förstås att bara ge Wisp628:n separat 5 volts matning och fortsätta driva PIC, SD-kort och mp3-decoder med 3.3 volt. Förutsatt att PIC:en jag väljer kan radera erforderliga minnesareor vid 3.3 volt!
Många röriga frågor, men jag är tacksam för alla kommentarer! Kanske kan vi så småningom presentera en tydligare guide för detta. Microchips datablad är ofta bra, men lite knepiga vad rör ICSP tycker jag!