Schucko för belysning utomhus.
Schucko för belysning utomhus.
Hej,
Lampor för belysning utomhus säljs ofta med stickpropp och en kort kabel. Tex denna från jula. Lampa
Om jag ser till att min elektriker sätter upp ett uttag. Som är anpassat att sitta ute. ip44 eller vad som kan tänkas behövas. Om jag nu ansluter föreslagna lampa "permanent" till detta uttag. Då är det väl uttaget inte längre "utomhusklassat"?
Kan det räcka att montera uttaget högt upp på väggen under takutsprånget eller måste det vara ett extra special uttag som kan hantera ansluten stickpropp.
Jag hoppas min fråga går att förstå.
/Knut
Lampor för belysning utomhus säljs ofta med stickpropp och en kort kabel. Tex denna från jula. Lampa
Om jag ser till att min elektriker sätter upp ett uttag. Som är anpassat att sitta ute. ip44 eller vad som kan tänkas behövas. Om jag nu ansluter föreslagna lampa "permanent" till detta uttag. Då är det väl uttaget inte längre "utomhusklassat"?
Kan det räcka att montera uttaget högt upp på väggen under takutsprånget eller måste det vara ett extra special uttag som kan hantera ansluten stickpropp.
Jag hoppas min fråga går att förstå.
/Knut
- Klas-Kenny
Re: Schucko för belysning utomhus.
Regelmässigt bör det vara OK att sätta ett uttag under takfoten och koppla in där.
Men betydligt bättre är att ansluta lampan på riktigt.
Just den du länkar föreslås till och med så av Jula:
Men betydligt bättre är att ansluta lampan på riktigt.
Just den du länkar föreslås till och med så av Jula:
Strålkastaren ansluts i vägguttaget med en jordad stickpropp. Om den snarare ska fastinstalleras kan sladden med stickpropp enkelt skruvas loss från armaturens snabbkoppling och bytas ut mot annan installationskabel.
- FormerMazda
Hej!
Först och främst: detta vet din elektriker.
Men om "elektrikern" behöver hjälp i frågeställningen så hade ju jula en bra text:
"Stickpropp och snabbkoppling för enkel fast installation
Strålkastaren ansluts i vägguttaget med en jordad stickpropp. Om den snarare ska fastinstalleras kan sladden med stickpropp enkelt skruvas loss från armaturens snabbkoppling och bytas ut mot annan installationskabel."
Alltså, istället för ett uttag sätts en dosa, och kabeln till armaturen byts.
Först och främst: detta vet din elektriker.
Men om "elektrikern" behöver hjälp i frågeställningen så hade ju jula en bra text:
"Stickpropp och snabbkoppling för enkel fast installation
Strålkastaren ansluts i vägguttaget med en jordad stickpropp. Om den snarare ska fastinstalleras kan sladden med stickpropp enkelt skruvas loss från armaturens snabbkoppling och bytas ut mot annan installationskabel."
Alltså, istället för ett uttag sätts en dosa, och kabeln till armaturen byts.
-
Bo.Siltberg
Menar du att detta forum inte får sprida kunskap?
Helt riktigt. De flesta uttag är konstruerade så att de håller IPX4 endast när locket är stängt.
Så om du vill använda uttag utomhus mer permanent så bör uttaget vara väl skyddat mot väder och vind och med dräneringshålet öppet.
Det finns uttag som Elko Admiral som säger sig vara avsedda för utomhusbruk, men det återstår att se.
Det finns uttag med lucka som behåller IP-klassningen även med ansluten stickpropp

https://www.conrad.se/sv/p/interbar-901 ... 18867.html
https://www.amazon.se/utomhusuttag-str% ... 2ZR3T?th=1
https://www.garo.se/sv/proffs/produkter ... pn-vredlas
Det finns definitivt ett bra användningsområde för "säsongsapparater" typ julbelysning, robotgräsklippare, motorvärmare etc som är anslutna några månader i taget.
Lampan ifråga är såklart enklast och billigast att ansluta fast utan uttag.

https://www.conrad.se/sv/p/interbar-901 ... 18867.html
https://www.amazon.se/utomhusuttag-str% ... 2ZR3T?th=1
https://www.garo.se/sv/proffs/produkter ... pn-vredlas
Det finns definitivt ett bra användningsområde för "säsongsapparater" typ julbelysning, robotgräsklippare, motorvärmare etc som är anslutna några månader i taget.
Lampan ifråga är såklart enklast och billigast att ansluta fast utan uttag.
Är det inte så att om uttag och stickpropp är IP44 så tätar stickproppen i brunnen?
Det är väl inte utan anledning stickproppen har en fläns?
Det är väl inte utan anledning stickproppen har en fläns?
Oavsett vilket ska man vara medveten om att inget är tätt. Försöker man göra saker täta tenderar det att leda till att man stänger in vatten.
-
rikkitikkitavi
Den tätar inte för evigt. Gummit har en egenskap att torka, spricka, deformeras. Dessutom kan vatten sugas in av kapillärkrafter, spalter finns alltid.
Och är vattnet inne får det svårt att komma ut.
Då måste man ha värmeavgivning.
Just julgransbelysningar är lite knepigt eftersom de är helt exponerade i alla skarvar. Ofta har de en kompressionstätning i form av en o-ring och förskruvade anslutningar. Nu är det lägre spänningar och strömbegränsar iofs även med de som är drivna utan step-down. Tex Rustas Outdoorsystem.
Men genom att kapsla in skarvar kan man fördröja vatteninträngningen.
Självklart är det bäst att ansluta med fast anslutning. Och texten som fanns gällande det på Julas sida hade jag missat. Nu är det inte så att jag ska montera en sådan lampa. Det var en hypotetisk fråga om hur saker och ting faktiskt fungerar.
Stort tack för diskussionen. Blev klarare.
/Knut
Stort tack för diskussionen. Blev klarare.
/Knut
Men IP44 är inte vattentätt.rikkitikkitavi skrev: ↑15 januari 2026, 08:30:50 Den tätar inte för evigt. Gummit har en egenskap att torka, spricka, deformeras. Dessutom kan vatten sugas in av kapillärkrafter, spalter finns alltid.
Och kapillärsprickor sabbar normalt inte IP44.
IP44 provas med strilbåge och man kör inte hur länge som helst.
-
rikkitikkitavi
Vad har det med saken att göra om den är vattentät eller inte?
1) Är det en IP44 säker anslutning med stickpropp i brunnen?
2) Under vilka förutsättningar är den isåfall IP44? Hur vet man att den är IP44 efter en viss användning
3) Är det rimligt att IP44 är det som krävs för en sådan anslutning, ex en förlängningsladd som ligger exponerad för väder och vind och temperaturväxlingar, och med hönsyn till 2)?
Testmänniskor tror att test är något som säger det är ok. Verkligheten knackade på och säger att det enda ett test säger är att produkten klarar av testet. Just då.
Sedan kanske det inte finns bättre tester.
1) Är det en IP44 säker anslutning med stickpropp i brunnen?
2) Under vilka förutsättningar är den isåfall IP44? Hur vet man att den är IP44 efter en viss användning
3) Är det rimligt att IP44 är det som krävs för en sådan anslutning, ex en förlängningsladd som ligger exponerad för väder och vind och temperaturväxlingar, och med hönsyn till 2)?
Testmänniskor tror att test är något som säger det är ok. Verkligheten knackade på och säger att det enda ett test säger är att produkten klarar av testet. Just då.
Sedan kanske det inte finns bättre tester.
IP44 betyder inte vattentätt, kolla på armaturen i videon, den har antagligen en hel del glipor men de är konstruerade så att strilande vatten inte tränger in. Men det betyder inte att man kan sänka ner den i vatten (det skulle kräva att den är IPx7 eller IPx8).
Även IPx5 och IPx6 är betydligt hårdare stråle än IPx4.
Jag antar att den är IP44 om det är en IP44-klassad stickpropp.
Men jag har aldrig jobbat med stickproppar och uttag på det viset så jag är ju inte helt säker.
Men som jag skrev, stickproppen har ju en fläns som verkar täta (tillräckligt).
Även IPx5 och IPx6 är betydligt hårdare stråle än IPx4.
Jag antar att den är IP44 om det är en IP44-klassad stickpropp.
Men jag har aldrig jobbat med stickproppar och uttag på det viset så jag är ju inte helt säker.
Men som jag skrev, stickproppen har ju en fläns som verkar täta (tillräckligt).
-
rikkitikkitavi
Vattentät nog då.
Jag har haft oskyddade IP44 med fläns ute (i brist på annat) och de har fått JFB att lösa. Aldrig under tak däremot.
IP67/68 skulle jag säga är det som krävs.
Jag har haft oskyddade IP44 med fläns ute (i brist på annat) och de har fått JFB att lösa. Aldrig under tak däremot.
IP67/68 skulle jag säga är det som krävs.