Problem med minneskortsläsaren på 3D-skrivaren

Allt som rör 3D-skrivare.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Problem med minneskortsläsaren på 3D-skrivaren

Inlägg av EPG »

Jag testade att fråga i facebookgruppen "3D-skrivare Sverige" och hittills så har över 350 personer sett mitt inlägg men inte en enda av dem har bemödat sig att hjälpa mig så nu gör jag ett försök här istället...

Min LCD-skärm/SD-kortsläsare har nämligen slutat att fungera.

Jag har tidigare kört med Marlin 1.1.8 i många år utan några problem men sen så tänkte jag att jag skulle skaffa en BLtouch eftersom att jag har haft lite problem med första lagret ibland. I samband med detta så bytte jag till Marlin 2.1.2 (senaste versionen som inte är beta) men då slutade helt plötsligt SD-sloten att fungera.

Displayen på min 3D-skrivare är en RepRap discount,
Full graphic smart controller och den har jag kört med i många år utan problem. Dock har jag bytt den en gång eftersom att det började bli lite svårt att kunna läsa vad som stod på displayen och i samband med att jag köpte den så passade jag på att köpa en till så att jag hade en extra på hyllan utifall att.

Jag har alltså 3st LCD-displayer, den äldsta med vitt mönsterkort med dålig display och två röda, varav den ena har funkat mycket bra (den andra har legat kvar i bubbelplasten fram tills nu). Det finns en skillnad mellan den röda och den vita dock och det är att scrollhjulet verkar vara inverterat på den vita jämfört med en röd men skit samma, det går att justera i Marlin sen.

Jag testade alla 3 men inte på någon av dem fungerade SD-sloten på. Jag misstänkte då fel i koden och hittade då en rad i "Configuration_adv.h" som hette "#define SDCARD_CONNECTION LCD". Jag testade att "avslasha" den alltså så att den blidde aktiv och testade igen men det var ingen skillnad så jag testade att ändra till "#define SDCARD_CONNECTION ONBOARD" istället men inte heller det hjälpte.

Då tänkte jag att jag provar att slänga in den gamla firmeware igen (alltså 1.1.8) men inte heller då fungerade det så jag provade alla tre displayerna igen och den gamla med dålig display funkade delvis. Alltså det fungerade om minneskortet satt i redan när man sätter på spänningen men inte om man sätter i den efteråt.

Jag är ju lödkunnig så jag lödde bort själva displaykortet från FGSC:n och lödde sen dit en display från en av de nyare röda FGSC:arna. Och ja då hade jag både bra "bild" och minneskortsläsaren fungerade (men fortfarande bara om minneskortet satt i redan vid uppstarten) så jag slängde i Marlin 2.1.2 igen och det fungerade fortfarande (Wohoo!) så jag tänkte att jag skruvar väl fast den igen och så får jag väl acceptera att man inte kan sätta i ett SD-kort om 3D-skrivaren redan är igång bara.

Slutligen så skulle jag testa en sista gång efter att displayen vart tillbakamonterad igen men då fungerar det inte alls längre mer än att jag kan få meddelande om att minneskortet är avlägsnat eller möjligen om misslyckad läsning från minneskort.

Här finns ett litet videoklipp om ni undrar: https://facebook.com/share/v/DRqMASbva/
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Problem med minneskortsläsaren på 3D-skrivaren

Inlägg av CPMS »

Baserat på dina tester tyder problemen på antingen ett mekaniskt fel i SD-kortshållarens brytare, eller en inkonsistens i signalen på displaykortet.
Mät card detect-pinnen medan du sätter i och tar ut kortet. Om det ser normalt ut, testa att temporärt inaktivera card detect i firmware.
Om problemen kvarstår trots detta, är det sannolikt en signal- eller logikavvikelse på displaykortet.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Efter att ha sett videon är det tydligt att kortläsarens mekanism inte fungerar korrekt.
Normalt ska ett SD-kort tryckas in tills det klickar och stannar i läget, och sedan tryckas igen för att matas ut.
Att du tvingar kortet in och ut tyder på att den mekaniska fjädringsfunktionen är trasig.
Det är helt enkelt inte meningen att man nästan ska behöva använda våld.
Du bör därför undersöka eller byta kortläsaren för att få normal, säker funktion.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om det är en läsare för fullstora kort finns det många som inte fungerar på det sättet, utan där man bara sticker in det och drar ut det.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

OK, kan så vara men jag har då aldrig sett en läsare för SD-kort som inte haft den där tryck in tills den klickar i botten och
sen tryck igen och den trycks själv ut så man kan enkelt dra ut den funktionen.

På videon ser det ut som hela kortet är inne i läsaren och det är tom tejpat en flärp på det så man lättare ska komma åt att dra ut det?

Jaja, vi får väl klarhet i detta så småningom.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Det går inte att kolla på videon
Det här innehållet är inte tillgängligt just nu.
Att det bara är att trycka in och dra ut sd-kortet utan klick är helt normalt på dessa displayer. Jag har en likadan själv.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

20251217_114412.jpg
Det ser inte ut som att det är någon sådan "toggelspärr" på denna kortläsare som det oftast (alltid?) är på de mindre minneskorten som används i dagens telefoner, kameror etc.
20251217_114452.jpg
Jepp, jag har satt dit en bit tejp för att kunna greppa minneskortet lättare.
20251217_114720.jpg
Är det den brytaren som syns här i bild?
Jag har nog aldrig reflektera över att det fanns någon mekanisk sådan utan trodde nog att den kände av det digitalt om det sitter något i eller inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du skriver att du provat tre olika displayer.

Har du provat med nytt SD-kort?
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Jag hittade ett till minneskort och efter att ha inspekterat dem närmare så tror jag att vi kan vara något på spåren, den ena är nämligen lite trasig i höljet precis där det där kontaktblecket ska gå i.
20251217_120307.jpg
20251217_120343.jpg
20251217_120404.jpg
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Sist jag krånglade med detta så visade det sig att ansluningskontakterna för bandkablarna var felvända. Jag fick fila bort bommen på bandkabelns kontakter och vända den ett halvt varv.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

mrfrenzy skrev: 17 december 2025, 12:04:03 Du skriver att du provat tre olika displayer.

Har du provat med nytt SD-kort?
Det SD-kortet som inte har tejpremsan har nog inte rätt filsystem och formaterat för att fungera med 3D-skrivaren.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

SeniorLemuren skrev: 17 december 2025, 12:13:43 Sist jag krånglade med detta så visade det sig att ansluningskontakterna för bandkablarna var felvända. Jag fick fila bort bommen på bandkabelns kontakter och vända den ett halvt varv.
Jo det har jag också varit med om och jag fick förklaringen varför i nåt videoklipp för tydligen är det så att om man köper en orginaldisplay så ska dem vara vända nedåt men om man köper en eftermarknad/piratkopia så är de (oftast) vända uppåt för ledningsbanorna går annorlunda på laminatet. Däremot så är screentrycket på laminatet gjort likadant oavsett om det är en orginal eller piratdel vilket kan skapa förvirring hos kinesen som sitter och löder fast dem så de kan vara levererade både rätt och fel tydligen.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Det har löst sig! :D
20251217_170517.jpg
20251217_171857.jpg
20251217_172014.jpg
20251217_172026.jpg
Tack för tipsen!

Gissar att det blir att kassera det minneskortet kanske för risken är väl att smältlimsklumpen fastnar där.
Skriv svar