H-brygga utan PWM

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
bos
Kontakt:

H-brygga utan PWM

Inlägg av bos »

Jag köpte hem en Allegro A4950 som är en motordrivare med vändbar polaritet. Det är polaritetsvändningen som är mitt primära önskemål då jag behöver ge ut DC till en komponent. Det jag missade när jag läste databladet var att kretsen har en intern PWM-styrning på utgångarna, jag tolkade det av någon anledning som att om jag skickar in PWM får jag PWM ut och om jag skickar DC in skulle jag få DC ut. Detta visade sig alltså vara fel.

Vet någon på rak arm en annan krets med samma funktionalitet men utan någon som helst PWM, och enbart ren DC ut?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: H-brygga utan PWM

Inlägg av Klas-Kenny »

Den där skapar ingen PWM. Du kan mata den med DC och kommer få DC ut.

Den har några specialmoder som kan vara användbart när man PWM-styr , när man sätter en ingång till hög och PWM'ar den andra. Men går utmärkt att köra med enbart DC utan PWM genom att sätta en ingång hög och den andra låg, eller vice versa.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Detta är vad jag ser på OUT1 när jag har IN1 = 1, IN2 = 0.

Kan inte säga om det är just PWM, men det är allt annat än DC.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Enligt Google:
The Allegro A4950 datasheet is primarily a PWM driver for DC motors, so running it without PWM isn't its intended use, but you can achieve simple speed/direction control by applying direct logic levels to its inputs (like STEP/DIR or enabling/disabling outputs) for basic ON/OFF or fixed-speed operation, leveraging its internal protections, low-Rds(on) FETs, and synchronous rectification for efficiency, though you'd need external logic for true non-PWM control like simple brake/coast/forward/reverse. The key is understanding its input logic (IN1/2/3/4, Enable, Reset) to bypass the internal PWM comparator for direct FET control, essentially using it as a robust, protected H-bridge.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Det är inte att den går i strömbegränsningsläge och därför börjar PWM:a själv?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Det är det nog. Jag läste därför igenom databladet några vändor till och inser att jag bara glatt ignorerat Rsense (för jag har inget behov av strömbegränsning), och därmed anslutit både Vref och LSS till GND. Det som hände då är att strömbegränsningen blir väldigt aggressiv, vilket syns på mitt foto.

Satte därför Vref på 5V och tryckte in ett 0.03R sense-motstånd på LSS. Resultatet blev mycket bättre, men ändå inte bra. Strömförbrukningen på utgången är så lågt som 250mA så jag förstår inte varför strömbegränsningen ens kickar in över huvud taget. Jag ska ta en ordentlig titt på prototypkortet och se om jag missat några avkopplare som databladet rekommenderar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar