Isolationstransformator till vintagestereo med ojordad anslutning
Isolationstransformator till vintagestereo med ojordad anslutning
Hej!
Äger en äldre stereoreceiver från 70-talet med ojordad kontakt. Min bostad saknar ojordade uttag så jag försöker hitta ett säkert sätt att kringgå detta för att kunna använda receivern.
Har hört att det enda säkra sättet att lösa detta utan ingrepp är en isolationstrafo med 230 volt in- och utspänning.
Skulle behöva ha hjälp med att hitta lämpliga trafos för detta ändamål då mina elkunskaper är begränsade.
Tack på förhand.
Äger en äldre stereoreceiver från 70-talet med ojordad kontakt. Min bostad saknar ojordade uttag så jag försöker hitta ett säkert sätt att kringgå detta för att kunna använda receivern.
Har hört att det enda säkra sättet att lösa detta utan ingrepp är en isolationstrafo med 230 volt in- och utspänning.
Skulle behöva ha hjälp med att hitta lämpliga trafos för detta ändamål då mina elkunskaper är begränsade.
Tack på förhand.
Re: Isolationstransformator till vintagestereo med ojordad anslutning
Det är helt ok att använda en ojordad apparat i ett jordat uttag. Så är ju de flesta stereo/video/dvd byggda.
Apparatern har troligen en nättransformator och är då redan galvaniskt isolerad.
Vissa äldre apparater har ju den helt runa ojordade kontakten som inte passar i ett modernt jordat uttag, då får man byta stickpropp eller sladdställ.
Apparatern har troligen en nättransformator och är då redan galvaniskt isolerad.
Vissa äldre apparater har ju den helt runa ojordade kontakten som inte passar i ett modernt jordat uttag, då får man byta stickpropp eller sladdställ.
Varför inte montera en jordad nätkabel vars jord är ansluten till chassiet ?ELnino skrev: ↑14 december 2025, 11:05:11 Hej!
Tack på förhand.
Det var väl en hel del tidigare än 70-talet som man hade 'live' chassi.
Jag är 100% säker på att stereon redan har transformator och därmed är isolerat.
Jag är 100% säker på att stereon redan har transformator och därmed är isolerat.
Det är ju ett alternativ, men, ibland skapar det andra problem, särskilt när det gäller ljudutrustning.
Man kan få jordloopar och brum och störningar när apparaten är designad att vara ojordad. Jordade apparater brukar ha signaljord separerad från chassi.
Man kan få jordloopar och brum och störningar när apparaten är designad att vara ojordad. Jordade apparater brukar ha signaljord separerad från chassi.
Icecap: det var väl vissa rör-radios med trächassi som var gjorda så?
-
Bo.Siltberg
Nej det är inte ok.
Transformatorn är troligen enkelisolerad vilket inte räcker då signalledningar kan få 230 V.
Dessutom behöver man granska primärsidan så att inga enkelisolerade ledare ligger an mot metallchassit.
Nej så gör man inte.
-
Bo.Siltberg
Sök på isolationstransformator 230 V så hittar du mängder. Du behöver bara titta efter som har en märkeffekt som överstiger den som din förstärkare har.
Varför skulle det inte vara ok? Apparaten är ju gjord för 230V och ojordad kontakt.
De flesta stereoförstärkare har ju dubbelisolerad kontakt trotts medioker isolering internt.
Jag hade iallafall inte krånglat med någon extern transformator.
De flesta stereoförstärkare har ju dubbelisolerad kontakt trotts medioker isolering internt.
Jag hade iallafall inte krånglat med någon extern transformator.
Senast redigerad av Akai 14 december 2025, 12:10:58, redigerad totalt 1 gång.
ELnino: Posta gärna en bild på eventuel märkning som sitter på apparaten så slipper vi gissa.
-
Bo.Siltberg
Läs på om grundläggande principer för elsäkerhet, t.ex här, del 4: https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT05.pdf
Äldre apparater har bara en skyddsbarriär då det isolerade rummet var den andra barriären.Grunden för skydd mot elchock i elinstallationer bygger på att ett (1) fel inte ska medföra fara. Det är
först då ett andra fel inträffar som en farlig situation kan uppstå = tvåfelsprincipen. Exempel på detta
är så att enbart en grundläggande isolering inte anses vara tillräcklig, utan måste kompletteras
antingen med en tilläggsisolering eller placeras i ett jordat hölje.
Fordringar för skydd av personer och husdjur mot elchock, innefattande basskydd och felskydd.
En skyddsåtgärd ska bestå av:
● en lämpligt kombination av separat felskydd, eller
● en utökad skyddsåtgärd som ger både basskydd och felskydd.
Nja... Om det sker genomslag i transformatorn är andra barriär oftast att chassi inte är inkopplat till elektroniken, knappar inte har kontakt pga. plastaxel, chassi inte är tillgängeligt utifrån eller liknande.
-
Bo.Siltberg
Någon sådan barriär finns inte i den apparat från 70-talet som tråden handlar om. Den kanske ändå har nöjaktig isolering, men det vet vi inte för att kunna ge några vådliga råd som Akai gör i okunskap.
Fördomar. Ljudanläggningar mår bäst av jordansluning. Jordloopar får man om det är läckström i grejorna. Tex s.k. death-caps.
Det finns ju en anledning att ojordade stickkontakter inte passar i jordade uttag, men jordade stickkontakter passar i ojordade uttag och inte tvärt om.