Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M123
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 december 2025, 11:31:45

Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av M123 »

Behöver lite hjälp :-) har en defekt ECU till min Jeep. Vilka komponent(er) ser det ut som har brunnit tycker ni? Kan jag laga detta själv... har grundläggande kunskaper i lödning. Kan dock lära mig det mesta :mrgreen:


Bild
Prins Valiant
Inlägg: 1604
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av Prins Valiant »

Vill bara ange ett litet varningens ord: Det finns specialistfirmor både inom Sverige och utomlands som har stor kompetens i att laga bilekektronik om du skickar in enheten. Detta utförs oftast till fast pris. Men i allmänhet nekas reparation ifall enheten har varit öppnad och sigillet brutet. Kanske kan du ändå få någon att ta sig an din enhet, men definitivt inte om du själv börjar löda!
M123
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 december 2025, 11:31:45

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av M123 »

Tack för tips. Är medveten om detta. Dock ligger priset för att reparera ganska nära vad det kostar att köpa en renoverad enhet. (Enligt de offerter jag fått in). Vilket gör att det inte spelar så stor roll om jag misslyckas själv. Men kanske har jag missat någon prisvärd reparatör - tar gärna emot tips om sådana.
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6588
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av FormerMazda »

Utöver vad som sagts redan så uppenbart bränd komponent är den större fyrkantiga lite i mitten på bilden, och lite runt om.
Men här har du flera hinder, dels att identifiera den, sen hitta en ersättare, och när du kommit hit så ska den bytas.
Som jag gissar så är det nåt du behöver varmluft för att byta, och allt ser skyddslackat ut.

Alla kan lära sig allt, men börja med att se om du kan hitta scheman där du kan identifiera vad det är för komponent. Sen om du kan få tag på den.
Sen skaffar du utrustning och liknande kretskort med lackade komponenter att öva att byta på, utan att bränna sönder "allt i dess omgivning".

När du väl sen lyckats göra ett byte så kvarstår en sak till, varför brann den?
Vad styr den för nåt och vad är det för fel på den?
M123
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 december 2025, 11:31:45

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av M123 »

Tack för svar. Jag har identifierat de komponenter som sannolikt är trasiga:

- Den stora komponenten: En IC-driver (MC33888APNB, ca 150kr, har hittat leverantör).
- Den lilla ljusblå till höger om IC:n: En kretsresistor/strömavstämningsresistor (typ 13R0ELF, hittar 4st hos Digikey, kan det vara en av dem?)

Att be en firma blir som sagt för dyrt och jag får nog inse att jag inte kan byta dessa själv.

Därmed:

Sökes: erfaren elektronikreparatör / hobbytekniker med vana av SMD-lödning

Jag behöver hjälp att byta en IC-kretsen och shunten.

Arbetet kräver (enligt Chatgpt):
– hot-air station
– mikroskop eller förstoringshjälpmedel
– vana vid att byta ytmonterade IC-komponenter utan att skada pads

Jag införskaffar komponenter och postar ECU:n och dessa till dig. Klart efter jul? Ersättning efter överenskommelse. Svara med PM eller mail.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8714
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av SeniorLemuren »

Hej och välkommen. En liten fråga. Vad är det som gör att du anser att du har identifierat de komponenter som sannolikt är trasiga: Om en drivkrets och en resistans ser brända ut på ett kretskort så innebär det inte att alla andra kretsar är felfria. Det finns alltid en orsak till att någon komponent släpper ut röken.

Att byta de komponenter du misstänker skulle jag och många andra här på forumet säkert kunna göra, men jag för min del föredrar att inte inte göra det eftersom det inte helt går att utesluta att det finns andra orsaker till att dessa komponenter har brunnit och det innebär i så fall att man lagt ned arbete och frakter hit och dit helt i onödan.

Det är inte oöverstigligt svårt att bytta dessa komponenter själv. Det behövs inga avancerade hjälpmedel för att göra det, så mitt råd är skaffa en billig varmluftsblås, och tennpasta och kör på.

När jag lödde om min första grafikkrets i min gamla laptop så använde jag en gammal antik varmluftspistol från biltema. Jag isolerade kretskortet med stenull runt kretsen, lade en enkrona med en stump lödtenn med flussmedel ovanpå kretsen och värmde med varmluft tills lödtennet smälte på kronan, värmde 10 sekunder till och kunde sedan lyfta bort kretsen. Sedan löddes den nya dit på samma vis. Detta var på den tiden när enkronorna var större än i dag och bestod av Kopparnickel som ledde värme bra.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15821
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av mrfrenzy »

> Sökes: erfaren elektronikreparatör / hobbytekniker med vana av SMD-lödning

Om en elektronikreparatör eller hobbytekniker ska laga den kommer det garanterat kosta mer än om du skickar in den till en firma som lagar dessa professionellt till fast pris(jag har jobbat med det).
Första gången man lagar en sådan här enhet kan det ta 10-40 timmar av felsökning, rita schema, skapa testkablage etc innan man lyckas.

Sedan när man ska laga nästa enhet tar det 1-3 timmar, men man tar betalt för 3-8 timmar för att betala av skulden i arbetstid som skapades när man lärde sig på första enheten.

Ibland har man en oerhörd tur: Att det endast är en komponent som är trasig, och det är helt uppenbart, och det räcker att byta den komponenten och det fungerar på första försöket. Det händer typ på 1 av 10 modeller.

Ibland kan en billigare lösning vara att köpa en begagnad ECU från skroten (där det står att motorn är provkörd), och låta en bilverkstad eller låssmed som jobbar med bilstartspärrar koda in nycklarna.
ToPNoTCH
Inlägg: 5251
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av ToPNoTCH »

Det beror väl på vad en "hobbytekniker" tar betalt.
Jag skulle nog personligen byta dom där på under 15min så själva bytet behöver nog inte kosta så mycket.

Mitt bekymmer är snarare att om en shunt-resistor brinner så är det med stor sannolikhet kortslutning i den komponent som man mäter strömuttaget på (IC är sannolikt ett följdproblem).
En sådan komponent behöver inte ens sitta på det där kretskortet (kan vara en sensor eller spridare typ).

Oaktat är det sannolikt att man efter bytet elder upp äve de nya komponenterna igen. Och följden blir ibland att folk tycker att själva bytet är orsaken.
Jag brukar därför normalt aldrig ta på mig sådana reparationer.

Det skulle förvåna mig mycket om även auktoriserade verkstäder tar sådant ansvar, om dom inte får tillgång till "hela bilen" så att säga.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15821
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av mrfrenzy »

TS har ju inte sagt vad som inte fungerar på bilen, men oftast börjar det med att man får en felkod exempelvis "trasig spridare nummer 3". Man mäter upp spridaren och troligen byter den, man mäter upp kablaget.
Om felet kvarstår, då ger man sig på ECUn.

Eller så är det många givare som inte fungerar, man mäter enligt manualen och konstaterar att 5V matning från ECU saknas. Då letar man reda på vilken 5V-givare som är kortsluten (eller kablage), åtgärdar det.
Om felet kvarstår, då ger man sig på ECUn.

Så grundfelet ska redan vara åtgärdat innan man reparerar ECU.
M123
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 december 2025, 11:31:45

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av M123 »

Tack för alla svar! Jag kanske testar byta komponenter själv om ingen nappar. Bilen står här utanför så det är bara för mig att testa den efter bytet. Om inte funkar då så inte mkt förlorat och så får jag då ta ett beslut om att köpa refurbished eller skicka in för reparation.

Tack för att ni påpekar att det verkliga felet måste åtgärdas. Självklart är jag medveten om det. Arbete pågår med att leta kortslutning i bränsleinprutning, tändspole, EVAP, O2-sensorer, A/C koppling, allmänt jordfel. Inspel på detta område tas förstås tacksamt emot också. Jeep JK Wrangler 2011 3.8l automat. (ingen lust lämna in bilen till verkstad...gillar att fixa mina grejjer själv).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15821
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av mrfrenzy »

Då skulle jag börja med att göra en ritning i exempelvis KiCAD, QET, Paint eller vadhelst du är bekväm med.
Börja med att lägga in alla synligt trasiga komponenter som du kan se på kretskortet.
Följ ledningsbanorna från dessa komponenter tills du når stiften där bilens kablage ansluts.

Kolla i servicemanualen till bilen efter elschema vad kablarna som ansluts till dessa stift används till.

Då kan du systematiskt reda ut vad som orsakat haveriet.
Det blir också mycket lättare att få hjälp här ju mer detaljerat schema du ritar.
hsd
Inlägg: 2403
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av hsd »

Har Du kollat med OBD tuning i Karlstad , jag har anlitat dem och priset var rimligt samt felet fixat snabbt
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47628
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av TomasL »

mrfrenzy skrev: 10 december 2025, 22:24:54 Då skulle jag börja med att göra en ritning i exempelvis KiCAD, QET, Paint eller vadhelst du är bekväm med.
Börja med att lägga in alla synligt trasiga komponenter som du kan se på kretskortet.
Följ ledningsbanorna från dessa komponenter tills du når stiften där bilens kablage ansluts.

Kolla i servicemanualen till bilen efter elschema vad kablarna som ansluts till dessa stift används till.

Då kan du systematiskt reda ut vad som orsakat haveriet.
Det blir också mycket lättare att få hjälp här ju mer detaljerat schema du ritar.
Det är omöjligt att göra ett schema på en sådan enhet, i alla fall utan tillgång till röntgen, då kortet har minst 4 lager, och sannolikt fler.

Till TS, är du inte oerhört erfaren både i mätteknik och lödteknik, så är det bara att glömma, sannolikheten till att du hittar alla trasiga komponenterna är ungefär noll, och om du mot all förmodan hittar dem, så är sannolikheten fortfarande noll att du lyckas få den att fungera igen.

Komponenter brinner av en anledning, så du måste hitta orsaken till felet, och det ligger sannolikt någon annanstans, dock inte på kortet ifråga.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15821
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Är det möjligt reparera ECU JEEP själv? se bild

Inlägg av mrfrenzy »

TomasL: jag har själv gjort detta på många olika enheter. Det är rätt att man inte kan göra ett komplett schema, man mäter sig fram och testar resistans mellan hundratals olika komponentben.
För ic-kretsar tar man hjälp av referensdesigner i databladet.

Man får absolut inte ett komplett schema, det blir bara ett delschema på funktionerna runt de.brända komponenterna och runt de in/utgångar till motorn som man vet är ur funktion.

Exempelvis:
*om stift 49 på kontakten är vevaxelgivare.
*man mäter med oscilloskop på stift 49 när startmotorn snurrar och får korrekt vågform.
*Diagnosinstrument visar 0 RPM.

Då ritar man ett partiellt schema runt alla komponenter anslutna nära stift 49.
Klura ut hur det ska fungera.
Anslut signalgenerator till stift 49 och följ signalen internt med oscilloskopet.

Det tar *jättelång* tid. Jag rekommenderar inte att man gör det om man inte tror att man kommer laga flera likadana enheter framöver.
Skriv svar