Problem med att objekt lossnar
- SeniorLemuren
Problem med att objekt lossnar
Ett mycket konstigt problem. Jag skriver ut knoppar 12 mm diameter och 10 mm höga till mina små prylaskar. Jag skrev ut en på prov, Den satt hårt fast, inga problem. Sedan lade jag upp 6 st för samtidig utskrift. När de alldeles sista lagren skulle skrivas så hörde jag hur munstycket krockade med en av knopparna som släpades runt och ställde till hela utskriften.
Jag gjorde ett antal utskrifter med olika hastigheter och temperaturer men inget hjälpte. Det gick bra ända till det näst sista lagret där den skulle skriva ut de 2 hela lagren, där small det.
Efter en hel del funderande så kollade jag på de inställda accelerationerna det var lite olika inställningar på 10000 mm/s2 tiil 15000 mm/s2 Jag satte ned samtliga till 5000 mm/s2 och nu fungerar det utan problem.
Jag kan tänka mig att allt beror på att skrivaren står på ett vingligt köksbord som gungar rätt så bra och vid hög acceleration så svajade traversen genom självsvängning så mycket så att munstycket kom i närkontakt med en knopp.
Jag gjorde ett antal utskrifter med olika hastigheter och temperaturer men inget hjälpte. Det gick bra ända till det näst sista lagret där den skulle skriva ut de 2 hela lagren, där small det.
Efter en hel del funderande så kollade jag på de inställda accelerationerna det var lite olika inställningar på 10000 mm/s2 tiil 15000 mm/s2 Jag satte ned samtliga till 5000 mm/s2 och nu fungerar det utan problem.
Jag kan tänka mig att allt beror på att skrivaren står på ett vingligt köksbord som gungar rätt så bra och vid hög acceleration så svajade traversen genom självsvängning så mycket så att munstycket kom i närkontakt med en knopp.
- SeniorLemuren
Re: Problem med att objekt lossnar
Så här blev det i alla fall till slut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Spelar ingen roll. Som jag skrev så sitter plopparna som berget och är mycket svåra att få bort innan bädden svalnat. Krocken sker med stor kraft så det blir till och med ett ordentligt märke på toppen av den träffade ploppen. Lösninen var alltså inte att få ploppen att sitta ännu hårdare utan att få skivaren att låta bli att skaka sönder köksbordet. Med lägre acceleration skakade de visserligen, men inte i närheten så mycket som innan jag sänkte. Alla ingående delar är helt utan glapp, men det blir stora krafter i rörelse när det tunga skrivarhuvudet ska accelera mycket hastigt, allt material är ju töjbart.
Nu tänker många varför ställer jag inte skrivaren på något stadigt, t.ex en berghäll. Svaret är enkelt. Ett gammalt vingligt köksbord är det enda jag har tillgängligt i mitt lilla krypin. Så att ställa ned accelerationen var inget svårt val. Jag har inte bråttom med mina utskrifter
Nu tänker många varför ställer jag inte skrivaren på något stadigt, t.ex en berghäll. Svaret är enkelt. Ett gammalt vingligt köksbord är det enda jag har tillgängligt i mitt lilla krypin. Så att ställa ned accelerationen var inget svårt val. Jag har inte bråttom med mina utskrifter
Nu har du kanske lite elakt släpljus, men jag tycker nog att du borde kunna få bättre kvalitet på utskrifterna med lite putsande på inställningarna. Det ser lite överextruderat och kladdigt ut. 
Om du laserskär lådorna kan du ju skära ut handtagen också. Jag brukar köra på två varianter.
Handtag och U.
Handtag och U.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har också varit med om att extrudern puttat omkull utskrifter ibland, bara höga sådana dock, därför brukar jag måla på lite extra support på höga objekt..
Men dessa var ju inte höga så det är väl inte problemet.
Använder du vibrationskompenseringen ?
..Sen håller jag med Gimbal, varför är utskriften så dålig ? eller kör du med extremt stort munstycke och hög hastighet ? Eller är knopparna väldigt små ?
Men dessa var ju inte höga så det är väl inte problemet.
Använder du vibrationskompenseringen ?
..Sen håller jag med Gimbal, varför är utskriften så dålig ? eller kör du med extremt stort munstycke och hög hastighet ? Eller är knopparna väldigt små ?