En battericell av rätt vanlig typ numera finns i många saker.
Pannlampor, ficklamapor, ljudanläggningar, borrmaskiner, grästrimmers, elcyklar, ja finns överallt.
Det händer att vi som labbar med elektronik får tag i sådana, exvis ett skrotat cykelbatteri.
Säkerheten, och kunskapen om dessa är viktig.
Hur de är skyddade mot överström överladdning etc. är vikigt om man vill återanvända celler.
Många går att Googla och finna spec på. Men det skall tolkas oxo.
En del 18650 celler är fake. Se på den sajt jag länkar nedan där han testar 5000 mAh celler och får ut under 1000 mAh.
Jag tänkte att en diskussion i saken kan ge mig och förhoppningsvis fler mer kunskap i ämnet.
Själv har jag en bunt från ett skrotat cykelbatteri liggande och de funkar. Typ MG1 Violett plast, 18650, de skall tåla 10 A urladdningström.
Men finns PTC skydd i dem? Har jag inte kunnat utröna. Men de specas att tåla kortlutning genom ett 100 mOhms motstånd.
Aktiva skydd finns i vissa celler, dvs ett lite kretskort, som skall bryta vid överström, in eller ut, samt överspänning.
Kolla den här sajten, killen har öppnat flera celler, avslöjat fejk. (Kina)
https://lygte-info.dk/info/battery%20pr ... %20UK.html
Obs länkarna längst ner för att gå vidare.
Förra veckan kom en nyhet i TV om en väska som började ryka vid en flygplats, man kastade ut väskan på plattan och den exploderade, en måttlig smäll, men ändå, handbagage i kabin vore inte kul under flygning. Pannlampa sades det rykten om.
Rätt använda kan man säkert göra mycket trevligt med dessa utmärkta strömkällor.
Många avlagda saker går att utvinna celler ut och återanvända.
Kunskap, erfarenhet ??
Roysan
LiIon celler 18650 i snynnerhet
-
Bjaellerud
Re: LiIon celler 18650 i snynnerhet
Om man ska återanvända begagnade celler från ett pack så kör man alltid ett kapacitetstest i lämplig laddare.
När man har tillräckligt många friska celler med likvärdig kapacitet ansluter man dessa till en skydds/laddningskrets för mindre applikationer, eller BMS för större.
Detta är relativt säkert om man förstår hur allt ska fungera.
"Aktiva celler" eller "Skyddade celler" är "batterier" som kan monteras av konsumenter utan verktyg i en apparat med fjäderbelastade kontakter precis som ett AA-batteri.
Om man tar ur en sådan från en befintlig apparat från en pålitlig tillverkare (av apparaten och "batteriet") kan den i princip hanteras som ett vanligt laddningsbart NiMh AA-batteri.
Har man köpt apparaten från tveksam kinesisk leverantör bör man testa om skyddskretsen faktiskt fungerar. Enklast är att ladda ur och se om det stänger av omkring 2.5V.
Tillåter den urladdning ned till 0V får man hantera det som en oskyddad cell som kräver BMS/laddningskrets.
När man har tillräckligt många friska celler med likvärdig kapacitet ansluter man dessa till en skydds/laddningskrets för mindre applikationer, eller BMS för större.
Detta är relativt säkert om man förstår hur allt ska fungera.
"Aktiva celler" eller "Skyddade celler" är "batterier" som kan monteras av konsumenter utan verktyg i en apparat med fjäderbelastade kontakter precis som ett AA-batteri.
Om man tar ur en sådan från en befintlig apparat från en pålitlig tillverkare (av apparaten och "batteriet") kan den i princip hanteras som ett vanligt laddningsbart NiMh AA-batteri.
Har man köpt apparaten från tveksam kinesisk leverantör bör man testa om skyddskretsen faktiskt fungerar. Enklast är att ladda ur och se om det stänger av omkring 2.5V.
Tillåter den urladdning ned till 0V får man hantera det som en oskyddad cell som kräver BMS/laddningskrets.
-
Bjaellerud
Provade en bunt Ultra Fire, celler 18650 jag har haft liggande en tid.
4 st på 3000 mAh och 2 st på 4300 mAh
De har legat oanvända kanske 3 år.
En viss självurladdning får man räkna med, och återuppladdning gick på några timmar.
Men urladdning för att få fram kapaciteten, var det sämre med, mellan 100 och 200 mAh fick jag ut belastade med en glödlampa som drog 450 mA.
Dvs kass.
Märk att de på 4,3 Ah vägde 23 gram, och de på 3 Ah 30 gram. Dvs ett rätt tomt hölje.
Andra sorter jag testat av bättre kvalitet väger 46 gram.
Ultra Fire är märkta med alla sorters skyddskretsar.
Max laddströmskydd, max ström urladdning, skydd för överspänning och skydd för att kunna urladdas till för låg spänning.
Vid min urladdning kunde de lätt gå ner till under1 V utan att stänga av sig.
Förmodligen är allt de skriver ren fake, (bluff), och med oförsiktighet rätt farliga saker.
Roysan
4 st på 3000 mAh och 2 st på 4300 mAh
De har legat oanvända kanske 3 år.
En viss självurladdning får man räkna med, och återuppladdning gick på några timmar.
Men urladdning för att få fram kapaciteten, var det sämre med, mellan 100 och 200 mAh fick jag ut belastade med en glödlampa som drog 450 mA.
Dvs kass.
Märk att de på 4,3 Ah vägde 23 gram, och de på 3 Ah 30 gram. Dvs ett rätt tomt hölje.
Andra sorter jag testat av bättre kvalitet väger 46 gram.
Ultra Fire är märkta med alla sorters skyddskretsar.
Max laddströmskydd, max ström urladdning, skydd för överspänning och skydd för att kunna urladdas till för låg spänning.
Vid min urladdning kunde de lätt gå ner till under1 V utan att stänga av sig.
Förmodligen är allt de skriver ren fake, (bluff), och med oförsiktighet rätt farliga saker.
Roysan
Det är oskyddade celler du har. Även om Ultra fire är ett kinesiskt märke av dålig kvalitet med osanna specifikationer så stänger deras skyddade celler iaf av vid 2.9V.
Här är tips på bättte modeller: http://batteries.parametrek.com/index.h ... =protected
Här är tips på bättte modeller: http://batteries.parametrek.com/index.h ... =protected