Hej!
Under hela min uppväxt tjatade jag om en lådbil av något slag, det blev inget.
Nu när min son på 7 år frågade om samma sak såg jag min chans och hittade en ATV med trasig motor.
Den står nu utan motor i garaget.
Behöver nu eran hjälp att hitta vad jag behöver för att elektrifiera den.
Den måste kunna begränsa till 6km/t. Är ok om det går att låsa upp den till lite fortare längre fram men viktigt att den kan begränsas till så långsamt i nuläget. Hade helst velat kunnat koppla in datorn och sätta accelerationskurvor och maxfart.. men det kanske är överkurs.
Hade även varit trevligt om gasreglaget skalar med den långsamma hastigheten, så att den inte når maxfart direkt och sedan händer inget när man gasar mer. Vill alltså helst att 6 km/t blir just fullt påslag (går kanske att fixa med motstånd/potentiometer annars så man minskar mängden gas som reglaget kan ge).
Viktigt är dock att maskinen behöver kunna ge en hel del vrid då chassit väger någonstans runt 50kg, plus 2 barn på som är 25kg var till, och vi har väldigt mycket backar häromkring. Att den är stark är alltså mycket viktigare än snabb.
Hade helst hållit mig till 36V då jag har andra cyklar som använder sådana batterier.
Men om det inte blir bra så är jag öppen för annat med.
Vad behöver jag för saker?
Bifogar lite bilder.
Mvh Jens
Hjälp med elektrifiering av ATV
Hjälp med elektrifiering av ATV
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med elektrifiering av ATV
Man kan variera olika kombinationer av el, motor och batterier i det oändliga.
Knåpa egen elektronik eller färdigt? Begagnade elmotorer dyker ibland upp till bra priser.
Enklast, köp ett grundpaket för motor och elektronik. Finns många alternativ. Exempel : https://www.aliexpress.com/item/1005009091601777.html
Angiven motoreffekten är säkerligen bara möjlig vid max spänning.
Elektroniken i ovan paket har antagligen kabel in för hastighetssensor och det går ställa pådraget i olika effektnivåer.
Batteri med låda och BMS-laddare tillkommer samt att få sakerna på plats.
Knåpa egen elektronik eller färdigt? Begagnade elmotorer dyker ibland upp till bra priser.
Enklast, köp ett grundpaket för motor och elektronik. Finns många alternativ. Exempel : https://www.aliexpress.com/item/1005009091601777.html
Angiven motoreffekten är säkerligen bara möjlig vid max spänning.
Elektroniken i ovan paket har antagligen kabel in för hastighetssensor och det går ställa pådraget i olika effektnivåer.
Batteri med låda och BMS-laddare tillkommer samt att få sakerna på plats.
Re: Hjälp med elektrifiering av ATV
Det här är egentligen inte mitt område, men några frågor som jag tror är viktiga.
– Hur ser det som är kvar av transmissionen ut? Är det en kugg på bakaxeln eller någon form av kardanväxel? Vilken utväxling?
– Kan du speca lite mer än spänning för dom batterier som du vill använda? Max ström/effekt? Kapacitet?
Det här är inte ett förfarande som passar dig, men det kanske finns en del att lära där ändå?
https://www.youtube.com/watch?v=Rg3tEONXyYs
Jag tror att en motor med ca 500 watt skulle räcka för nu, med 6 km/t. På något sätt ska du växla ner ordentligt. Så att du får kraften, men inte hastigheten.
Batterispänningen, motorns kv-tal och utväxlingen är det som bestämmer topphastigheten. Om du har "låst" batterispänningen, så får du välja motor och utväxling därefter.
Om du vill ha betydligt bättre prestanda i framtiden så behöver du nog starkare motor, motsvarande styrenhet och ett kraftigare batteri än ett cykelbatteri.
I videon ovan har han 10 kW motor. Han kan åka 75 mph (120 km/t). Knappast säkert, med det fordonet, men snabbt...
/π
– Hur ser det som är kvar av transmissionen ut? Är det en kugg på bakaxeln eller någon form av kardanväxel? Vilken utväxling?
– Kan du speca lite mer än spänning för dom batterier som du vill använda? Max ström/effekt? Kapacitet?
Det här är inte ett förfarande som passar dig, men det kanske finns en del att lära där ändå?
https://www.youtube.com/watch?v=Rg3tEONXyYs
Jag tror att en motor med ca 500 watt skulle räcka för nu, med 6 km/t. På något sätt ska du växla ner ordentligt. Så att du får kraften, men inte hastigheten.
Batterispänningen, motorns kv-tal och utväxlingen är det som bestämmer topphastigheten. Om du har "låst" batterispänningen, så får du välja motor och utväxling därefter.
Om du vill ha betydligt bättre prestanda i framtiden så behöver du nog starkare motor, motsvarande styrenhet och ett kraftigare batteri än ett cykelbatteri.
I videon ovan har han 10 kW motor. Han kan åka 75 mph (120 km/t). Knappast säkert, med det fordonet, men snabbt...
/π