Hur göra "ram" runt ett vektorobjekt ?
Hur göra "ram" runt ett vektorobjekt ?
Jag stöter ofta på problemet att jag har en form, och så vill jag göra den "fetare" runt om.. till exempel för att göra den "ihålig"
Är det en cirkel eller en kub är det ju bara att göra en större och lägga bakom så att säga, men så fort det är olikformade och uppdelade saker funkar det ju inte..
Exempel:
Det måste ju bara finans nåt sätt att lösa det enkelt ? i tex inkscape ?
..På gamla Deluxepainttiden vill jag minans att det fanns ett kommando (o ?) som helt enkelt la på en pixelrad utanpå hela brushen, och så kunde man repetera tills man hade avsedd effekt, men det måste ju finnas nåt bättre.
Är det en cirkel eller en kub är det ju bara att göra en större och lägga bakom så att säga, men så fort det är olikformade och uppdelade saker funkar det ju inte..
Exempel:
Det måste ju bara finans nåt sätt att lösa det enkelt ? i tex inkscape ?
..På gamla Deluxepainttiden vill jag minans att det fanns ett kommando (o ?) som helt enkelt la på en pixelrad utanpå hela brushen, och så kunde man repetera tills man hade avsedd effekt, men det måste ju finnas nåt bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- SeniorLemuren
Re: Hur göra "ram" runt ett vektorobjekt ?
Om det är så här du menar så gör jag det i Fusion360
Ja, det resultatet, fast helst på ett hetl större objekt i ett svep, och ja, helst i ett vekrorritprogram som inkscape då kanske
Lyckades faktiskt fixade det hyfsat eftersom jag letade efter "offset".. blev inte riktigt bra dock, men det kanske är för att jag är så USEL på inkscape.
men jag ska kolla på den där videon med.
men jag ska kolla på den där videon med.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det borde också gå om det finns någon skuggeffekt, och man gör skuggan 100% skarp, ingen sidoförskjutning, och inget avstånd. 
I Incscape välj ditt objekt.
Om det är text så får du konvertera text till path.
Gör en kopia så du har kvar originalet.
Gå till Path -> Dynamic Offset Då får du en liten prick som du kan dra i. Lägg båda objekten på varandra med align, och lägg offset'en längst bak.
Om det är text så får du konvertera text till path.
Gör en kopia så du har kvar originalet.
Gå till Path -> Dynamic Offset Då får du en liten prick som du kan dra i. Lägg båda objekten på varandra med align, och lägg offset'en längst bak.
Geekjoan: det var så jag gjorde tillslut, fast jag exporterade dom var för sig, jag försökte faktiskt kopiera och behålla objektet men det ville inte som jag ville.
Jag borde verkligen lära mej inkscape, det är oerhört kraftfullt men jag har aldrig satt mej in i det.
Jag borde verkligen lära mej inkscape, det är oerhört kraftfullt men jag har aldrig satt mej in i det.
Det borde du verkligen. 10,000 timmar för att bli bra på något. Men jag kan ärligt säga att jag hade aldrig gjort det där förut. Men det är så man lär sig. Ge sig fan på att fixa det.
Kom ett "nytt" program typ förra veckan. Det är inte nytt nytt, men Canva köpte upp det och gjorde det gratis. Vill man använda AI funktioner så får man betala annars är det gratis. Det är både "photoshop" "illustrator" och publisher i ett. Bara testa.
https://www.affinity.studio/
Kom ett "nytt" program typ förra veckan. Det är inte nytt nytt, men Canva köpte upp det och gjorde det gratis. Vill man använda AI funktioner så får man betala annars är det gratis. Det är både "photoshop" "illustrator" och publisher i ett. Bara testa.
https://www.affinity.studio/