Temperaturlogger

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Andreasskanski

Temperaturlogger

Inlägg av Andreasskanski »

undrar om det är någon som har ritningar el. liknande till en fristående temperaturlogger, (utan sladd) som man tex kan lägga i kylen i tex en vecka, och sen ta ut den, koppla den till datorn för att läsa ut värden..

Hörde talas om en briljant kille som hade gjort en baserad på en PIC krets bara... ser honom aldrig nuförtiden bara... skulle vilja ha några sådana. är det någon som kan hjälpa mig i min jakt?

Här är ett exempel på en som finns att köpa i usa...

http://www.microdaq.com/mt/temperature/temp1000.php
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

ELFA 76-708-05 t.ex.
Andreasskanski

Trevlig sak, men jag skulle vilja bygga den själv.... dessutom skulle jag behöva ett par stycken, och självbygge e ju alltid roligare...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

http://www.maxim-ic.com/products/ibutto ... uttons.cfm

Kika längst ner på sidan under "Temperature loggers"

Dom är stora som ett litiumbatteri, och kan logga i flera månader för att sedan läsas in till datorn - givetvis begränsat av hur mycket ram du väljer och hur ofta du samplar. Finns även några som mäter luftfuktighet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

någon som provat att annvända dom där maximloggrarna?
är det bra program till dom och rent allmänt är dom ok?
Andreasskanski

Det var ju det där med självbygge... Samt och slippa frakt o skit... Skulle vilja lära mig om programmering och det där oxå... Jag är inte vidare belevad i detta ämne, iallafall inte vad det gäller pic och så.. jag är ganska duktig vad det gäller plc...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

DS1922 väger 3.3 gram, så jag tror inte du behöver oroa dig för frakten, och du måste iaf löda ihop ett interface till datorn, så alltför tråkigt ska det väl inte bli ;)

Grym: det finns massor av olika program, dels windowsprogrammen som följer med, som är javabaserade och i princip ger dig en graf och ett excelblad - det kan man ju göra vad man vill med.

Själv föredrar jag owfs, det är ett interface till linux som gör att det dyker upp i filsystemet

så för att läsa en temperatur behöver man bara skriva "cat /mnt/1wire/sensorid/temperature"
för att ändra en inställning: echo "32" > /mnt/1wire/sensorid/samplerate
etc etc
Skriv svar